239
نگرش «الصحيح» به جعل و تحريف در سيره نبوى(ص)

نگرش «الصحيح» به جعل و تحريف در سيره نبوى(ص)

منصور داداش‏نژاد

پيشينه بحث

وقوع جعل در مطالب منسوب به انبيا و امامان، به جهت ارزش سخنان آنان امرى بسيار طبيعى است، حتى در زمان پيامبر(ص)، دروغ پردازانى پيدا شدند كه به جعل احاديث پرداختند و اين موجب شد آن حضرت از اين كه اخبارى دروغ به او نسبت داده شود اظهار نگرانى كند و معيارهايى از قبيل موافق بودن با قرآن را براى شناخت «احاديث موضوع» معرفى كند. حضرت على(ع) در روايتى با اشاره به هشدار پيامبر(ص) و اظهار نگرانى وى از دروغ پردازان مى‏فرمايد: «پس از رحلت رسول خدا(ص) نيز مطالبى به دروغ به آن حضرت نسبت دادند». از اين رو، اخبار ساختگى همواره مورد توجه محدثان قرار گرفته و آن‏ها توجه بيشترى به دروغ پردازان و اخبار ساختگى آنان كرده‏اند. كتاب‏هاى رجال و علم دراية الحديث نيز يكى از اقسام حديث را ، حديث موضوع معرفى كرده و در باره آن مفصل بحث كرده است، هم چنان كه فصلى از اين كتاب‏ها به وضاعين و دروغ پردازان اختصاص يافته است.

البته كتاب‏هاى مستقلى نيز در اين زمينه تدوين شده است كه به ذكر احاديث و روايات ساختگى و نقد آنها پرداخته است. بيشتر اين نوع روايات، از زبان پيامبر(ص) ساخته شده و مربوط به سيره نبوى است؛ مانند احاديثى كه در بر دارنده فضايل صحابه است. نام تعدادى از اين كتاب‏ها چنين است:

*الموضوعات «ابو الفرج بن جوزى» (م. ۵۹۷)، كه «ذهبى» به اختصار آن اقدام كرده و نام آن را «ترتيب الموضوعات» نهاده است. در اين كتاب به صورت موضوعى احاديث دروغين در موضوعاتى هم چون: توحيد، ايمان، فضايل، مثالب، ملاحم و فتن و آنچه به نفع صحابه و به بر ضررشان وضع شده، تبويب و گرد آورى شده است .


نگرش «الصحيح» به جعل و تحريف در سيره نبوى(ص)
  • نام منبع :
    نگرش «الصحيح» به جعل و تحريف در سيره نبوى(ص)
    موضوع :
    تاريخ اسلام
    شماره :
    1
تعداد بازدید : 7224
صفحه از 261
پرینت  ارسال به