نشست علمی تخصصی «تاریخ‌نگاری علامه عسکری» با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین رمضان محمدی برگزار شد

۰۸ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۰:۲۱ کد : ۲۵۵۳۲ اخبار
تعداد بازدید:۴۵۶

چهاردهمین نشست علمی جشنواره علامه عسکری با عنوان «تاریخ‌نگاری علامه عسکری» با حضور حجت الاسلام‌والمسلمین رمضان محمدی عضو هیات علمی گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه، با همکاری انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سالن انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین رمضان محمدی گفت: سبک تاریخ نگاری علامه عسکری به عنوان چهره ای مطرح در تاریخ نگاری اسلامی، باید شناسایی شود؛ بدین معنا که جنبه های نظری و قواعد تحقیقی مورد اعتماد ایشان بازیابی و استخراج شود و در اختیار تاریخ پژوهان و عموم محققان علوم اسلامی قرار گیرد.

وی در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به ویژگی‌های فردی و علمی شخصیت علمی علامه عسکری، به ویژه در زمینه تاریخ‌نگاری و صحابه‌نگاری تاکید کرد: ایشان از  شخصیت‌های اندیشمند و از دانشمندان بزرگ معاصر جهان اسلام است که در فنون و رشته‏های مختلف علوم اسلامی مانند تاریخ ،‌کلام ، رجال و ...در سطحی عمیق، تبحر داشت و آثارارزشمندی از این عالم فرزانه در زمنیه‌های مختلف قرآنی ، تاریخی ، رجالی و حدیثی باقی مانده است.

حجت‌الاسلام‌والمسملین رمضان محمدی افزود: از آن جا که مطالعات تاریخی نقش عمده ای در تحلیل مسائل کلامی، قرآنی و رجالی دارد، اندیشه های علامه عسکری نیز بر اثر ارتباط با تاریخ و یافته های آن، عمق و پختگی بیشتری یافته است.

وی با بررسی مشی و روش علامه برای حل مسائل و نقد جدی تاریخ گذشته گفت: مرحوم علامه عسکری به جهت داشتن مشی و روشی کلامی، از روش های متعددی برای حل مسائل گوناگون کلامی و تاریخی بهره برده است و با استفاده از مسائل تاریخی، مبانی بسیاری از مباحث کلامی را به چالش کشیده است.

این پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین افزود: از روزی که علامه عسکری نقد جدی تاریخ گذشته را آغاز کرد، نزدیک به یک قرن می گذرد و در این مدت درلابه لای تالیفات نقادانه خویش، بخشی از تاریخ گذشته را نیز به نحوی دیگر بازنویسی کرده و در این حوزه، آثار شایان توجهی از خود به یادگار نهاده است.

وی در تشریح روش تاریخ‌نگاری علامه عسکری گفت: چنانکه وظیفه یک مورخ اقتضا می‌کند علامه عسکری به کمک کنجکاوی و شوق‏ بی‏ملال خویش اسناد پراکنده را از گوشه و کنار به دست‏ آورده و با حوصله و دقت آن‌ها را سنجیده و صدق و کذب خبرها را بررسی کرده و آنچه را واقعیت تاریخی نام دارد از میان‏ این اسناد بدست آورده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی در پایان افزود: علامه عسکری از تاریخ برای اثبات باورهای کلامی بهره‏های زیادی گرفته است و با به‌کارگیری برخی از اصول و روش‌های بسیار کارساز و تحول‏زا، به رشد همزمان عقل کلامی و تاریخی کمک کرده است .

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :