اخبار حوزه و دانشگاه 25/6/88

۲۵ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۳:۳۸ کد : ۲۵۸۰۶ اخبار
تعداد بازدید:۴۳۸
رشته های علوم انسانی متناسب با دین،بومی سازی شود/سرفصل‌های فعلی علوم انسانی در دانشگاه‌ها بسیار قدیمی است/مقام معظم رهبری با تیزبینی خاصی روی بومی شدن علوم انسانی تأکید دارند/30 هزار طلبه خواهر در حوزه های علمیه مشغول به تحصیل هستند/مهلت ثبت ‌نام آزمون دارندگان مدرک معادل کارشناسی ارشد تمدید شد/مهلت ارسال آثار به جشنواره کتاب سال دانشجویی تمدید شد/دوره‌های تخصصی مهارت‌های کسب و کار و کارآفرینی در پژوهشکده فرهنگ وهنر جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود/نظریه‌پردازی باید با مسایل جهان واقعی پیوند بخورد

   
استاددانشگاه شیراز:
رشته های علوم انسانی متناسب با دین،بومی سازی شود

استاد فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه شیراز با تاکید بر بومی سازی محتویات مباحث غربی گفت: باید از ابتدا طراحی و هندسه جدیدی برای تدوین رشته های علوم انسانی شکل بگیرد به گونه ای که شالوده و اساس این علوم قابل تایید عقل و مورد حمایت دین باشد. 
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر علی محمد ساجدی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا افزود:سخنان اخیر رهبرمعظم انقلاب درباره نیازبه ایجاد تحول در اندیشه و متون علوم انسانی دانشگاه بسیار ضروری بود ازاین جهت که تعداد دانشجویان رشته علوم انسانی حدود دو برابر سایر رشته ها است و شایسته نیست دانشجویان در سال های دانشجویی مطالبی را فرا گیرند که منطبق با فرهنگ و عقاید اسلامی و دینی ما نباشد.
وی ادامه داد:مطالبی که در دانشگاه های ایران تدریس می شود باید با مسایل بومی کشور هماهنگی داشته باشد ، مورد نیاز کشور باشد و در آینده بتوان از آن استفاده کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز اظهار داشت: ترجمه آرا و عقاید غرب به درد جامعه، زمان، تاریخ و فرهنگ ما نمی خورد.
ساجدی ادامه داد: آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که مشکلاتی که در رشته های جامعه شناسی، روان شناسی، اقتصاد و مدیریت وجود دارد به دلیل مبنای انسان شناختی این دروس است که باید مبنای انسان شناختی و هستی شناختی در این رشته ها تصحیح شود.
وی گفت: نگاه مباحث علوم انسانی غرب به انسان یک نگاه سکولار و تعریفی که از انسان وجود دارد مبتنی بر اصل اومانیسم است به این معنا که آغاز و انجام انسان معلوم نسیت و اراده او حرف اول را می زند و آنچه که اراده کند باید به آن برسد.
استاد فلسفه و حکمت دانشگاه شیراز افزود: با توجه به این تعریف، بیشتر رشته های علوم انسانی که با این مبنا شکل می گیرند، مبنایی غیر الهی و دینی دارند و از نظر اسلام و قرآن غیر واقعی هستند.
ساجدی ادامه داد: تعریف اسلام از انسان موجودی است که از روح الهی در او دمیده شده و علاوه بر بعد حیوانی و غریزی، بعد الهی و فطرت الهی هم دارد در حالی که مساله فطرت و ویژگی های انسان در مبانی علوم انسانی غرب نادیده گرفته شده است.
وی گفت: وقتی برای تدوین علوم انسانی از مکتب اسلام بهره بگیریم و ساختار و پیکره اصلی این علوم بر پایه مکتب اسلام استوار شود ، در متن آن می توانیم از محتویاتی استفاده کنیم که بر گرفته از عقل باشد و مخالفتی با قرآن نداشته باشند.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز افزود: محتویات علوم غربی باید بومی سازی شود و مطابق با معرفت شناسی و انسان شناسی مورد تایید مبانی دینی ما، شکل گرفته و سپس مورد استفاده قرار گیرد .
ساجدی اظهار داشت: از روش هایی که در غرب برای مطالعه علوم انسانی استفاده می شود هم باید از بخشی که قابل انطباق با مبانی دینی ما است بهره گرفت و آنچه را که تطابق ندارد رها کرد.
******************************************************
 
سرفصل‌های فعلی علوم انسانی در دانشگاه‌ها بسیار قدیمی است

رئیس شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، گفت: در ایران بسیار دیر به فکر انجام بازنگری در زمینه سرفصل‌های علوم انسانی افتاده‌ایم، به طوری که سرفصل‌های فعلی این علوم در دانشگاه‌ها بسیار قدیمی است. 
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر مظفر نامدار در گفتگو با خبرگزاری ایرنا، اظهار داشت: مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر بازنگری سرفصل‌های رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌های کشور که به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سپرده شد، اقدامی ارزنده و ضروری است که البته با تأخیر صورت گرفت.
رئیس شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، ‌افزود: در حال حاضر سرفصل‌هایی که در حوزه علوم انسانی در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود، تقریباً متعلق به دو تا سه دهه پیش است.
نامدار، خاطر نشان کرد: بر خلاف تحولات در سایر علوم که بسیار کند و متصل به هم هستند، تحولات در حوزه‌های علوم انسانی بسیار سریع اتفاق می‌افتد.
عضو کمیته علوم انسانی، معارف اسلامی و هنر نقشه جامع علمی کشور، ادامه داد: تحولات در حوزه‌ علوم انسانی به دلیل سرشاخه‌های متعددی که دارد، بسیار پیچیده و متغیر است و گاهی دیده می‌شود برخی مباحث فعلی در حوزه علوم انسانی با مباحث مطرح شده در 10 سال قبل بسیار فرق کرده است. به همین دلیل در دنیا بازنگری در سرفصل‌های علوم انسانی به سرعت صورت می‌گیرد که گاهی این بازنگری‌ها به صورت سالیانه نیز انجام می‌شود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به لزوم بازنگری در سرفصل‌های علوم انسانی، گفت: برخی اساتید به دلایلی سعی می‌کنند همان سرفصل‌های قدیمی را به دانشجویان تدریس کنند و به سرفصل‌های فعلی پایبند نباشند.
نامدار، تاکید کرد: در شرایط فعلی بین علاقه‌ای که در دانشگاه‌ها برای یادگیری مباحث روز وجود دارد و دروسی که توسط مراکز تدوین کتب درسی ساماندهی می‌شود، فاصله زیادی وجود دارد و باید بسیار زودتر از اینها، می بایست اقدام جدی برای بازنگری در سرفصل‌های علوم انسانی صورت می‌گرفت.
نامدار، درباره شیوه‌ بازنگری در سرفصل‌های متون علوم انسانی دانشگاه‌ها، تصریح کرد: بازنگری در این متون به دو طریق می‌تواند صورت گیرد؛ یکی از طریق به روز کردن سرفصل‌های موجود فعلی و دیگری اضافه کردن مباحث و موضوعات جدید در حوزه علوم انسانی است.
رئیس شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، درباره انتخاب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان مسوول بازنگری در متون این رشته از علوم، اظهار داشت: با توجه به وجود پژوهشکده‌های متعدد و گروه‌های مختلف پژوهشی در حوزه علوم انسانی از یک سو و حضور شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در این پژوهشگاه که با حدود پنج هزار استاد علوم انسانی تعامل و همکاری دارد، بهترین تصمیم این بود که کار بازنگری به این پژوهشگاه محول شود و مطمئنم با توجه به آگاهی‌هایی که در این مجموعه نسبت به تحولات اخیر علمی در حوزه علوم انسانی وجود دارد، این کار به بهترین نحو عملیاتی می‌شود.
باتصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ، انجام بازنگری سرفصل های رشته های علوم انسانی دانشگاه‌های کشور از هفته گذشته به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی محول شد.
******************************************************

رئیس دانشگاه الزهرا(س) :
مقام معظم رهبری با تیزبینی خاصی روی بومی شدن علوم انسانی تأکید دارند
رئیس دانشگاه الزهرا(س) گفت: مقام معظم رهبری با تیزبینی خاصی روی بومی کردن رشته‌های علوم انسانی تأکید دارند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، محبوبه مباشری در گفتگو با خبرگزاری فارس با بیان این‌که مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی، نخبگان و رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خواستار بومی شدن تعدادی از رشته‌های علوم انسانی شدند، افزود: تعدادی از رشته‌های علوم انسانی باید بومی شوند اما تعدادی از رشته‌ها مانند الهیات و ادبیات فارسی از دل فرهنگ و میراث کشور هستند.
وی با تأکید بر این‌که تعدادی از رشته‌های علوم انسانی نیازمند تغییر و بومی‌ شدن هستند، گفت: مقام معظم رهبری با تیزبینی خاصی روی رشته‌های علوم انسانی تأکید کردند.
رئیس دانشگاه الزهرا(س) با بیان این‌که این دانشگاه نیز مشکل بومی نبودن تعدادی از رشته‌های علوم انسانی را درک کرده و با آن آشنا بود، اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر بسیاری از مفاهیم آموزشی رشته‌هایی همچون علوم تربیتی و علوم اجتماعی تدوین یافته کشورهای غربی است و ترجمه متون آن کشورهاست که ترجمه شده است و چه بسا در برخی از موارد حتی ترجمه نیز نشده است و با زبان اصلی به دانشجویان ارایه می‌شود.
وی گفت: غیربومی بودن رشته‌های علوم انسانی سبب می‌شود که فرهنگ و تفکر حاکم بر غرب که انسان محور است و آزادی مطلق را به انسان می‌دهد، وارد دانشگاه‌ها شود و این موضوع خطرناک است، به دلیل مفاهیم آموزشی غربی است که تعدادی از دانشجویان تحت تأثیر اساتید قرار می‌گیرند.
رئیس دانشگاه الزهرا(س) با تأکید بر این‌که تذکر مقام معظم رهبری درباره بومی شدن رشته‌های علوم انسانی تذکری بسیار به جاست، گفت: جای خالی مفاهیم آموزشی بومی شده در رشته‌های علوم انسانی بسیار دیده می‌شود.
وی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با همکاری گروهی از اساتید اسلامی فرهیخته به تدوین کتب اسلامی بومی شده بپردازند و اگر در رشته‌ای باید اصول غربی به دانشجو ارایه شود این اصول با گرایش‌های مذهبی و اسلامی ارایه شود.
******************************************************

شرایط جدید تشکیل و انحلال کانون‌های فرهنگی و هنری در دانشگاه‌ها مدیر کل امور فرهنگی 
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شرایط جدید تشکیل و انحلال کانون‌های فرهنگی و هنری در دانشگاه‌ها را اعلام کرد.
ضوابط کلی ناظر بر فعالیت کانون‌های فرهنگی و هنری دانشجویان و مراکز آموزش عالی آماده شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، محسن اسلامی در گفتگو با خبرگزاری مهر با بیان این مطلب افزود: این آئین نامه جدید که به امضای وزیران علوم و بهداشت نیز رسیده به دانشگاه‌ها ابلاغ و پس از ساعت‌ها کار کارشناسی و برگزاری جلسات متعدد در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و تبادل آرا و نظرات مختلف و بر بنای سند فرادستی شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «ضوابط کلی ناظر بر فعالیت کانون‌های فرهنگی و هنری دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی» آماده شده است.
وی این آئین نامه را به نوعی کامل ترین ضوابط بر فعالیت کانون‌های فرهنگی و هنری دانست و گفت: در تنظیم آن شرایط روز دانشگاه‌ها و مقتضیات زمان لحاظ و علاوه بر این در آئین نامه از نظرات مدیران کارشناسان و دانشجویان دانشگاه‌ها نیز بهره برداری شده است.
تغییرات آئین نامه جدید کانون‌های فرهنگی و هنری
مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم با اشاره به برخی تغییرات آئین نامه جدید به مهر گفت: آئین نامه قبلی کانون‌ها از سال 80 تغییر نکرده بود. در این آئین نامه هر فردی می توانست در هر کانونی عضو شود اما در آئین نامه جدید هر فرد تنها می تواند عضو شورای مرکزی 3 کانون باشد.
آئین نامه جدید کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی ثبت شد
وی اظهار داشت: این آئین نامه در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها بررسی و تهیه شده و از آنجا که بر اساس "ضوابط کلی ناظر بر فعالیت کانون‌های فرهنگی و هنری دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی" که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسیده است، تدوین شده از پشتوانه و ثبات بیشتری نسبت به آئین نامه قبلی برخوردار است.
تشکیل شورای نظارتی برای کانون‌های فرهنگی و هنری
اسلامی افزود: تشکیل شورای نظارتی برای کانون‌های فرهنگی و هنری نیز در آئین نامه جدید در نظر گرفته شده و اعضای آن از مدیر کل امور فرهنگی، معاون دانشجویی و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تشکیل شده است.
شرایط اخذ مجوز برای کانون‌های فرهنگی و هنری
وی درباره شرایط اخذ مجوز برای تأسیس کانون توسط دانشجویان در آئین نامه جدید به مهر گفت: شرایط تأسیس کانون مانند آئین نامه قبلی است و تغییری نکرده است. برای تأسیس این کانون‌ها باید سه نفر به عنوان اعضای شورای مرکزی و هیئت موسس به مدیر امور فرهنگی دانشگاه معرفی شوند.
شرایط انحلال و لغو مجوز کانون‌های فرهنگی و هنری
مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم درباره شرایط لغو مجوز کانون‌ها بر اساس مقررات جدید گفت: در صورتی که مجمع عمومی کانون‌ها سالانه تشکیل جلسه ندهند اخطار دریافت می کنند و در صورتی که توضیح موجه نباشد مجوز لغو می شود همچنین اگر کانونی در طی نیمسال فعالیتی نداشته باشد و نسبت به آئین نامه مصوب کانون و انضباطی دانشجویان پایبند نباشد پس از اخطار، کانون منحل می شود.
وی افزود: اعضای شورای مرکزی کانون‌ها در صورت انحلال کانون حق نامزدی و یا انتخابات در کانون‌های بعدی را ندارند.
******************************************************

30 هزار طلبه خواهر در حوزه های علمیه مشغول به تحصیل هستند
معاون آموزشی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران کشور گفت: در حال حاضر بیش از 30 هزار طلبه خواهر در حوزه‌های علمیه مشغول تحصیل علوم دینی هستند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، حجت ‌الاسلام سیدمهدی حسینی با اعلام این خبر اظهار داشت: در حال حاضر 29 هزار طلبه خواهر در سطح دو و همچنین هزار و 700 طلبه خواهر در سطح سه حوزه در بیش از 270 مدرسه علمیه خواهران سراسر کشور مشغول تحصیل علوم دینی هستند.
وی دوشنبه 30 شهریور ماه را زمان آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خواهران ذکر کرد و گفت: در سال تحصیلی جدید حدود هفت هزار طلبه خواهر جدید در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیلات حوزوی خود را آغاز خواهند کرد.
وی عنوان کرد: از این تعداد شش هزار و 700 طلبه در مقطع کارشناسی و 400 نفر نیز در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش‌های فقه و اصول، تفسیر و علوم قرآنی، کلام و فلسفه اسلامی تحصیل خواهند کرد.
حسینی یادآور شد: برای سال تحصیلی جدید نیز حداقل سه رشته جدید شامل تاریخ اسلام، اخلاق و تربیت و مطالعات زنان در دستور کار مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران است که بخش قابل توجهی از مراحل تصویب آن انجام شده است.
وی با بیان اینکه برای سال تحصیلی جدید بیش از 28 هزار خواهر متقاضی ورود به حوزه‌های علمیه بودند، گفت: با برگزاری آزمون‌های کتبی و شفاهی و همچنین مصاحبه تنها هفت هزار نفر در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پذیرفته شده‌اند.
معاون آموزشی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران آموزش مجازی، طرح ارتقا علمی اساتید و مدرسان، اجرای طرح اساتید ثابت مدارس و راه‌اندازی سامانه الکترونیکی خدمات آموزشی و... را از جمله اقدامات این معاونت در سال تحصیلی جدید برشمرد.
******************************************************

مهلت ثبت ‌نام آزمون دارندگان مدرک معادل کارشناسی ارشد تمدید شد
سازمان سنجش آموزش کشور مهلت ثبت ‌نام در آزمون دارندگان مدرک معادل کارشناسی ارشد سال 88 را تمدید کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، مهلت ثبت ‌نام در آزمون دارندگان مدرک معادل کارشناسی ارشد امروز سه شنبه 24 شهریور پایان می یابد و سازمان سنجش به منظور فراهم آوردن تسهیلات لازم برای آن دسته از داوطلبانی که در مهلت مقرر برای موفق به ثبت نام در این آزمون نشده اند ترتیبی اتخاذ کرد که این دسته از داوطلبان بتوانند حداکثر تا ساعت 24 روز پنجشنبه 26 شهریور ماه جاری در این آزمون ثبت نام کنند.
داوطلبان متقاضی ثبت نام و شرکت در آزمون دارندگان مدرک معادل کارشناسی ارشد سال 88 می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور
www.sanjesh.org و آگاهی از شرایط و ضوابط آزمون فوق درصورت واجد شرایط بودن نسبت به ثبت نام اینترنتی در آزمون مذکور اقدام کنند.
براساس برنامه زمانی پیش بینی شده این آزمون در صبح روز جمعه 29 آبان ماه سال جاری منحصراً در شهرستان تهران برگزار می شود.
******************************************************

افزایش سالانه تعداد دانشجویان با بودجه دانشگاه‌ها هماهنگ نیست
 رئیس دانشگاه سمنان گفت: بودجه ای که به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تخصیص داده می شود با حجمی که طی سال‌های اخیر به جمعیت دانشجویی اضافه شده هماهنگی ندارد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، علی خیرالدین گفت: امسال به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد ظرفیتی را ایجاد کرده اند که برنامه ریزی‌های ما را با مشکل روبرو کرده است.
وی افزود: امسال برای مقطع کارشناسی ارشد 470 نفر تقاضا کردیم که متاسفانه وزارت علوم 540 دانشجو را به این دانشگاه اختصاص داده است.
رئیس دانشگاه سمنان گفت: اگر هماهنگی بیشتری بین وزارت علوم و دانشگاه‌ها به وجود بیاید مشکلات تا حدی کاهش پیدا خواهد کرد.
وی افزود: بودجه دانشگاه‌ها هر سال بر اساس شاخص تعیین شده بر اساس درصدی مشخص افزایش می یابد در حالی که لازم است میزان افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو نیز در تعیین بودجه دانشگاه‌ها لحاظ شود.
خیرالدین گفت: هر چند که بودجه وزارت علوم در این چند سال افزایش یافته اما این افزایش جوابگوی جمعیت دانشجویی که به آموزش عالی کشور اضافه شده نخواهد بود.
وی افزود: دانشگاه سمنان در سال 84 تنها 54 رشته تحصیلی ارائه می کرد که این رقم امسال به 130 رشته رسیده و تعداد دانشجویان دکتری ما از 200 نفر در سال 84 به 1600 دانشجو در سال تحصیلی جدید افزایش یافته است.
رئیس دانشگاه سمنان گفت: ورودیهای مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه سمنان در سال 84 تنها 117 نفر بوده ولی اکنون ورودیهای این مقطع در سال 1388 به 540 نفر رسیده است.
******************************************************

مهلت ارسال آثار به جشنواره کتاب سال دانشجویی تمدید شد
 دبیرخانه دائمی جشنواره کتاب و پایان نامه سال دانشجویی از تمدید فراخوان شانزدهین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی در تمامی رشته ‌های دانشگاهی خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره کتاب و پایان‌نامه سال دانشجویی که تا31 شهریور ماه تعیین شده بود طبق تصمیم شورای برنامه ‌ریزی جشنواره تا 15 مهر ماه تمدید شد.
بر اساس این فراخوان، "اصلاح الگوی مصرف" به مناسبت نامگذاری سال 88 از سوی مقام معظم رهبری، "روان سازی تجارت و تاثیر آن بر قاچاق کالا و ارز"، "کارآفرینی و اشتغال" و موضوع "شهدا و جلوه های ایثار دانشجویی کشور" موضوعات ویژه جشنواره شانزدهمین دوره کتاب سال دانشجویی است.
شرایط شرکت در این فراخوان، ضروری بودن همزمانی دوره تحصیل دانشجو با زمان چاپ و انتشار اثر، امکان شرکت دانشجویان تمامی مقاطع تحصیلی، دارا بودن مشخصات عمومی کتاب برای اثر منتشر شده، انتشار کتاب در سال87 یا 88، الزامی بودن ارسال کپی متن اصلی آثار ترجمه شده و نامحدود بودن ارسال تعداد عناوین و موضوعات است.
همچنین از ناشرانی که بیشترین مشارکت را در انتشار و ارسال آثار دانشجویی داشته باشند در مراسم معرفی آثار برتر تقدیر به عمل می‌آید.
این جشنواره از سوی سازمان جهاد دانشگاهی، سازمان ملی جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان جهاد دانشگاهی حمایت می‌شود.
******************************************************

دوره‌های تخصصی مهارت‌های کسب و کار و کارآفرینی در پژوهشکده فرهنگ وهنر جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود
دوره‌های تخصصی مهارت‌های کسب و کار و کارآفرینی ویژه دانشجویان و دانش آموختگان رشته‌های فرهنگی و هنری در پژوهشکده فرهنگ وهنر جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، مرکز خدمات تخصصی فعالیت‌های فرهنگی و هنری پژوهشکده فرهنگ وهنر جهاد دانشگاهی با همکاری سازمان اشتغال و همیاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و وزارت کار و امور اجتماعی نخستین دوره از دوره‌های تخصصی مهارت‌های کسب و کار و کارآفرینی ویژه دانشجویان و دانش اموختگان رشته‌های فرهنگ و هنر را با حضور 200 نفر از متقاضیان آغاز کرده است و ثبت نام دوره‌های آتی را اعلام نمود.
بر این اساس، ‌هر یک از این دوره‌ها مشتمل بر 7 درس و 72 ساعت به صورت رایگان تشکیل می‌شود و در خاتمه علاوه بر دریافت گواهینامه آموزشی معتبر از وزارت کار و امور اجتماعی، دارندگان گواهینامه برای اخذ تسهیلات اشتغال زا در اولویت قرار می‌گیرند.
قابل ذکر است که دوره‌های مزبور ویژه متقاضیان راه‌اندازی و توسعه بنگاه‌های کوچک اقتصادی زودبازده، مستمری بگیران بیمه بیکاری، کارجویان و دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها می‌باشد.
متقاضیان می‌توانند برای کسب اطلاعات و ثبت نام به پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی واقع در خیابان انقلاب مراجعه کنند.
******************************************************

نظریه‌پردازی باید با مسایل جهان واقعی پیوند بخورد
استفن والت یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین نظریه‌پردازان در حوزه روابط بین الملل به شمار می‌رود که دیدگاه‌های او تحت عنوان واقعگرایی تدافعی شناخته می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این نوشتار به بررسی اندیشه‌ها و آرای این متفکر و صاحبنظر درباره وضعیت فعلی و آینده نظریه‌پردازی در روابط بین الملل می‌پردازد که در گفتگو با نشریه گفتگوی نظریه‌پردازان مطرح شده است.
والت معتقد است بزرگترین چالش مطرح در حوزه روابط بین الملل از سه بخش تشکیل شده است. اولین موضوع این است که در حقیقت یک شکاف و رخنه بزرگ نظری وجود داشته است و یک نوع اندیشه که هرکس را درگیر این حوزه می‌کند. گمان من این است که به مدت 10 تا 15 سال ما با یک تنگنا و بن بست روشنفکری مواجه بوده‌ایم.
موضوع دوم این است که نظریه‌های کنونی روابط بین الملل خیلی مناسب و مرتبط با جهانی که در ان زندگی می‌کنیم نیستند. این نظریه‌ها در واقع نمی‌توانند به دانشجویان چیزهای زیادی درباره جهان واقعی که ما درگیر آن هستیم بگویند.
این نظریه‌ها همچنین نمی‌توانند چیزهایی را به سیاستگزاران و حتی به شهروندانی که علاقه‌مند به درک دنیای کنونی خود هستند عرضه دارد. تشویق و ترغیب نظریه‌پردازان به وارد شدن و در گیر شدن با دنیای واقعی کاری است که در این حوزه باید صورت گیرد.
والت می‌گوید سومین چالشی که به نظر من وجود دارد تلاش برای ترکیب همه استاندارهای گونانی که در نظریه‌هایی که از قبل موجود بودند، است.
والت معتقد است که ما نظریه‌هایی در سطح سیستمی داریم. همچنین ما نظریه‌هایی درباره ویژگیهای واحدها (دولتها) و کارگزاران  و قس علیهذا داریم. اما ما هرگز نتوانسته‌ایم به طور مطلوب و مناسب این نظریه‌های گوناگون را به طور سیستماتیک در کنار هم قرار دهیم.
در حال حاضر ما پیش‌بینیهای رقیبی داریم که از نظریه‌های رقیب نشئت می‌گیرد اما هنوز نتوانستیم آنها را به گونه‌ای مناسب طبقه‌بندی  و تنظیم کنیم  به طوریکه تناسب با هم داشته باشند و ترکیبی از نظریه‌های گوناگون باشد.
تا آنجا که به مناظره بزرگ مربوط می‌شود تصور من این است که اساسی‌ترین مناظره در حال حاضر هنوز بین آنهایی که دیدگاه خوش‌بینانه به پیشرفت بشر دارند - بیشتر این اصول مبتنی بر اصول نظریه لیبرالی است - و کسانی که چنین عقیده‌ای ندارند است.
گروه خوشبین معتقد است که نظام بین الملل به طور تدریجی در حال حرکت به سوی صلح‌طلبی است. آنها معتقدند که در نظام بین الملل جنگهای بزرگ خیلی غیر محتمل شده است و وابستگی اقتصادی وجود دارد.
در این نظام نهادها و سازمانهای بین المللی و نظامهای اطلاعاتی یکپارچه به تدریج نظامی را ایجاد می‌کنند که در آن جنگ در مقیاس وسیع دیگر موضوعی جدی نخواهد بود.
گروه دوم بر عکس گروه اول معتقد است که نظام بین الملل در طول زمان تغییر جدی نداشته است. برای آنها سیاست بین الملل به طور عمده رقابت میان واحدهای سرزمینی (در دنیای مدرن دولت) است و اگر هم جنگ غیر محتمل است، موضوع تدارک و آماده شدن برای جنگ ادامه دارد و مسایل مطرح و مربوط به نگرانی‌های امنیتی، محور اصلی روابط بین الملل خواهد بود. من به طور اشکارا جزو گروه اخیر نخواهم بود.
در حال حاضر من نگران موضوع دومی هستم که در ابتدا بحث کردم و آن ارتباط  دادن میان نظریه روابط بین الملل و جهان واقعی است.
نظریه روابط بین الملل نباید به گونه‌ای باشد که صرفا برای گروه خاص اندیشمندان و پژوهشگران مطرح شود. اگر ما فقط آثار همکاران و اساتید و پژوهشگران را بخوانیم و به طیف عظیم مخاطبان خود بی‌توجه باشیم در این صورت از ایفای نقش اجتماعی خود عدول کرده‌ایم. تصور بنده این است که حوزه روابط بین الملل خیلی وارد این حوزه تخیلی و وهمگرایانه شده است.
والت می‌گوید که ماهیت رقابت‌آمیز نظام بین الملل از بین نخواهد رفت. مردم همواره آرزو دارند که جنگ منسوخ شود و رقابت امنیتی به وسیله اشکال سیاسی لیبرال و وابستگی اقتصادی از بین رود، ولی من اکنون چیزی غیر از این را در دنیای کنونی شاهد هستم.
مسئله‌ای که اشاره شد یکی از مواردی بود که نظریه روابط بین‌الملل باید به آن بپردازد و خود را درگیر آن کند. امروزه و در دنیای کنونی ما باید دلالتهای نظام اطلاعاتی یکپارچه را بشناسیم. در این دنیا اینترنت یکی  از دلالتها به شمار می‌رود. در این دنیا ایده‌ها و اطلاعات می‌تواند  در زمانی واقعی و با هزینه‌ای اندک از مکانی به مکان دیگر منتقل شود و به گردش در آید.
 میزان و درجه‌ای که جوامع گوناگون در حال حاضر با هم مرتبط هستند بسیار مهم و قابل توجه است. اما ما در حال حاضر باید نشان دهیم که دلالتها و الزامات سیاسی چیستند.
استفن والت استاد دانشگاه هاروارد و از نظریه‌پردازن واقع‌گرایی تدافعی به شمار می‌رود.
******************************************************

شماره جدید نشریه "تاریخ اقتصاد سیاسی" منتشر شد
 شماره جدید (پائیز 2009) فصلنامه "تاریخ اقتصاد سیاسی" از سوی انتشارات دانشگاه دوک منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این نشریه به مطالعه و بررسی مکتب‌های اقتصاد سیاسی از جنبه تاریخی می‌پردازد.
این فصلنامه نقش بسیار مهمی در گسترش ادبیات تاریخ اندیشه‌های سیاسی ایفا کرده است و در این زمینه یکی از نشریات موثر و برجسته به شمار می‌رود.
هر شماره از نشریه مشتمل بر مقالات تحلیلی و مروری و معرفی و نقد کتاب است که کتا‌ب‌های مهم و مطرح  در حوزه تاریخ اندیشه اقتصادی در آن معرفی می‌شود.
تحلیل نظریه‌های اقتصادی، تاریخ اقتصاد و تاریخ نظریه‌های اقتصادی از جمله موضوعات محوری‌ای هستند که در این نشریه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
«شواهد جدید درباره اندیشه کینز نسبت به جان استورات میل» اثر مایکل وایت، «فرانک رمزی: اقتصاددانان کمبریج» اثر پترو گارسیا دوآرته و«یادداشت‌های رمزی درباه حساب ذخیره و مالیات» اثر دوآرته از جمله موضوعاتی هستند که در این شماره از نشریه مورد بررسی قرار گرفته است.
"اقتصاددانان لیبرال و سیاست‌های اصلاحی در یونان قرن 19" اثر مایکل سالیدوپولوس موضوع دیگری است که در این نشریه مورد توجه قرار گرفته است.
******************************************************

«فلسفه ملالت» منتشر شد
 کتاب «فلسفه ملالت» اثر لارس اسوندسون و جان آیرونز از سوی انتشارات ری‌اکشن بوکس منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب موضوع ملالت را بر اساس دیدگاه‌های فلسفی، الهیاتی و روان‌شناختی مورد بررسی قرار می‌دهد.
به رغم تعاریف گوناگونی که درباره ملالت وجود دارد اما به طور دقیق ما آن‌را نمی‌شناسیم.
اسکوپنهائر معتقد است که ملالت عبارت است از نداشتن نشاط طولانی مدت  بدون اینکه اعتراض و مخالفت آشکاری وجود داشته باشد.
دوستوسکی ملالت را مصیبت و غمی غیر قابل تعریف بر می‌شمارد و جوزف برودسکی آنرا حمله زمان به نظام جهانی هر شخص تعریف می‌کند.
به رغم این تعاریف تعداد اندکی از ما امروزه قادرند  ملالت را به طور دقیق تعریف کنند.
نویسنده در این کتاب به موضوع ملالت به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات در زندگی هر فرد می‌پردازد و ماهیت آنرا مورد بررسی قرار می‌دهد.
او در این کتاب به عوامل و مولفه‌هایی که باعث ایجاد ملالت می‌شود می‌پردازد و این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد که چگونه و چرا ملالت ما را می‌آزارد و چرا ما نمی‌توانیم برای مقابله با آن کاری انجام دهیم.
نویسنده در این کتاب دیدگاه‌های مختلف حوزه‌های فلسفه، الهیات، ادبیات، روان‌شناسی و مطالعات فرهنگ عامه را در کنار هم قرار می‌دهد تا بتواند پاسخی مناسب برای مساله ملالت بیابد.
******************************************************


«دیدگاه ارسطو درباره حکمت علل غایی» منتشر شد
 کتاب «دیدگاه ارسطو درباره حکمت علل غایی» اثر مونته جانسون از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، نویسنده در این کتاب به یکی از مناقشه‌برانگیزترین وجوه فلسفه طبیعی ارسطو که علل حکمت غایی است می‌پردازد.
آیا مطالعه حکمت غایی درباره علیت است یا تبیین؟ آیا مطالعه حکمت غایی می‌تواند جبرگرایی یا مادی‌گرایی را مستثنی کند؟ آیا مطالعه حکمت غایی محدود به موجودات زنده می‌شود یا به طور کلی در مورد جهان به کار می‌رود؟ اینها سؤالاتی هستند که نویسنده در این کتاب آنها را مورد بررسی قرار داده و به طور ویژه آنها را از منظر فلسفه ارسطویی بررسی می کند.
نویسنده معتقد است مطالعه و ادبیات کاملی درباره مطالعه حکمت غایی وجود نداشته است.
او ارسطو را مبدع و مبتکر مطالعه حکمت غایی می‌داند. اگر چه معتقد است که این اصطلاح به طور مشخص در قرن هجدهم مطرح شده است.
اگر غایت‌شناسی را  به معنای کاربرد غایت و اهداف در علوم طبیعی بدانیم، ارسطو را می‌توان مبدع و مبتکر غایت‌شناسی انتقادی به شمار آورد.
مونته جانسون استاد دانشگاه سنت لوئیس در میسوری است.


آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :