دو اثر از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به مرحله دوم داوری دوازدهمین جایزه کتاب فصل راه یافت

۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۱:۳۵ کد : ۲۵۷۱۸ اخبار
تعداد بازدید:۵۱۳
کتاب‌های «اسلام‌و تفاوت‌های جنسیتی در نهادهای اجتماعی» و «مناسبات مهاجرین و انصار» از انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به دومین مرحله داوری دوازدهمین جایزه کتاب فصل راه‌ یافت.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، کتاب اسلام و تفاوت‌های جنسیتی در نهادهای اجتماعی نوشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌حسین‌بستان، بهار 1388 از سوی گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در انتشارات این پژوهشگاه چاپ و انتشار یافت.
این کتاب با بهره گیری از دو رهیافت فقهی و فلسفه اجتماعی به بررسی دیدگاه اسلام در باره تفاوت‌های جنسیتی در نهادهای اجتماعی می‌پردازد.
این اثر می کوشد از یک سو مواردی را شناسایی کند که اسلام در آنها برای زن و مرد، حقوق، وظایف و نقش‌های اجتماعی متفاوت تعیین نموده است و از سوی دیگر این تفاوت‌ها را با تکیه بر تحلیل‌های علمی به ویژه جامعه‌شناسی و روان‌‌شناختی ارزیابی و توجیه کند. تفاوت‌های جنسیتی در نهادهای خانواده، دین، آموزش و پرورش، اقتصاد، سیاست، حقوق، جنگ و بهداشت و درمان، محورهای اصلی این نوشتار را تشکیل می‌دهند.
دومین اثر راه یافته به مرحله دوم این دوره از کتاب فصل، کتاب مناسبات مهاجرین و انصار نوشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌‌دکترحسین‌حسینیان‌مقدم بوده و پاییز 1388 از سوی گروه تاریخ‌اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در انتشارات این پژوهشگاه چاپ و منتشر شده است.
این کتاب رویکرد جدیدى در بازخوانى سیره نبوى(ص) از منظر روابط گروه‏هاى فعال در عرصه تحولات اجتماعى عصر نبوى(ص) است.
از آن‌جا که یاران رسول خدا(ص) پس از هجرت، به دو گروه عمده مهاجر و انصار تقسیم شدند، آن حضرت با ارایه راهکارها و آموزش‏هایى، بستر مناسبى براى تحقق جامعه‏اى همدل، پویا و با اهدافى والا فراهم آورد، به گونه‏اى که اصحاب از هیچ نوع ایثارى دریغ نمى‏کردند.
ایشان با تکیه بر مفاهیم و ارزش‏هاى انسانى، دینى و اخلاقى، اجتماع‏پذیرىِ یاران، رویکرد فراقبیله‏اى و ارتقاى توانِ تحمل مخالف، رقابت‏ها را هدایت و از آن‏ها براى پیشبرد اهداف جامعه اسلامى استفاده مى‏کرد.
در این کتاب سعی شده است تا با بررسی و تحلیل تعاملات و مناسبات هر یک از این گروه‌ها، بخشی از سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) به خواننده عرضه شود.
در اولین مرحله داوری دوازدهمین دوره جایزه کتاب فصل این دو کتاب از انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان اثر برگزیده انتخاب و به دور دوم داوری راه یافتند.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :