بازدید معاون علمی و فنّاوری رئیس جمهور از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۰۸:۴۹ کد : ۲۵۰۲۳ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۰۸
روز پنج شنبه هفته گذشته در سفر يكروزه معاون علمي و فنّاوري رئيس جمهور به قم، وي به همراه معاونان و تعدادي از مديران كل اين معاونت از پژوهشگاه حوزه و د انشگاه بازديد كرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومي، معاون علمي و فنّاوري رياست جمهوري در اين سفر كه به منظور تبيين و تشريح اهداف و مأموريت هاي معاونت علمي و فنّاوري رياست جمهوري به قم صورت گرفته بود؛ از تعدادي مراكز آموزشي و پژوهشي استان قم از جمله پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بازيد كرد.
در اين بازديد علاوه بر سورنا ستاري، معاون علمي و فنّاوري رئيس جمهور و رئيس بنياد ملي نخبگان، علي وطني، معاون توسعه فنّاوري و محمود شيخ زين الدين، معاون نوآوري و تجاري سازي فنّاوري از معاونت علمي و فناّوري رياست جمهوري، حجت الاسلام و المسلمين علي بنايي معاون سياسي امنيتي استانداري قم و سيدحسين اخوان علوي، ريئس بنياد ملي نخبگان استان قم حضور داشتند.
رئيس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: اساس توسعه پايدار، اقتصاد دانش بنيان است
در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام و المسلمين نظري، رئيس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن خوشآمدگويي به مهمانان، اين پژوهشگاه را به طور مختصر معرفي كرد و گفت: برنامه آينده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در راستاي تدوين موضوعات سرفصل هايي است كه شوراي تحول در علوم انساني تدوين و از طريق وزارت علوم به دانشگاه هاي مربوطه اعلام رسمي مي نمايد؛ است.
حجت الاسلام نظري افزود: واقعيت اين است كه اساس توسعه پايدار، اقتصاد دانش بنيان است و در شرايط فعلي ما بين آموزش رشته هاي مختلف علمي چه علوم انساني و چه غيرعلوم انساني و اقتصاد دانش بينان گسست وجود دارد. اگرما به جاي فروش نفت خام،150 مشتق نفتي را مي توانستيم بفروشيم اعمال تحريم بركشور محال بود. از اين جهت بار سنگيني بردوش معاونت علمي و فنّاوري رياست جمهوري است.
رئيس پژوهشگاه حوزه ودانشگاه خطاب به معاون علمي و فنّاوري رياست جمهوري گفت: در حوزه علوم انساني، اقتصاد دانش بنيان نيازمند حمايت و توجه خاص به بازتعريف پژوهش و بازسازي برنامه هاي پژوهشي آموزشي و در نهايت تربيت نيروي انساني است. اميدواريم در دوران مسئوليت شما با بازنگري برنامه هاي آموزشي دانشگاه ها شرايط علمي اجتماعي اقتصاد دانش بنيان تحقق پيدا كند.
معاون توسعه مديريت و منابع پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مي تواند يكي از مراكز جدي براي تبديل ايده هاي مبتني بر آموزه هاي ديني به فنّاوري و كاربرد باشد
سپس در ادامه جلسه عبداله توكلي، معاون توسعه مديريت و منابع پژوهشگاه حوزه ودانشگاه در سخناني گفت: آنچه در اساسنامه و چشم انداز كلان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ديده شده از سويي و آن چه در سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق بيست ساله و الگوي پيشرفت ايراني اسلامي از سوي ديگر ديده شده است محل تلاقي فعاليت ها، اهداف و رسالت هاي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و معاونت علمي و فنّاوري رياست جمهوري در حوزه علوم انساني، آن جايي است كه مي توان حوزه علوم انساني را به رفع نيازها و دغدغه هاي جامعه پيوند زد به گونه اي كه مبتني بر منابع ديني بوده و پاسخ گوي نيازها و مسائل جامعه برپايه موضوعات علمي باشد.
وي در ادامه افزود: اين امكان وجود دارد كه با حمايت معاونت علمي و فنّاروي رياست جمهوري، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بتواند در مسير تبديل ايده ها به فناوري در حوزه علوم انساني مبتني بر زيست بوم ايران و مباني اسلامي، يكي از مراكز اصلي و پيشرو باشد. ضمنا اين همكاري و ارتباط مي تواندبه نحوي ارتباط و همكاري معاونت علمي و فنّاوري رياست جمهوري با بخشي از حوزه علميه قم هم قلمداد شود.
اين مركز مي تواند يكي از مراكز جدي باشد براي تبديل ايده هاي مبتني بر آموزه هاي ديني به فناوري ها و كاربردها.
 
 
معاون توسعه فنّاوري معاونت علمي و فنّاوري رياست جمهوري: خوشبختانه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مسير را درست تشخيص داده است و در جهت درست گام برمي دارد.
سپس علي وطني معاون توسعه فنّاوري معاونت علمي و فنّاوري رياست جمهوري درسخناني ضمن اظهار خوشحالي از تحقق يكي از آرزوها و آرمان هاي امام راحل توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه كه همانا ارتباط حوزه و دانشگاه بود؛ گفت: خوشبختانه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مسير را درست تشخيص داده است و در جهت درست گام برمي دارد.
وي همچنين با اشاره به تهاجم فرهنگي دشمنان افزود: امروز نيازمند هم افزايي پژوهش هاي حوزوي و دانشگاهي بويژه در توسعه فنّاوري هاي نرم هستيم تا بتوانيم به نحو مؤثرتري با دشمنان مقابله كنيم و از اين حيث، مسئوليت بسيار سنگيني بر دوش دانشگاهيان و حوزويان است.
وي همچنين خواستار همكاري پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با دبيرخانه توسعه فنّاوري هاي نرم معاونت علمي فنّاوري ئيس جمهوري شد.
معاون علمي و فنّاوري رياست جمهوري: تا زماني كه تجاري سازي در حوزه علوم انساني وارد نشود اتفاق خاصي در جامعه بويژه در حوزه فرهنگ نخواهد افتاد.
در پايان اين جلسه، سورنا ستاري معاون علمي و فنّاوري رياست جمهوري، با اشاره به سابقه طولاني مدت تأسيس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اقدامات و فعاليت هاي انجام شده را مهم برشمرد و افزود: اقدامات خيلي جدي كه اينجا اتفاق افتاده است از جمله مسائلي است كه مقام معظم رهبري هم روي آن حساس هستند.
وي همچنين افزود: ما در معاونت علمي و فنّاوري رياست جمهوري به دنبال يك مدل براي ارتباط مي گرديم كه بتواند اقتصاد علوم انساني را پوشش دهد و تا زماني كه تجاري سازي در حوزه علوم انساني وارد نشود اتفاق خاصي در جامعه بويژه در حوزه فرهنگ نظيرفيلم سازي، صنايع دستي، و... نخواهد افتاد.
معاون علمي و فنّاوري رياست جمهوري همچنين گفت: متأسفانه ما با اين سابقه فرهنگي و غني كه داريم هنوز نتوانسته ايم توفيقي در زمنيه تجاري سازي علوم انساني و ورود مباحث آن به حوزه فرهنگ بدست آوريم.
وي در پايان گفت: معاونت علمي و فنّاوري رياست جمهوري در اين زمينه از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه حمايت خواهدكرد.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :