نشست علمی مکاتب علمی فرهنگی تأثیر گذار عراق برگزار می شود

۱۰ آذر ۱۳۹۳ | ۱۱:۵۱ کد : ۲۵۰۷۴ اخبار
تعداد بازدید:۷۴۸
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نشست علمی مکاتب علمی فرهنگی تأثیر گذار عراق را در روز چهارشنبه 12 آذر برگزار می کند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی، در بیان هدف از برگزاری این نشست علمی آمده است: با توجه به اهمیت همسایگی ایران و عراق، شناخت مشترک و تعامل این دو کشور در زمینه های مختلف از اهمیت بسزایی برخوردار است و یکی از راه های شناخت این مشترکات بررسی زمینه ها و به ویژه وضعیت فرهنگی دو کشور در ادوار گذشته است. بدون تردید عراق و حوزه فرهنگی آن در قرن چهارم تحت تأثیر عالمان شیعه آن زمان چون شیخ مفید و شاگردان ایشان قرار داشته و با تحوّلی شگرف مواجه بوده است. بررسی وشناخت مکتب شیخ مفید و شاگردان وی گامی مؤثر در راستای شناخت مشترکات ایران و عراق است.
شرایط حوزه علمی و فکری عراق و ایران در زمان شیخ مفید، تأثیر مکتب شیخ مفید بر حوزه های علمی و فرهنگی عراق و تأثیر شاگردان شیخ مفید از جمله شریف مرتضی، شریف رضی و شیخ طوسی بر حوزه های علمی و فرهنگی عراق و در نتیجه تأسیس مهمترین مرکز علمی شیعی در عراق قرن پنجم از جمله محورهای اصلی این نشست علمی است که توسط حجت الاسلام و المسلمین قاسم خانجانی استادیار گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و حجت الاسلام و المسلمین سیّدمحمدصادق اشکوری رئیس مؤسسه مجمع ذخائراسلامی ارائه می شود.
پاسخ به سئوالاتی از این دست که بیشترین حوزه های علمی و فکری مدنظر شیخ مفید چه بوده است؟ شیخ مفید در چه زمینه هایی بیشترین نقش را داشته است؟ و شاگردان وی بیشتر درچه زمینه هایی نقش ایفاء کرده اند؟ دراین نشست مدنظراست.
نشست مزبور روز چهارشنبه 12 آذر از ساعت 10 تا 12 در سالن اجتماعات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نشانی قم، پردیسان، بلوار دانشگاه برگزار می شود و شرکت در آن برای علاقه مندان آزاد است.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :