کتاب اصول و مبانی اقتصاد اسلامی به زودی منتشر می شود

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۰ کد : ۳۷۰۶۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۳۵۱
کتاب اصول و مبانی اقتصاد اسلامی، از سری کتابهای مشترک با سازمان سمت، به زودی منتشر خواهد شد
کتاب اصول و مبانی اقتصاد اسلامی به زودی منتشر می شود

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، کتاب «اصول و مبانی اقتصاد اسلامی» که توسط حجت الاسلام والمسلمین حسن آقا نظری در گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نگاشته شده است، به زودی روانه بازار نشر خواهد شد.

در چکیده مختصر کتاب آمده است: اقتصاد اسلامی همانند عنوان دانش اقتصاد متعارف، مشتمل بر سه بخش مکتب اقتصادی، نظام اقتصادی و علم اقتصاد است. این سه بخش مانند حلقه‌های زنجیر به هم پیوسته است. از‌این‌رو آنگاه می‌توان هویت و چیستی اقتصاد اسلامی را به‌طور جامع تصویر کرد که هر سه بخش یادشده مورد پژوهش قرار گیرد.
بی‌گمان تاکنون تحقیقات به نسبت زیادی در حوزه اقتصاد اسلامی انجام شده است؛ ولی بسیاری از این پژوهش‌ها به بُعد فقهی حقوقی (فقه‌الاقتصاد) این حوزه و در سطح محدودتری به ویژگی مکتبی‌بودن و نظام‌مند بودن آن توجه کرده است. به دیگر سخن، درباره مبانی علمی اقتصاد اسلامی کمتر پژوهش شده است و درنتیجه پیشینه نظریات علمی این اقتصاد در مقایسه با پیشینه مباحث حقوقی آن، کمتر است.
برهمین‌اساس این نوشتار، چیستی اقتصاد اسلامی را به‌صورت جامع دو بعد حقوقی و علمی آن لحاظ نموده و مبانی و اصول مکتبی‌بودن و نظام‌مند بودن و مبانی علمی آن را در سه بخش زیر تحقیق کرده است.
بخش نخست، کلیات و مفاهیم مربوطه، بخش دوم مبانی حقوقی اقتصاد اسلامی (اصول اقتصاد اسلامی) و بخش سوم، مبانی علمی اقتصاد اسلامی است. امید است که این مکتوب گسترده اقتصاد اسلامی را به‌صورت کلی ارائه و زمینه گام‌های بعدی پژوهش در این حوزه را فراهم کند.

این اثر به صورت مشترک توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سازمان سمت چاپ خواهد شد.

آخرین ویرایش۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

نظر شما :