تاريخ انتشار: یکشنبه 1395/10/12 کد خبر: 33617

باحضور حجت الاسلام و المسلمين دكتر علي شيرواني برگزارشد: كارگاه آموزشي ويژه‌ اساتيد حوزه علميه خراسان

    كارگاه آموزشي حوزه علميه خراسان با همكاري مجمع عالي حكمت اسلامي شعبه مشهد،  پنج‌شنبه ۹ دي‌ماه ۹۵ در سالن اجلاس مدرسه عالي علميه نواب مشهد با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی شیروانی دانشیار گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.

   وی در این کارگاه آموزشی که ويژه‌ي مدرسين بداية‌الحكمة و نهاية‌الحكمة حوزه علميه استان خراسان بود درباره جريان فلسفه (مابعدالطبيعه) در جهان اسلام و موضوع فلسفه اسلامی صحبت کرد.

   دکتر علی شیروانی در این باره گفت: فلسفه اسلامي با وجود اختلاف آرا و ديدگاه‌ها و شكل‌گيري نظام‌ها و مشرب‌هاي گوناگون مانند مشاء و اشراق و متعاليه  يك جريان فكري پيوسته، پويا و متكامل بوده است كه به لحاظ تأثيرگذاريِ آموزه‌هاي هستي‌شناختي و معرفتي قرآن و سنت بر آن در جهات مختلف  مانند تعيين سمت و سوي پژوهش، گشودن افق‌هاي جديد، طرح مسائل تازه، كمك در ظهور فرضية فلسفي و نيز اقامة برهان بر آن هويتي ديني و تعيني اسلامي به خود گرفته است.

   همچنین دانشیار گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این کارگاه آموزشی عنوان داشت: موضوع فلسفة‌ اسلامي عبارت است از «موجود از آن جهت كه موجود است» و لذا مي‌توان آن را دانش «واقعيت‌شناسي» ناميد. («هستي‌شناسي» ناميدن آن تنها بر اساس مكتب حكمت متعاليه صحيح است.) اين واقيعت بر اساس مكتب مشاء، معلوم نيست همان ماهيت است (اصالت ماهيت) يا وجود است (اصالت وجود) و يا هر دو؛ آن‌گونه كه ظاهراً سهروردي از ابن‌سينا برداشت كرده است و به همين جهت بر نفي اصالت وجود اهتمام ورزيده و از آن اصالت ماهيت را نتيجه گرفته است و نظام نوري خود را با ابتناء بر اصالت ماهيت سامان داده است. با تكيه و تأكيد صدرالمتألهين بر اصالت وجود و تلاش براي ابداع نظامي فلسفي بر پاية آن، جريان فلسفي اسلامي تحوّلي چشم‌گير يافت و توانست افق‌هاي تازه‌اي را در برابر انديشمندان بگشايد، راه‌هاي جديدي براي حلّ مسايل فلسفي باز كند، فهم تازه‌اي از متون معارفي دين به دست دهد و به خوبي از ظرفيت عرفان و كلام براي توسعه و استحكام انديشة فلسفي استفاده كند و در عين‌حال همچنان بر عقل‌مداري و برهان‌محوري در مباحث فلسفي وفادار بماند.

  وی در بخش دیگری از این کارگاه عنوان داشت: فلسفه دانشي عقلي است يعني مدرك و مستند پذيرفتني در نفي و اثبات گزاره‌ها و داوري دربارة درستي و نادرستي دعاوي در آن، تنها و تنها برهان عقلي است. همة مكاتب فلسفي جهان اسلام بر اين اصل اتفاق‌نظر دارند، هر چند در ميزان بهره‌مندي از ديگر منابع معرفت مانند كشف و شهود يكسان نيستند. اين بهره‌مندي همواره بوده است اما در سهروردي تا آنجا پيش‌ مي‌رود كه وي استفاده از شهودات در مبادي برهان را، همچون استناد به بديهيات، مجاز مي‌شمارد، اما صدرالمتألهين اين امر را نمي‌پذيرد و بايد گفت كه در اين‌باره حق با اوست. زيرا زبان فلسفه، زبان عقل است و از اين‌رو، همگاني و بين‌الاذهاني است و مي‌تواند مبناي گفت‌‌وگو ميان پيروان اديان و مذاهب مختلف با گرايش‌ها و فرهنگ‌هاي گوناگون واقع شود. معرفي شناخت دستگاهي و سيستمي از يك مكتب فلسفي، و بيان ويژگي‌ها و ضرورت و آثار آن از ديگر محورهاي اين جلسه بود.

منبع: واحد خبر روابط عمومي

نـظـرات بـیـنـنـدگـان

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده است.