حقوق گروهی در پیش نویس جدید حقوق بشر اسلامی مورد توجه قرار نگرفته است

۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۳ کد : ۳۶۹۲۶ اخبار
تعداد بازدید:۶۷۴
حجت الاسلام و المسلمین دکتر طالبی عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نشست بررسی پیش نویس سازمان همکاریهای اسلامی در زمینه حقوق بشر تصریح کرد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایرنا(قم) پیش نویس اعلامیه جدید سازمان همکاری های اسلامی در زمینه حقوق بشر در هم اندیشی علمی در محل دفتر کمیسیون حقوق بشراسلامی ایران در قم عصر چهارشنبه با حضور جمعی از حقوقدانان و اساتید حوزه و دانشگاه و حجت اسلام و المسلمین %D9%BE%DB%8C%D8%B4%20%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3.jpgدکتر طالبی بررسی شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین طالبی عنوان کرد: واقعیت این است که هنوز کارهای زیادی در حوزه نظری برای تبیین حقوق بشر از دیدگاه اسلام باید انجام شود .

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: برای معرفی حقوق بشر اسلامی در مجامع بین المللی باید از زبان مشترک  بشریت که زبان عقلانیت باشد بیشتراستفاده شود.

وی اظهار داشت: در پیش نویس جدید سازمان کشورهای اسلامی در زمینه حقوق بشر اسلامی نگاه به دین و دینداری ضعیف بوده و با اصل مفاهیم اسلامی فاصله دارد.

وی اضافه کرد: همچنین در این پیش نویس به حقوق گروهی بشر توجه نشده است وبیشتر یکسری از حق های فردی مورد تاکید قرار گرفته است.

طالبی با انتقاد از برخی از مفاهیم پیش نویس جدید سازمان همکاری کشورهای اسلامی در زمینه حقوق بشر تصریح کرد: حق آزادی در اسلام حاوی نکات فنی است که در پیش نویس جدید به خوبی منعکس نشده است.

وی گفت: در اسلام آزادی مفهوم والایی مانند آزادی مادی ومعنوی دارد که باید محترم شمرده شود، آزادی های مختلف در اسلام نباید به آزادی معنوی افراد دیگر آسیب بزند.

وی ابراز کرد: همچنین در این پیش نویس جدید مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر این نکته ضعف مشاهده میشود که به حق فرزندآوری توجه نشده است.

طالبی افزود: بحث کرامت نیز در پیش نویس جدید خیلی ضعیف مورد تدوین قرار گرفته است حال آنکه کرامت در اسلام حاوی جنبه های مختلف وبحثهای فنی مهمی است.

در ادامه جلسه  کریمی نیا معاون مرکز حقوق وقضای اسلامی حوزه،  فیروزی عضو هیئت علمی پژوهشکده فقه  پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی، حجت الاسلام صرامی رییس پژوهشکده فقه پژوهشگاه یاد شده،خانم برقعی از اساتید جامعه الزهرا،  موحدی ساوجی از دانشگاه مفید نیز هر یک نکاتی را در مورد پیش نویس جدید مطرح کردند ودر نهایت ضمن تقدیر از کمیسیون حقوق بشر اسلامی که متن انگلیسی وترجمه فارسی پیش نویس جدید را در اختیار صاجبنظران اسلامی قرار داده تا نظرات خود را ارائه کنند،مقرر شد که هر یک از اساتید حاضر در این نشست علمی وبرخی از اساتید دیگری که متن برایشان ارسال شده است نظرات خود را به صورت مکتوب به کمیسیون منعکس نمایند تا به عنوان پیشنهادات تکمیل پیش نویس کنونی سازمان همکاری اسلامی در زمینه حقوق بشر گردآوری ومجموعه آنها به دولتهای اسلامی منعکس شود تا در فرایند تصویب، مورد عنایت قرار دهند.

 شایان ذکر است در نشست علمی  یاد شده پیش نویس  اعلامیه جدید سازمان همکاری های اسلامی در زمینه حقوق بشر در سه محور میزان هماهنگی پیش نویس جدید با مفاهیم و معارف اسلامی، تفاوت پیش نویس جدید با اعلامیه قاهره و بررسی انطباق آن با نظام حقوقی ایران مورد بررسی قرار گرفت.

این پیش نویس در صورت تصویب نهایی در بین کشورهای اسلامی جانشین اعلامیه سال ۱۹۹۰ قاهره خواهد شد، این پیش نویس توسط کمیسیون مستقل حقوق بشر کشورهای اسلامی به عنوان رکن تخصصی مشورتی سازمان همکاری اسلامی تدوین شده است.

اعلامیه اسلامی حقوق بشر یا اعلامیه حقوق بشر اسلامی یا اعلامیه قاهره درباره حقوق بشر در اسلام اعلامیه‌ایست که توسط سازمان کنفرانس اسلامی در ۵ اوت ۱۹۹۰ در شهر قاهره تصویب شد. این اعلامیه، خلاصه‌ای از نگاه اسلامی به حقوق بشررا معرفی  می‌کند. این اعلامیه معمولاً به عنوان واکنش اسلامی به اعلامیه جهانی حقوق بشر پس از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۸، نیز معرفی می‌شود.

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گروه حقوق حقوق بشر اسلامی سازمان همکاری های اسلامی حقوق گروهی حق های فردی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین طالبی اعلامیه سال ۱۹۹۰ قاهره کمیسیون حقوق بشراسلامی ایران اعلامیه حقوق بشر اسلامی

آخرین ویرایش۱۲ شهریور ۱۳۹۸

نظر شما :