گزارشی از نشست نقد پیش از چاپ کتاب «مغازی یونس بن بُکَیرْ»

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۰:۳۵ کد : ۲۵۳۰۴ اخبار
تعداد بازدید:۵۸۶
جلسه نقد پیش از چاپ کتاب «مغازی یونس بن بُکَیرْ» روز چهارشنبه 25 اردیبهشت از ساعت 10 الی 12 صبح در سالن اجتماعات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین رمضان محمدی مدیرگروه تاریخ اسلام ضمن خیر مقدم به حضار، گفت: یونس بن بُکَیرْ از مغازی نویسان نخستین تاریخ اسلام است که کتاب او باقی نمانده است. اما این کتاب به صورت پراکنده در منابع دیگر باقی مانده است که کار مؤلف محترم در راستای احیاء تراث و زنده کردن یک متن قدیمی است که روایات مهمی از سیره پیامبر اکرم «صلی الله و علیه و آله» و تاریخ اسلام در آن درج شده است.
وی همچنین ادامه داد: نقد به معنای تأکید بر خطا و خرده گیری و عیب جویی نیست بلکه به معنای بررسی محاسن و عیوب و نقایص و داوری درباره محسّنات و عیوب است. در واقع نقد بازبینی متفّکرانه و تحلیل یک متن است و طبیعی است که نقدها مطلق نیستند بلکه نسبی هستند ممکن است از زاویه ای نقد درست باشد و از جهتی درست نباشد و نکته دیگر آنکه نوعاً نقدهایی که صورت می گیرد معمولاً بر عیب و نقص انگشت می گذارد ولی راه اصلاح و تصحیح را نشان نمی دهد که امیدواریم این جلسه نقد، راه اصلاح متن را هم نشان دهد و نکته آخر اینکه نقد متون تألیف شده امروز یک ضرورت است گرچه در گذشته نیز، علماء هم به نقد اهمیت می دادند حتی برخی کتاب های مهم ما در نقد متون قبلی تألیف شده است.
در ادامه این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا مطهری عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به عنوان ناقد، نقد خود را در دو بخش ارائه کرد.
بخش نخست ساختار و محتوا بود در بخش ساختاری به ادغام برخی فصل ها ، عناوین و جابجایی بخش ها از متن تأکید کرد و پیشنهاد دادکه برخی از عناوین اصلاح و نیز عنوان اصلی کتاب نیزکوتاه تر شود.
در بخش محتوا ضمن تعریف از اهمیت کار ایراداتی نظیر، تکراری بودن برخی مطالب، عدم تطابق عنوان با مضمون،‌ وجود اغلاط تاریخی،‌ افتادگی برخی عبارت از متن، شروع نامناسب برخی از فصل ها و عدم یکسان بودن برخی ارجاعات را عنوان نمود.
و در آخر هم مؤلف کتاب حجت الاسلام و المسلمین مرادی نسب ضمن تشکر از دقت ناظر حاضرین، به برخی از نقدها و شبهات مطرح شده پاسخ گفت.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :