اخبار حوزه و دانشگاه 31/6/88

۳۰ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۱:۳۲ کد : ۲۵۸۰۴ اخبار
تعداد بازدید:۴۱۷
شورای عالی انقلاب فرهنگی دغدغه رهبری در بحث علوم‌انسانی را پیگیری می‌کند/علوم‌انسانی بومی در کشور ما تولید نشده است/اتحاد بیشتر حوزه و دانشگاه زمینه تحول در علوم‌انسانی را فراهم می کند/علوم‌انسانی باید راهبردکلان وموثرداشته باشند/دانشگاه‌ها میزبان 3میلیون و 700هزاردانشجو/جزئیات ارائه تسهیلات بیمه ای صندوق رفاه به دانشجویان/ معافیت 50 درصدی/افزایش میزان ارائه اینترنتی دروس اساتید برجسته حوزه های علمیه/بیش از پنج هزار دانشجو امسال بدون کنکور وارد دانشگاه‌ها می‌شوند/نظریه باید قابلیت جهانی شدن را داشته باشد/کرسی نظریه‌پردازی «فلسفه فلسفه اسلامی» برگزار می‌شود


حدادعادل:
شورای عالی انقلاب فرهنگی دغدغه رهبری در بحث علوم‌انسانی را پیگیری می‌کند
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث علوم‌انسانی را در دستور کار خود دارد که امیدواریم در این شورا تدابیری اندیشیده شود تا دغدغه‌های مقام معظم رهبری در این زمینه به صورت جامع پیگیری شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، غلامعلی حدادعادل عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص تدریس علوم‌انسانی غربی در دانشگاه‌ها اظهار داشت: بحث اصلاح علوم‌انسانی موضوعی ریشه‌دار است که از ابتدای انقلاب، فکرهایی برای آن شده است.
وی افزود: دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، سازمان سمت و بسیاری از نهادهای مرتبط دیگر در این زمینه کارهایی کرده‌اند، اما این کارها باید گسترده‌تر ومنظم‌تر از قبل ادامه پیدا کند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید یک تجدیدنظر در گسترش کمی رشته‌های علوم‌انسانی انجام شود، خاطرنشان کرد: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را در دستور کار خود دارد که امیدواریم در این شورا تدابیری اندیشیده شود تا دغدغه‌های مقام معظم رهبری در این زمینه به صورت جامع پیگیری شود.
******************************************************

رییس دانشگاه محقق اردبیلی:علوم‌انسانی بومی در کشور ما تولید نشده است
رییس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: علوم‌انسانی بومی در کشور ما تولید نشده است و ما از فرصت 30 ساله انقلاب اسلامی برای تولید علوم‌انسانی بومی در ایران استفاده درستی نکرده ایم.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر عزیز حبیبی افزود: با وجود عمر 30 ساله انقلاب اسلامی متاسفانه در حوزه علوم‌انسانی مفاهیم متعالی اسلام وارد متون دانشگاهی نشده و اغلب مطالب درسی این حوزه به شیوه الگوبرداری از متون غربی ارایه می شود.
وی ادامه این روند را موجب تهدید فرهنگی ، بی خاصیت شدن رشته های علوم‌انسانی در دانشگاه‌ها و عقب ماندن کشور از قافله علوم جهانی دانست و بیان کرد: با ادامه این روند فرصت فکر کردن و تدوین متون درسی و کتب علوم‌انسانی نیز از بین می رود.
وی با اشاره به لزوم تلاش دانشگاه‌ها و وزارت آموزش و پرورش برای بومی سازی متون علوم‌انسانی در کتب آموزش رسمی مراکز علمی و آموزشی کشور اظهار داشت: برای ساختن تمدن اسلامی و پیشرو بودن در عرصه تمدن جهانی بر اساس اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور باید علوم‌انسانی مورد نیاز خود را بر اساس مولفه های دینی و ارزشی جامعه خود تولید و عرضه کنیم.
وی وابسته بودن علوم‌انسانی به منابع خارجی را یک تهدید برای رشته های حوزه علوم‌انسانی در کشور دانست و اضافه کرد: کشور اسلامی ما باید در هر حوزه از علوم و به خصوص در حوزه علوم‌انسانی پیشتار و پیشرو باشد ، آن چنان که در گذشته چنین بوده است.
وی در ادامه بیان کرد: مشکل علوم‌انسانی در ایران از دوران تحصیلی ابتدایی به وجود آمده به این ترتیب که مدارس کشور ما مدارس علوم‌انسانی است و فرصت توسعه کشور با بهره گیری از علوم‌انسانی به علت حجم انبوه دانش آموزان و دانشجویان رشته های علوم‌انسانی رفته رفته به یک تهدید تبدیل می شود.
حبیبی گفت: هم اکنون بیش از نیمی از دانشجویان و دانش آموزان کشور ما در رشته های علوم‌انسانی تحصیل می کنند که بر اساس برآوردهای موجود ، کشور ما در سایر حوزه ها به نیروی جوان تحصیل کرده بیشتر از گذشته نیاز دارد.
وی با اشاره به اقدامات وسیع نظام جمهوری اسلامی برای توسعه ، رشته های مهندسی ، علوم پایه ، رشته های فنی و رشته های کشاورزی را جزو رشته ها و حوزه های مورد نیاز برای تحصیل در کشور عنوان کرد و افزود: متاسفانه همواره ظرفیت و امکان تحصیل در دانشگاه‌ها نیز اغلب در حوزه علوم‌انسانی ایجاد می شود که با ادامه این روند ، به علت کمبود استادان مرتبط ، فرصت مطالعه برای تدوین کتب با مفاهیم بومی نیز در این رشته ها به این طریق از دست می رود.
وی ظرفیت تحصیلی در رشته های علوم‌انسانی را فراتر از ظرفیت استادان این حوزه ذکر کرد و اظهار داشت: استادان رشته های علوم‌انسانی نیز به علت مشغله زیاد اقدام به تدریس از روی سرفصل‌های غربی می کنند و فرصت تدوین کتب و امروزی کردن دانش در حوزه های علوم‌انسانی را به دست نمی آورند.
رییس دانشگاه محقق اردبیلی رغبت تحصیل دانشجویان با استعداد در رشته هایی غیر از رشته های علوم‌انسانی را موجب خالی شدن رشته های این حوزه از دانش آموزان و دانشجویان نخبه و با استعداد عنوان کرد و گفت: این وضعیت در بلند مدت موجب می شود که بسیاری از مشاغل حساس که در اختیار فارغ التحصیلان رشته های علوم‌انسانی قرار می گیرد ، به دست افرادی با استعداد متوسط و کم قرار گیرد.
******************************************************
 
اتحاد بیشتر حوزه و دانشگاه زمینه تحول در علوم‌انسانی را فراهم می کند
استاد دانشگاه آزاد اسلامی زرند گفت: اتحاد بیشتر حوزه و دانشگاه به دلیل دید مذهبی و مکتبی قوی فعالان حوزه، زمینه تحول در علوم‌انسانی را فراهم می کند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، فرشید خسروپور روز در گفتگو با خبرگزاری ایرنا افزود: انطباق اطلاعات علمی با مذهب و مکتب و عقاید به تحول در علوم‌انسانی دانشگاه ها کمک می کند.
وی با اشاره به غنی تر بودن تاریخ ایران و اسلام نسبت به فلسفه غرب اضافه کرد: برخی افراد که در کشورهای غربی تحصیل می کنند تحت تاثیر آن اجتماع و فرهنگ قرار می گیرند اما باید آن‌ها را برای تدریس رشته هایی مانند روانشناسی، جامعه شناسی و مردم شناسی در دانشگاه ها توجیه کرد.
خسروپور با تاکید بر اینکه علم دنیا تنها در کشورهایی مانند آمریکا نیست، گفت: در بسیاری از مقاله ها در مجلات و روزنامه های معتبر دنیا به خصوص در مورد مساله روزه و مانند آن‌ها از منابع ایرانی به عنوان مرجع استفاده می شود.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی زرند ایجاد تحول اساسی در علوم‌انسانی را مستلزم برنامه ریزی بلند مدت دانست و استفاده از افراد خبره در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و دینی را ضروری برشمرد.
وی به تفاوت علوم‌انسانی با علوم ثابتی مانند ریاضی اشاره کرد و افزود: رفتار انسان ها تحت تاثیر فرهنگ، تاریخ، تمدن، دین و مکتب متفاوت است و سایر علوم در این زمینه قابل استفاده نیستند.
خسرو پور نیازهای جامعه امروز ایران با نیازهای جامعه آمریکا را متفاوت ارزیابی و خاطر نشان کرد: اطلاعات بشر هر سه سال یک بار دو برابر می شود.
وی با اشاره به تراکم حجم اطلاعات انسان ها در جوامع مختلف گفت: ممکن است برخی از اطلاعات کشورها و جوامع مختلف با یکدیگر مشترک و برخی دیگر نیز با اعمال تغییراتی قابل اجرا باشند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: علم تا هنگامی که کارگشا و حلال مشکلات باشد مفید است و در این مواقع ترکیب علم و مذهب بهترین راه استفاده از علوم مختلف می باشد.
******************************************************

دانشیاردانشگاه شیراز:
علوم‌انسانی باید راهبردکلان وموثرداشته باشند
دانشیار دانشگاه شیراز گفت:‌رشته های علوم‌انسانی پشتوانه علمی برای سایر رشته ها هستند و باید بتوانند با ارائه راهبردهای کلی به مسوولان و قانون گذاران وهمچنین ارائه راه حل در سایر مسایل در جامعه اثر گذار باشند. 
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر محمد جواد سلمان پور  افزود:‌ اگر محتوای این رشته ها نتوانسته نقش خود را به درستی در جامعه ایفا کند و موجب ناهنجاری هایی در کشور شده معلوم می شود که مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.
وی ادامه داد: در ایران رشته های علوم‌انسانی نمی توانند راهبردهای کلان و یا در مسایل جزیی تر راه حل مناسبی ارائه دهند.
رییس دانشکده علوم قرآنی شیراز اظهار داشت:دلیل این امر آن است که علوم‌انسانی که در دانشگاه های ایران تدریس می شود غالبا ترجمه ای از آثار غربی است.
سلمان پور ادامه داد:‌ آنچه در قالب رشته های علوم‌انسانی در غرب ارائه می شود از جهت جهان بینی آن‌ها نسبت به انسان و همچنین شرایط حاکم بر جوامع غربی با دیدگاه ها و شرایط حاکم بر کشور ما متفاوت است.
وی افزود:براساس جهان بینی غرب،انسان در محدوده بین تولد تا مرگ مورد مطالعه قرار می گیرد و بر همین اساس درباره انسان در ابعاد مختلف نظریه پردازی می شود.
دانشیار دانشگاه شیراز گفت: از سوی دیگر شرایط خاصی بر جوامع غربی حاکم است که با فرهنگ و وی‍‍ژگی های اسلامی حاکم بر کشور ما متفاوت است.
سلمان پورادامه داد:‌ همین مساله سبب شده که استفاده از محتوای علوم‌انسانی غرب در دانشگاه های کشور ما نه تنها حلال مشکلات ما نباشد بلکه تا حدودی موجب ایجاد ناهنجاری در کشور شده است.
وی اظهارداشت:‌محتوای رشته های علوم‌انسانی باآموزه های وحی منطبق نیست چرا که آموزه های دینی ما را به یک سمت دعوت می کند و محتوای رشته های علوم‌انسانی به سمتی دیگر.
سلمان پور ادامه داد: برای رفع این درگیری ها و تضادها باید علوم‌انسانی را بر مبنای فرهنگ اسلامی- ایرانی، شرایط و وی‍ژگی های جامعه ایران بومی سازی کنیم.
وی گفت:‌اگر بخواهیم معضلات وناهنجای ها رفع شود،راهکاری جزبومی سازی محتوای رشته های عوم انسانی با توجه به فرهنگ حاکم بر کشور ایران نداریم.
رییس دانشکده علوم قرآنی شیراز درباره وحدت حوزه و دانشگاه گفت: حوزه و دانشگاه باید تعریف واحدی از انسان ارائه دهند تا بتوانند بر اساس آن با یکدیگر تعامل مناسبی داشته باشند.
سلمان پور ادامه داد: مبانی رشته های علوم‌انسانی در دانشگاه ها باید منطبق بر آموزه های دینی تدوین شود تا این مساله سرآغازی برای ایجاد تحول در اندیشه و متون علوم‌انسانی دانشگاه شود.
******************************************************

آمار ورودی و خروجی دانشگاه‌ها/ دانشگاه‌ها میزبان 3میلیون و 700هزاردانشجو
دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی هر سال و در مهر ماه در انتظار دانشجویان جدیدی هستند که برای اولین بار پا به عرصه آموزش عالی می گذارند. پیش بینی می شود با آغاز سال تحصیلی جدید حدود یک میلیون و 100 هزار دانشجو به دانشگاه‌های کشور وارد شوند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، یک میلیون و 100 هزار دانشجوی جدیدالورود سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌های دولتی، علمی کاربردی، غیرانتفاعی، آزاد و پیام نور مشغول به تحصیل می شوند.
سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها علاوه بر دانشجویان تازه وارد همچنان میزبان دانشجویان سال های گذشته خواهد بود که با احتساب دانشجویان ورودی سالهای قبل حدود سه میلیون و 700 هزار دانشجو همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل می شوند.
سال گذشته تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌ها سه میلیون و 300 هزار نفر بود و امسال با در نظر گرفتن فارغ التحصیلی حدود 600 تا 700 هزار دانشجو و پذیرش حدود یک میلیلون و 100 هزار نفر پیش بینی می شود بیش از سه میلیون و 600 هزار دانشجو شاغل به تحصیل در دانشگاه‌ها شوند.
بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، 524 هزار و 769 نفر در کنکور سراسری سال 88 قبول شده اند که از این تعداد 328 هزار و 792 نفر زن و 195 هزار و 977 نفر مرد هستند.
44 هزار و 400 نفر نیز با پذیرش در کنکور کارشناسی ارشد 88 به این مقطع در دانشگاه‌ها راه می یابند.
از سوی دیگر 30 هزار داوطلب شرکت کننده در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد نیز پذیرفته شده اند که ورودی جدید امسال به شمار می رود.
از میان تعداد شرکت کنندگان کنکور پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه آزاد نیز 578 هزار و 740 نفر در سال تحصیلی آینده پذیرش شده و وارد دانشگاه می شوند.
همچنین چهار هزار و 247 نفر نیز با شروع سال تحصیلی جدید در مقطع دکتری حرفه ای وارد دانشگاه‌ها خواهند شد.
میزان پذیرش در دانشگاه‌ها امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و شعار افزایش ظرفیت و برابری تعداد متقاضیان و شرکت کنندگان کنکورهای سراسری دولتی و آزاد با ظرفیت دانشگاه‌ها در شرایط کنونی سرلوحه آموزش عالی کشور است اما باید دید سرانه دانشجویی در هر دانشگاه و میزان امکاناتی که در اختیار دانشجویان قرار داده می شود چقدر است و آیا وجود امکانات رفاهی و آموزشی فعلی جوابگوی دانشجویان جدید الورود و دانشجویان ورودی های قدیمی در آغاز سال تحصیلی جدید خواهد بود؟
******************************************************

جزئیات تشکیل مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی در دانشگاه‌های کشور
اداره کل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جزئیات تشکیل مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی در دانشگاه‌های کشور را بر اساس آئین نامه جدید اعلام کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دبیران کانون‌های فعال در یک زمینه یا موضوع فعالیت در چارچوب آیین نامه و دستورالعمل مجمع کانون های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی دانشجویی می توانند از گروه مرکزی نظارت بر کانون‌های دستگاه مجوز تاسیس و فعالیت مجمع تخصصی کانون‌های مورد نظر را درخواست کنند.
همچنین هر یک از زمینه ها و موضوعات فعالیت کانون دانشجویی اعم از فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی می توانند مجمع تخصصی کانون مرتبط را تاسیس کرده و فعالیت کنند مشروط بر اینکه در چارچوب آیین نامه و دستورالعمل جدید و پس از اخذ مجوز از گروه مرکزی نظارت بر کانون‌ها باشد.
بر اساس آئین نامه جدید کانون‌های فرهنگی، دستورالعمل تشکیل و فعالیت مجمع‌های تخصصی کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی در چارچوب این آیین نامه، ضوابط و مقررات دستگاه و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی حداکثر سه ماه پس از تصویب این آیین نامه تهیه و به تصویب گروه مرکزی نظارت بر کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی دانشجویی دستگاه خواهد رسید. در این دستورالعمل چگونگی و مقررات مربوط به تاسیس، فعالیت، ارکان، انتخابات، تشکیل جلسات و انحلال مجمع‌های تخصصی کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی دانشجویی مورد اشاره قرار خواهد گرفت.
مجمع‌های تخصصی موجود برای ادامه فعالیت باید از گروه‌های مرکزی نظارت بر کانون‌ها مجوز فعالیت دریافت کنند.
نظارت بر انتخابات و حمایت از فعالیت هر مجمع تخصصی بر عهده دبیرخانه کانون های مستقر در اداره کل امور فرهنگی دستگاه به نمایندگی از گروه مرکزی نظارت بر کانون‌های دانشجویی دستگاه خواهد بود.
******************************************************

جزئیات ارائه تسهیلات بیمه ای صندوق رفاه به دانشجویان/ معافیت 50 درصدی
صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم طی بخشنامه ای به وزارت علوم اعلام کرد: جهت بهره مندی دانشجویان از تسهیلات خدمات بیمه دانشجویی یعنی معافیت از پرداخت 50 درصد حق ببمه، پرداخت 50 درصد باقیمانده نیمی توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و نیم دیگر توسط صندوق رفاه انجام و جزء بدهی دانشجو در سیستم محاسبه می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، صندوق رفاه به دانشگاه‌ها اعلام کرد نسبت به پرداخت 50 درصد حق بیمه مصوب سال جاری (ماهانه مبلغ 70 هزار ریال) بابت هر نفر برای دانشجویان متقاضی که تحت پوشش هیچ بیمه ای نباشند به صورت سالانه اقدام و تصویر فیش واریزی را همراه با ثبت اطلاعات در سیستم مکانیزه به صندوق ارسال کنند.
بر این اساس با توجه به اینکه حق بیمه مصوب برای هر دانشجو ماهانه مبلغ 70 هزار ریال و سالانه 840 هزار ریال است، بخشودگی برابر با 420 هزار ریال، سهم دانشگاه مبلغ 210 هزار ریال و سهم صندوق مبلغ 210 هزار ریال برای هر نفر (دانشجو یا افراد تحت تکلف) است.
******************************************************

افزایش میزان ارائه اینترنتی دروس اساتید برجسته حوزه های علمیه
مدیر عامل موسسه صدای بهار گفت: میزان ارائه اینترنتی دروس حوزه های علمیه نجف و خراسان همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی افزایش خواهد یافت.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، جواد جوادی در گفتگو با خبرگزاری مهر با اعلام این خبر گفت: در سال جدید تحصیلی حوزه های علمیه در کنار افزایش دروس اینترنتی خارج فقه و اصول، دروس کفایه و رسائل و مکاسب اساتید برجسته قم نیز در سایت صدای بهار به آدرس
www.eshia.ir  قرار می گیرد.
وی افزود: با هماهنگی صورت گرفته، دروس خارج فقه آیات عظام رضا زاده و اشرفی از اساتید برجسته حوزه علمیه خراسان به مجموعه دروس خارج فقه و اصول اضافه می شود. همچنین ایجاد آرشیو به روز تمامی دروس، ایجاد نسخه ویژه موبایل دروس اساتید نجف و مشهد و ارائه مجموعه دروس اساتید در قالب سی دی از برنامه های دیگر این مرکز در سال جدید خواهد بود.
******************************************************

آثار ناشی از اجرای بومی گزینی و قانون افزایش پذیرش در دانشگاه‌های مهم
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آثار ناشی از اجرای قانون افزایش پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های مادر و مهم دولتی در سال 1387 را بررسی کرد که بر اساس آن اصرار بر 80 درصد گزینش بومی در کنکور شهرستانی‌های مستعد را از رفتن به دانشگاه‌های بزرگ محروم می کند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پاسخ به درخواست احمد توکلی نماینده تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس آثار ناشی از اجرای قانون افزایش پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های مادر و مهم دولتی در سال 1387 را ارزیابی کرد.
بررسی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص پذیرش دانشجوی دوره های روزانه به صورت استانی
این مرکز در بخشی از ارزیابی این قانون خاطرنشان کرد: اجرای مصوبه جلسه 628 مورخ 1/5/1387 شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اینکه حداقل 65 درصد حجم پذیرش دانشجوی دوره های روزانه به صورت استانی پذیرش شوند، شاخص داوطلبان شهرستانی به خصوص داوطلبان شاخص شهرستانی را در قیاس با گذشته کاهش داد و به دنبال اعتراضات این عده از داوطلبان، مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های مادر و مهم دولتی مقرر داشت که ظرفیت تعدادی از رشته ‌های پرمتقاضی در 18 دانشگاه بزرگ کشور به میزان 10 درصد افزوده شود و این افزایش صرفاً با تاثیر سهمیه مناطق 1، 2 و 3 کشوری و به صورت آزاد و بدون تاثیر هرگونه سهمیه ‌بندی ‌های دیگر صورت گیرد.
مرکز پژوهش‌ها اضافه کرده است: اجرای این قانون هر چند افزایش پذیرش و جابه‌جایی تعدادی از ذی نفعان را در پی داشت‌ اما از قابلیت لازم برای جبران تمامی فرصتهای از دست رفته داوطلبان رتبه بالای شهرستانی برخوردار نبود.
این گزارش می افزاید: آنچه به عنوان ظرفیت‌های اضافی معرفی می ‌شود در حقیقت ناشی از خالی ‌شدن ظرفیت در دیگر دانشگاه‌ها و به نوعی جابه‌جایی است که البته ممکن است رضایت عده کمی از داوطلبان را به دنبال داشته باشد اما اگر تداوم سیاست‌های قبلی گزینش دانشجو به عنوان حق داوطلبان آزمون سراسری سال 1387 در نظر گرفته شود با فرض جلب رضایت عده ‌ای از داوطلبان این اقدام را "احقاق حق" نمی ‌توان نامید.
قانون 10 درصد اضافه ظرفیت دانشگاه‌های مادر فرصت از دست رفته داوطلبان رتبه بالای شهرستانی را جبران نمی کند
مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرده است: محتوای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از قابلیت لازم برای جبران تمامی فرصت‌های از دست رفته داوطلبان رتبه بالای شهرستانی برخوردار نیست.
در ادامه این ارزیابی این سئوال مطرح شده است که مصوبه جدید شورای انقلاب فرهنگی برای داوطلبان آزمون سراسری سال 1388 می تواند با تعدیل در مصوبه سال گذشته ضعف‌های آن مصوبه را به طور کامل برطرف سازد و دغدغه داوطلبان ورود به دوره‌های دانشگاهی در دانشگاه‌های معتبر کشور را مرتفع کند؟
ارزیابی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در این خصوص این گونه عنوان شده است: اولاً رشته ‌های مورد علاقه اکثریت داوطلبان به 13 رشته پیش گفته محدود نیست هر چند که ممکن است رشته ‌های مذکور در سال‌های گذشته بیشترین تعداد انتخاب‌ها را به خود متوجه کرده باشند.
اصرار بر 80 درصد گزینش بومی دانش ‌آموزان مستعد شهرستانی را از رفتن به دانشگاه‌های بزرگ کشور باز می دارد
این گزارش می افزاید: ثانیاً تاثیر شهرت و اعتبار اجتماعی دانشگاه‌های بزرگ و پر سابقه کشور را صرف‌نظر از نوع رشته و امکانات و قابلیت‌های علمی و آموزشی آن‌ها نباید در سرنوشت علمی و حرفه ای دانش ‌آموختگان آن دانشگاه‌ها نادیده انگاشت. از این نظر اصرار بر 80 درصد گزینش بومی در بیشتر رشته های دانشگاهی در دانشگاه‌های بزرگ کشور می ‌تواند همچنان دانش ‌آموزان مستعد شهرستانی را از رفتن به دانشگاه‌های بزرگ کشور باز دارد.
مرکز پژوهش های مجلس در این گزارش تاکید می کند: انتخاب راه میانه یعنی پذیرش دانشجو برای دانشگاه‌های بزرگ کشور بر اساس سطح نمره داوطلبان و بی ‌توجه به سهمیه می ‌تواند به حل این مشکل از یک سو و ارتقای سطح آن دانشگاه‌ها از سوی دیگر بیانجامد.
******************************************************

بیش از پنج هزار دانشجو امسال بدون کنکور وارد دانشگاه‌ها می‌شوند
دبیر شورای استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ورود بدون آزمون بیش از پنج هزار دانشجو در مقاطع مختلف به دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جاری خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، جعفر هزارجریبی افزود: دانشجویان استعداد درخشان در مقطع کاردانی به کارشناسی ناپیوسته در هر رشته یک نفر، در مقطع کارشناسی به کارشناسی ارشد 10 درصد ممتازین و در مقطع کارشناسی ارشد به دکتری حداقل یک نفر بدون آزمون وارد دانشگاه می شوند.
وی اظهار داشت: پیش بینی می شود در سال تحصیلی جاری بیش از پنج هزار دانشجو در مقاطع مختلف از این طریق وارد دانشگاه‌های کشور شوند.
******************************************************

نظریه باید قابلیت جهانی شدن را داشته باشد
پیتر هاس از اندیشمندان و صاحبنظران مطرح جهانی شدن معتقد است که نظریه روابط بین الملل باید قابلیت جهانی شدن را داشته باشد.
به نقل از خبرگزاری مهر: پیتر هاس یکی از نظریه‌پردازان بنام روابط بین الملل معتقد است که بزرگترین چالش کنونی در روابط بین الملل فهم و درک و تبیین پدیده جهانی شدن است.
به اعتقاد هاس دنیای کنونی دربرگیرنده بازیگران متعدد، شبکه‌های به هم پیچیده و متکثر است. به اعتقاد او ویژگی دنیای کنونی، عدم قطعیت و بی ثباتی است. ما نیاز به فهم و درک بهتر تغییرات، نهادها و دینامیسم‌های چند بعدی داریم.
هاس می‌گوید چالش تحلیلی در واقع ترکیب و تلفیق نظریه‌ها با یکدیگر است. استفاده و کاربرد نظریه‌ای واحد برای فهم و درک پدیده جهانی شدن امکان پذیر نیست و نمی‌تواند ما را به فهمی درست از این پدیده رهنمون سازد.
در یک مقیاس وسیع یک شکاف عمومی در میان مناظرات اصلی در روابط بین الملل  وجود دارد که این مسئله در مناظره کنونی واقع‌گرایی و سازه‌انگاری به چشم می‌خورد. بیشتر متفکران و تحلیلگران هم از نظریه‌های میان برد که قابلیت عملی بیشتری دارند و عملگراتر هستند استفاده می‌کنند.
سازه‌انگاری به لحاظ مباحث فرانظری در "میانه" طیف طبیعت گرایان/اثبات گرایان و پساساختارگرایان قرار می‌گیرد. این نظریه از جنبه پرداختن به مباحث محتوایی روابط بین‌الملل در "میانه" دو بخش جریان اصلی یعنی واقع گرایی و لیبرالیسم قرار می‌گیرد.
سازه‌انگاران معتقدند رویکرد آن‌ها می‌تواند نوعی راه حل میانه باشد که برخی ویژگیهای سیاست جهانی را که در نئورئالیسم و نئولیبرالیسم نقش محوری دارند و با همدیگر خردگرایی را تشکیل می‌دهند در خود جای داده است.
رویکرد واکنش‌گرا هم روشهای اقدام بازیگران و هویت این بازیگران را مورد توجه قرار می‌دهند و بنابراین سازه‌انگاری نیز به این مورد توجه و اهتمام کافی دارد.
سازه‌انگاران بیشتر به مسائل هستی شناسی توجه می‌کنند تا معرفت شناسی. توجه آنان به انگاره‌ها، معانی، قواعد، هنجارها، ارزش‌ها و رویه‌هاست. آن‌ها بر "نقش تکوینی فکری" تأکید دارند.
 سازه‌انگاران هم بر ابعاد مادی و هم بر ابعاد غیر مادی حیات اجتماعی تأکید می‌ورزند. آن‌ها به چگونگی شکل دادن جهان مادی به کنش در رفتار انسانی و شکل گرفتن جهان مادی توسط کنش و رفتار انسانی که نتیجه تفسیر هنجاری و معرفت شناختی از جهان مادی است، تأکید دارند.
در بحث رابطه میان ساختار و کارگزار، سازه‌انگاران قائل به تعامل میان ساختار و کارگزار هستند. از نظر آن‌ها ساختارهای اجتماعی نتیجه پیامدهای خواسته و ناخواسته کنش و رفتار انسانی هستند و همین کنشها و رفتارها یک بستر ساختاری تقلیل ناپذیر را فرض می‌گیرند و این بستر به عنوان یک واسطه برای آن‌ها عمل می‌کند.
بنابراین همانگونه که مشاهده می‌شود، هستی شناسی سازه‌انگاری، هستی شناسی بینا ذهنی است. به عبارت دیگر معانی در ذات جهان نیست بلکه در تعامل شکل می‌گیرند. آن‌ها به واقعیت اجتماعی توجه می‌کنند و از آنجا که همه کنشگران مربوطه در مورد وجود آن اتفاق نظر دارند، خلق می‌شوند.
هاس معتقد است که برای نظریه‌پردازی در حال حاضر به جای آنکه به بحث معرف آنارشی/سلسله مراتب پرداخت، باید توصیف بهتری از  ارتباط قانونی داشت. این بحث میان معتقدان به آنارشیک بودن نظام بین الملل و سلسله مراتب بودن آن نمی‌تواند تبیین کننده فرآیند جهانی شدن باشد.
نو واقع‌گرایی معتقد است که نظام بین الملل به مانند سیاست داخلی از قدرت فائقه برخوردار نیست و در چنین نظامی اصل بی اعتمادی و خودیاری حاکم است. بر اساس اصل خودیاری کشورها برای تأمین امنیت به خود متکی هستند.
نو واقع‌گرایی معتقد به منافع نسبی است. یعنی تلاش برای دستیابی به قوای نظامی در مقایسه با سایر کشورها سنجیده می‌شود. چرا که آن‌ها به سایر کشورها بدبین هستند و این موضوع مسئله همکاری در نظام بین الملل را دشوار می‌سازد.
******************************************************

ارسال 700 اثر پژوهشی به جشنواره پژوهشی طلاب جوان
تاکنون بیش از 700 اثر پژوهشی به دومین جشنواره پژوهشی طلاب جوان ارسال شده است که پیش بینی می شود این تعداد در روزهای پایانی ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره افزایش یابد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مدیر اجرایی جشنواره پژوهشی طلاب جوان (علامه حلی) در گفتگو با خبرگزاری مهر با اعلام این خبر گفت: تاکنون بیش از 700 اثر در دبیرخانه این جشنواره ثبت شده است که با توجه به تمدید زمان ارسال آثار تا 25 مهر ماه‌ بر تعداد این آثار افزوده خواهد شد.
احمد نبکبخت افزود: با برنامه ریزیهای صورت گرفته هم اکنون به صورت روزانه کلیه آثار ثبت شده در دبیرخانه‌ به هیئت داوری آثار ارسال می شود.
وی افزود: پیش بینی می شود اسامی برگزیدگان دومین جشنواره علامه حلی ‌19 آذر ماه در همایشی با حضور معاونین پژوهشی حوزه های علمیه خواهران و برادران اعلام شوند.
******************************************************

«علیت و قوانین طبیعی در فلسفه مدرن» منتشر می‌شود
کتاب «علیت و قوانین طبیعی در فلسفه مدرن» اثر والتر آت از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، رابطه میان علت و معلول یکی از موضوعات مورد توجه فیلسوفان در ادوار مختلف بوده است. نویسنده در این کتاب به بررسی مفهوم علیت در تاریخ فلسفه (از دکارت تا هیوم) می‌پردازد.
برخی از فلاسفه فکر می‌کنند توضیحات و تبیین‌های فیزیکی متکی به ذات هستند. آن‌ها معتقدند که آنچه رخ می‌دهد و اتفاق می‌افتد در نتیجه ویژگی هست که آن شیء آنرا داراست.
بر خلاف این دیدگاه برخی از فلاسه معتقدند که این توضیح ناقص است. آن‌ها معتقدند آن چه در دنیای فیزیکی و طبیعی رخ می‌دهد و به وقوع می‌پیوندد بخشی از قوانین طبیعت است.
نویسنده در این کتاب موضوع علیت و قوانین طبیعی را بر اساس منازعه میان این دو رهیافت از زمان دکارت تا هیوم مورد بررسی قرار می‌دهد.
به نظر نویسنده مدل‌های رقیب علیت، در ادوار زمانی مختلف متأثر از نوع نگاه فیلسوفان به انرژی(نیرو) است.
از منظر ارسطو، ارتباط و پیوند میان علت و معلول به لحاظ منطقی ضروری است. اما این دیدگاه ارسطو با چالش‌های مطرح از سوی مکانیک مواجه شد و هسته مرکزی بحث درباره انرژی به دو بخش مجزا تقسیم شد.
هر کدام از این بخش‌ها و دیدگاه‌ها تا زمان مدرن نیز تداوم داشته است.
این کتاب قرار است اواخر سال میلادی جاری توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شود.
والتر آت دارای دکترای تخصصی از دانشگاه ویرجینیا است. او مؤلف کتاب "فلسفه زبان لاک" است که در سال 2004 میلادی توسط انتشارات دانشگاه کمبریج به چاپ رسیده است. او هم اکنون استاد فلسفه در دانشگاه تکنولوژی ویرجینیا است.
******************************************************

کرسی نظریه‌پردازی «فلسفه فلسفه اسلامی» برگزار می‌شود
کرسی نظریه‌پردازی«فلسفه فلسفه اسلامی» با ارائه حجت الاسلام خسروپناه، چهارشنبه اول مهر برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، چهارمین کرسی نظریه‌پردازی فلسفه اسلامی با نظریه‌پردازی حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موضوع «فلسفه فلسفه اسلامی» برگزار می‌شود.
در این نشست آیت‌الله احمد بهشتی مدرس حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام علی عابدی شاهرودی عضو هیئت علمی دانشگاه قم و حجت‌الاسلام رضا اکبری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس داوری و توسط حجج‌اسلام کیاشمشکی، قائمی‌نیا، قراملکی و محمدرضایی خواهد شد .
این نشست علمی چهارشنبه اول مهرماه از ساعت 16 در قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تالار معرفت برگزار می‌شود.
******************************************************

«فرهنگ و تمدن اسلامی» تجدید چاپ می‌شود
کتاب «فرهنگ و تمدن اسلامی» نوشته دکتر علی اکبر ولایتی از سوی دفتر نشر معارف به چاپ هشتم می‌رسد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، در این کتاب طی یازده بخش اصلی، زمینه‌های شکل‌گیری تمدن اسلامی، شکوفایی علوم در تمدن اسلامی، سازمآن‌های اداری و اجتماعی تمدن اسلامی و هنر در تمدن اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است .
موضوعاتی چون خیزش و اقتدار مجدد جهان اسلام، علل متأخر رکود فرهنگ و تمدن اسلامی و بیداری اسلامی از مباحث طرح شده در این کتاب هستند .
چاپ هشتم کتاب "فرهنگ و تمدن اسلامی" در 5000 نسخه و 296 صفحه منتشر خواهد شد .
******************************************************

«مسائل اخلاقی: متن آموزشی فلسفه اخلاق» منتشر شد
کتاب «مسائل اخلاقی: متن آموزشی فلسفه اخلاق» (Moral Problems) تألیف مایکل پالمر با ترجمه علی‌رضا آل بویه از سوی سازمان سمت و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این اثر برای رشته‌های مختلفی که در آن‌ها فلسفه اخلاق تدریس می‌شود نگاشته شده است.
چاپ اول این کتاب در 344 صفحه و قیمت ۳۲۵۰۰ ریال از سوی سازمان سمت و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.


آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :