نشست علمی «گزارش و سنجش دو دلیل ضروری نبودن و اخلاقی نبودن تولید علم دینی»

۱۸ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۲:۰۶ کد : ۲۵۳۱۸ اخبار
تعداد بازدید:۵۶۵
گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، نشست علمی گزارش و سنجش دو دلیل ضروری نبودن و اخلاقی نبودن تولید علم دینی را در روز چهارشنبه 21 فروردین ماه برگزار می کند.
   به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، هدف از این نشست بررسی دو دلیل از دلایل چهارگانه مخالفت با علم دینی عنوان شده است که توسط سید محمد تقی موّحد ابطحی محقق گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ارائه می شود.
    وی معتقد است که مخالفان علم دینی چهار دلیل در مخالفت با علم دینی مطرح کرده اند: 1. تولید علم دینی ضروری نیست، 2. علم دینی ممکن نیست، 3. علم دینی مطلوب نیست و 4. تولید علم دینی اخلاقی نیست.
    در این نشست دو دلیل از دلایل چهارگانه مخالفان علم دینی (ضروری نبودن و اخلاقی نبودن) گزارش و بررسی می گردد.
   سید محمد تقی موّحد ابطحی که دانشجوی دکتری تخصصی فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است در این بحث نشان می دهد که ضروری بودن علم دینی را نمی توان بر مبنای ناکارآمدی علم موجود، ضعف معرفت شناختی علم موجود، ناسازگاری علم موجود با دین اثبات کرد و تنها راه اثبات ضرورت تولید علم دینی پذیرش سرپرستی دین بر ابعاد مختلف حیات بشری است.
   همچنین برخلاف دیدگاه مخالفان علم دینی نشان می دهد که مراحل مختلف فعالیت علمی با رعایت ملاحظاتی چند مستلزم هیچ رفتار غیر اخلاقی ای نیست.
   این محقق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تلاش می کند در خلال این نشست به سئوالاتی نظیر، آیا ناکارآمدی علوم موجود، تولید علم دینی را ضروری می سازد؟ آیا ضعف معرفت شناختی علوم موجود، تولید علم دینی را ضروری می سازد؟ آیا ناسازگاری علم و دین، تولید علم دینی را ضروری می سازد؟  بهترین دلایل در اثبات ضرورت تولید علم دینی کدامند؟ وآیا می توان کلیه مراحل تولید علم دینی (مسأله گزینی، فرضیه پردازی، داوری و ...) را اخلاقی دانست؟ پاسخی درخور ارائه نماید.
   شایان ذکرا ست نشست علمی یاد شده روز چهارشنبه 21 فروردین ماه سال جاری از ساعت 10 صبح در سالن اجتماعات پژوهشگاه حوزه ودانشگاه واقع در قم، پردیسان، بلوار دانشگاه برگزار می شود و شرکت عموم علاقه مندان در آن آزاد است.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :