تاريخ انتشار: دوشنبه 1395/11/25 کد خبر: 33656

اجلاسیه نهایی کرسی نظریه پردازی «نظریه منطق گفتمان قرآن» برگزار شد

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای انقلاب فرهنگی اجلاسیه نهایی کرسی نظریه پردازی «نظریه منطق گفتمان قرآن: نظریه عرفی فراعرفی و زبان تشکیکی قرآن در شیوه بیان و دلالت های بی پایان معنا» را روز چهارشنبه هفته گذشته20 بهمن برگزار کرد.

   به گزارش واحد خبر روابط عمومی، ارائه کننده نظریه فوق حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدباقر سعیدی روشن دانشیار گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بود.

   علاوه بر حضور حجت الاسلام و المسلمین دکترعبدالحسین خسروپناه، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه و دبیر هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره حجج الاسلام  و المسلمین دکترابوالفضل ساجدی دانشیار مؤسسه پژوهشی امام خمینی «ره»، دکترسیدرضا مؤدب استاد دانشگاه قم و دکترمجید معارف استاد دانشگاه تهران به عنوان شورای داوران حضور داشتند.

   همچنین حجج الاسلام و المسلمین دکترعلیرضا قائمی نیا دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکترعلی نصیری دانشیار دانشگاه علم و صنعت، دکترمحمدعلی رضایی اصفهانی دانشیار جامعه المصطفی «صلوات الله علیه» العالمیه و دکترجعفر نکونام دانشیار دانشگاه قم به عنوان کمیته ناقدان در این کرسی نظریه پردازی حضور داشتند.

   در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعیدی روشن به تشریح نظریه«نظریه منطق گفتمان قرآن: نظریه عرفی فراعرفی و زبان تشکیکی قرآن در شیوه بیان و دلالت های بی پایان معنا» پرداخت.

    وی در این نظریه با پذیرش هنجارمندی های زبان عادی عرفی در کارساخت های ارتباطی قرآن، بر اعتبار فهم عرفی و قواعد شناخته شده آن، در سطح لایه های اولیه معنای قرآن صحه گذارد.

   همچنین بر اساس این نظریه قرآن با کمال بهره گیری از قابلیت های سیّال نظام زبان و با هنجار افزایی صوری معنایی، مقاصد ماورایی و معارف جهانی جاودانی خود را در متنی محدود جای داده است. بدین رو ناگزیر باید پذیرفت که در حیطه مراتب فراعرفی، که مقتضای توسعه معنایی قرآن در راستای مقاصد خاص خویش است راهبرد فهم عمومی ناکارآمد است. راهبرد اساسی در شناخت حقیقت مفاهیم قران مانند مشیت، اذن، قضا، قدر، خلافت، ولایت، لقاء الله و..و مقاصد قرآن که از عرف عادی و عمومی دور از انتظار است، تدبر در آیات قرآن و بر اساس عرف خود قرآن است نه قواعد عادی نظام زبانی.

   از جمله ویژگی های الگوی منطق تشکیکی قرآن، اذعان به تعدد معنا است. این رویکرد می تواند نیازهای معرفتی روزآمد اندیشمندان در شناخت حقیقت هستی، انسان، و جامعه را بر مدار نگرش ژرف توحیدی فراهم آورد و چشم اندازی نو در عرصه بنیان های علوم انسانی پدیدار نماید.

   در ادامه جلسه اعضای کمیته ناقدان یک به یک به بیان نقد های وارده به نظریه فوق پرداختند و حجت الاسلام و المسلمین دکترسعیدی روشن بار دیگر به برخی از نقد های وارده پاسخ گفت و سپس اعضای شورای داوران برای داوری تشکیل جلسه داد.

   شایان ذکر است پیش اجلاسیه این کرسی نظریه پردازی ۷ اسفند ۱۳۹۳ برگزارشده بود و روز چهارشنبه هفته گذشته ۲۰ بهمن ماه اجلاسیه نهایی این کرسی نظریه پردازی با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی شیروانی دانشیار گروه فلسلفه کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۲:۳۰ در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.

تصاویر این کرسی نظریه پردازی را در  سایت پژوهشگاه، بخش كرسي‌هاي برگزار شده ملاحظه نمایید.

منبع: واحد خبر روابط عمومي

نـظـرات بـیـنـنـدگـان

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده است.