نهادهای اجتماعی کشور از نتیجه تحقیقات غربی استفاده می‌کنند

۰۸ مرداد ۱۳۹۰ | ۰۹:۵۰ کد : ۲۵۵۱۰ اخبار
تعداد بازدید:۵۱۶

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: نهادهای اجتماعی کشور نیازهای خود را از طریق تحقیقات دانشگاهی برطرف نمی‌کنند و از تحقیقات غربی استفاده می‌کنند، در حالی که باید بدانند که بهترین افراد برای رفع نیازهای آنان کارشناسان علوم انسانی بومی هستند.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام دکتر رضا حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، با بیان اینکه تبدیل علوم انسانی به ثروت در مسیر مطلوبی پیش می‌رود، گفت: طی چند سال اخیر تبدیل علوم انسانی به ثروت در کشور تا حدود بسیاری تحقق یافته، ولی هنوز به اندازه علوم فنی پیشرفت نداشته است.

وی افزود: به دلیل اینکه در کشور ما وابستگی و ارتباط بین آموزش و تحقیقات و صنعت بیشتر است، ولی نهادهای اجتماعی از تحقیقات دانشگاهی در حوزه علوم انسانی استفاده نمی کنند.

پژوهشگر گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: تبدیل علم به ثروت در حوزه علوم انسانی پیشرفت زیادی در کشور نداشته، ولی روند پیشرفت آن در چند سال اخیر بسیار مطلوب است.

حسینی افزود: نهادهای اجتماعی کشور در حال حاضر نیازهای خود را از طریق تحقیقات دانشگاهی برطرف نمی کنند و از تحقیقات غربی استفاده می کنند، در حالی که باید بدانند که بهترین افراد برای رفع نیازهای آنان کارشناسان علوم انسانی بومی هستند.

وی اظهار داشت: البته تاسیس موسسات پژوهشی بسیار و افزایش آنها در سال های اخیر نشان دهنده توجه بیشتر به تجاری سازی علوم انسانی است.

پژوهشگر گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: به طور مثال طرح هدفمندی یارانه ها می تواند تاثیر بسیاری در تبدیل علم اقتصاد به ثروت داشته باشد؛ چرا که طراحی، ارائه، تصویب و اجرای این طرح در تمام مراحل نیاز به بررسی کارشناسی دارد و این کار از طریق تحقیقات دانشجویان رشته اقتصاد ممکن است.

حسینی عنوان کرد: برای اجرای طرح هدفمندی یارانه ها کارشناسان رشته اقتصاد به شناسایی این معضل پرداخته و راه حل های بسیاری ارائه دادند و حتی در مرحله اجرا نیز باید طرح را ارزیابی کرده و روند پیشبرد آن را بررسی کنند که همین مسئله بیانگر تحقق تبدیل علوم انسانی به ثروت است.

وی گفت: کارشناسان رشته های دیگر علوم انسانی نیز باید برای بررسی طرح های مرتبط با رشته خود، نظیر بحث های حقوقی جامعه و یا بازارهای مالی و غیره به کار گرفته شوند.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :