نشست علمی- تخصصی «بررسی ابعاد رهبری خدمتگزار از دیدگاه امام خمینی (ره)» برگزار شد

۲۳ آذر ۱۳۸۹ | ۱۲:۱۳ کد : ۲۵۶۲۱ اخبار
تعداد بازدید:۷۹۰
گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی نشست علمی- تخصصی «بررسی ابعاد رهبری خدمتگزار از دیدگاه امام خمینی (ره)» را به منظور تبیین مفهوم رهبری خدمتگزار از دیدگاه امام خمینی(ره) و بررسی آرا و اندیشه‌های ایشان در این باره، برگزار کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در ابتدای این نشست دکتر عبداله توکلی عضو هیات علمی گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان روایاتی از امام علی‌(ع) و اشاره به ویژگی‌های مدیر در نهج‌البلاغه  توضیحاتی را پیرامون خدمتگزاری و رهبری خدمتگزار ارائه کرد.
سپس محمد شیخ‌زاده پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به ارائه طرح پژوهشی خود با عنوان « بررسی ابعاد رهبری خدمتگزار از دیدگاه امام خمینی (ره)» پرداخت.
وی پس از بیان تاریخچه شکل‌گیری مفهوم رهبری خدمتگزار از سوی دانشمندی به نام گرین لیف در سال 1970 و خاستگاه آن از دو مکتب فکری قدسی مبتنی بر معونیت و ابزارهای بیان معانی متافیزیکی و مکتب غیرقدسی بر اساس مبانی سکولار و اخلاق زیستی، 5 دوره تحول نظریه‌پردازی در این باره را تشریح کرد.
سپس الگوی رهبری خدمتگزار، فلسفه وجودی آن، ماهیت و ویژگی‌ها و فرایند یا چگونگی رهبری خدمتگزار در اندیشه و آرای امام خمینی(ره) و تفاوت آن با سایر دیدگاه‌ها را از جمله مسایلی ذکر کرد که در این طرح پژوهشی بدان پرداخته شده است.
شیخ‌زاده در ادامه 5 دلیل خدمتگزار بودن رهبر از دیدگاه امام خمینی(ره) را 1- ارزش‌ها و باورهای شخصی رهبر(مبتنی بر قرآن و سنت) 2- نگرش‌ رهبر به خدا، هستی، انسان، خود و پست و مقام 3- نیت و انگیزه الهی،  4-رفتار رهبر    5- نتایج حاصل از خدمتگزاری شامل رضایت خالق، رضایت خود و رضایت خلق را توضیح داد.
در ادامه این نشست دکتر علی‌محمد حاضری و دکتر حسن عابدی جعفری به بیان نقد و نظرات خود پرداخته و این طرح پژوهشی را به لحاظ محتوایی و ساختاری مورد آسیب‌شناسی قرار دادند.
در پیان برخی از حضار پرسش‌هایی را پیرامون رهبری خدمتگزار و مصادیق عینی آن مطرح نمودند که شیخ‌زاده بدان‌ها پاسخ گفت.
 
 
 
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :