انتشار و مطالعه کتاب باید در راستای تولید علم باشد

۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۲:۰۴ کد : ۲۵۷۱۳ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۴۸

پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: مهم‌ترین هدف از چاپ و انتشار کتاب، تولید علم بوده و نشر و مطالعه بایستی در راستای دانش‌افزایی و تولید علم باشد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، نشست «نیاز جامعه و وضعیت موجود در حوزه کتاب» با حضور پرفسور حمید مولانا، حجت الاسلام دکتر محمدبهشتی،  دکتر علی‌زارعی نجفدری و اصغرعسگری خانقاه در سرای اهل قلم برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدبهشتی در این نشست ضمن تبیین ارزش و اهمیت کتاب در دین اسلام، گفت: جایگاه کتاب در فرهنگ و آموزه‌های دینی تا جایی بلند و بزرگ است که خداوند منان بدان قسم یاد می‌کند.

وی با اشاره به برخی از آیات و روایات موجود پیرامون اهمیت علم، دانش وکتاب، نقش و جایگاه آن در تمدن اسلامی را بسیار بزرگ و تعیین‌کننده دانست و افزود: کتاب ابزار انتقال پیام‌های معرفت و دانش است و کتاب خوب همواره فطرت انسان را بیدار کرده و در درون انسان پرسش ایجاد می‌کند.

عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تاکید کرد: کتاب‌هایی که منتشر می‌شود باید از وثاقت و اتقان علمی برخوردار بوده و از تحریف، باطل، انحراف، اضلال و الحاد مصون باشد.

دکتر بهشتی هر کتاب را از سه جهت قابل ارزیابی و بررسی عنوان کرد و آن‌ها را محتوا، قالب و سمت وسو دانست.

نویسنده برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: محتوای کتاب بایستی به گونه ای باشد که درخور فهم مردم عامه و مورد تایید خواص و نخبگان قرار گیرد.

وی افزود: قالب کتاب نبز باید دربرگیرنده نگارش عمیق، دلپسند، شیوا، منظم، نظام‌مند بوده و با پرهیز از دروغ و سطحی‌نگری تدوین گردد.

وی تاکید کرد: سمت وسوی کتاب نیز باید مبتنی بر نیازسنجی سنین مختلف تعیین سده و معطوف به تامین نیازهای مخاطبان باشد.

روفسور حمید مولانا، محقق و نویسنده، نیز با اشاره به مشکلات کتاب و کتاب خوانی در ایران گفت : مشکل اصلی حوزه کتاب ایران، در رقابت با کمپانی‌های نشر کشورهای اروپایی، مساله توزیع است.

وی با ابراز خرسندی از استقبال مردم ایران از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تاکید کرد: می‌توان از این استقبال برای ایجاد نهضت کتابخوانی استفاده کرد.

پروفسور مولانا با بیان این مطلب که در جریان کتاب، باید به سه امر مهم یعنی «نیاز سنجی»، «تولید»و «توزیع» توجه شود، گفت: با وجود پیشرفت‌های چشم‌گیر هنوز در نیازسنجی مشکل داریم. وضعیت تولید کتاب از لحاظ کمّی مطلوب است و توزیع کتاب مشکل اصلی است.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :