تحلیل فلسفی واقعیت اجتماعی و پیامدهای آن برای علوم انسانی در

کتاب سرل و علوم انسانی منتشر شد

۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۲ کد : ۳۷۰۵۴ اخبار
تعداد بازدید:۱۲۸۱
کتاب « سرل و علوم انسانی» در گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.
کتاب سرل و علوم انسانی منتشر شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، کتاب « سرل و علوم انسانی» با تلاش دکتر جواد عابدینی محقق گروه فلسفه علوم انسانی،  توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد. این کتاب به تحلیل فلسفی واقعیت اجتماعی از دیدگاه جان ‌سرل و پیامدهای آن برای علوم انسانی اشاره دارد

در چکیده این کتاب آمده است: «واقعیت اجتماعی» افزون بر جامعه‌شناسان، توجه فیلسوفان را نیز به خود معطوف داشته است. جان سرل، فیلسوف تحلیلی معاصر، برجسته‌ترین شخصیتی است که با تحلیل هستی‌شناختی واقعیت اجتماعی، نظریه‌ای بدیع در باب نحوه وجود این واقعیت‌ها و به‌ویژه زیرمجموعه خاصی از آنها به نام «واقعیت‌های نهادی» ارائه نموده است. بحث سرل درباره واقعیت‌های نهادی بنا به تصریح خود وی، در واقع بحث از مبانی علوم اجتماعی و انسانی است؛ از این‌رو طبیعی است که برای علوم انسانی لوازم و پیامدهایی داشته، منجر به تولید علم انسانی خاصی شود. سرل در طی نظریه خود از موضوعاتی همچون کنش انسانی، حیث التفاتی، فعل گفتاری، زبان و... بحث می‎کند که همه موضوعاتی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی‌اند و هر یک از آنها را به‌عنوان مبانی نظریه خود یا به‌منزله جزئی از اجزای تشکیل‌دهنده آن، واکاوی می‌کند. وی به منظور استخراج پیامدهای نظریه خود، به بررسی موضوعاتی همچون عقلانیت، حقوق بشر، قدرت سیاسی، اراده آزاد و مانند آن نیز می‌پردازد.

این کتاب در 149 صفحه توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه روانه بازار نشر شده است. فایل 30 صفحه اول کتاب در صفحه معرفی کتاب به این آدرس به صورت رایگان قابل دانلود می باشد.

آخرین ویرایش۳۰ فروردین ۱۳۹۹

نظر شما :