اخبار حوزه و دانشگاه 24/6/88

۲۴ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۲:۲۸ کد : ۲۵۸۰۸ اخبار
تعداد بازدید:۴۴۲
فعالیت‌ها و برنامه‌های وزارت علوم برای ارتقای علوم انسانی در دانشگاه‌ها/رؤسای دانشگاه‌های تهران آمادگی خود برای آغاز سال تحصیلی را اعلام کردند/دوره‌های آزاد آموزشی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شوند/تجاری سازی علم در کشور باید سیاستگذاری شود/نشست هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه علمی کاربردی برگزار می شود/ارائه سیستم جامع آموزش به دانشگاه‌های کشور/تمدید ثبت‌نام آزمون پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/پژوهش های کاربردی حوزه دین مورد حمایت قرار می گیرند/قابلیت تبیین نظریه کوانتوم در علوم اجتماعی

فعالیت‌ها و برنامه‌های وزارت علوم برای ارتقای علوم انسانی در دانشگاه‌ها
قائم مقام معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت‌ها و برنامه های وزارت علوم درباره ارتقای علوم انسانی و اجتماعی را در دانشگاه‌های کشور اعلام کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، غلامرضا خواجه سروی درباره فعالیت‌‌‌های معاونت فرهنگی وزارت علوم در خصوص ارتقای علوم انسانی گفت: ایجاد گروه توسعه انسانی، ایجاد کرسی های نوآوری و نظریه پردازی، راه اندازی دبیرخانه چاپ آثار دانشجویی با محوریت موضوعات علوم انسانی، اجرا و حمایت از اجرای طرحهای پژوهشی بیش از 50طرح پژوهشی، تدوین محورها و اولویت‌های پژوهشی در حوزه علوم انسانی با تاکید بر مبانی اسلامی بخشی از فعالیت‌های وزارت علوم در راستای رشد علوم انسانی در دانشگاه‌ها بوده است.
وی تدوین بیش از 23 رشته میان رشته ای علوم انسانی، تاسیس دانشگاه‌های علوم انسانی، تشویق استادان رشته های علوم انسانی، توازن نگاه به رشته های علمی و توجه به رشته های علوم انسانی و علوم پایه افزایش ظرفیت در رشته های علوم انسانی، ارتقاء علم انسانی در حوزه های علمیه، طراحی و تدوین متون و برنامه های درسی در رشته های علوم انسانی با تاکید بر مبانی اسلامی را از دیگر برنامه های به اجرا در آمده وزارت علوم برای علوم انسانی عنوان کرد.
قائم مقام معاونت فرهنگی وزارت علوم گفت: تشکیل کمیته ارتقای علوم انسانی در وزارت علوم نیز در راستای اهمیت دادن به این مسئله بوده است.
وی همچنین برنامه تحول در علوم سیاسی و روابط بین الملل، حمایت از انجمن علوم سیاسی ایران، تداوم و تعمیق میان رشته ای ها، - ارتقاء و تحول علوم انسانی و اجتماعی در دانشگاه‌ها، تشکیل گروه مطالعات جنبش دانشجویی، تشکیل کمیته آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها و حوزه های علمیه و تشکیل گروه مطالعات جهان اسلام و آموزش عالی را از جمله برنامه های آینده وزارت علوم عنوان کرد.
******************************************************

رؤسای دانشگاه‌های تهران آمادگی خود برای آغاز سال تحصیلی را اعلام کردند
رؤسای دانشگاه‌های استان تهران طی دیداری با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آمادگی کامل دانشگاه‌ها برای آغاز سال تحصیلی را اعلام کردند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، روسای دانشگاه‌های استان تهران ضمن ارائه گزارشی از وضعیت آموزشی و پیشرفت‌های علمی و پژوهشی از آمادگی کامل دانشگاه‌ها برای آغاز سال تحصیلی خبر دادند. در دیدار روسای دانشگاه‌ها با کامران دانشجو برخی مشکلات مالی و اعتباری دانشگاه‌ها در حوزه های پژوهشی، آموزشی و نیز ارائه خدمات دانشجویی مطرح شد.
همچنین بیش از صد نفر از اعضای هیئت علمی و مسئولین دانشگاه‌های علم و صنعت و تهران در دو دیدار جداگانه با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دیدگاه‌ها و نظرات خود در مورد مسائل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را مطرح کردند.
در این دیدار تعدادی از اعضای هیئت علمی ضمن بیان مشکلات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی خواستار توسعه توأمان علم و دین در دانشگاه‌ها شدند.
******************************************************

دوره‌های آزاد آموزشی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شوند
مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در نیمسال اول سال تحصیلی 89- 88 نیز دوره‌های آزاد آموزشی خود را برگزار می‌کند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر،  در این نیمسال تحصیلی شنبه دکتر سید مصطفی محقق‌داماد شرح اشارات و تنبیهات ( ادامه از ترم‌های قبل) را ارائه می‌کند.
یکشنبه دکتر سروش دباغ بازخوانیِ «درباره یقین» ویتگنشتاین ( دوره جدید) را به بحث می‌گذارد. دکتر شهین اعوانی هم کانت: دین در محدوده عقل (دوره جدید) را مطرح می‌کند. دکتر محمدحسن شفیعیان هم بررسی و شرح رسائل توحیدیه تألیف علامه محمدحسین طباطبایی (دوره جدید) را تدریس می‌کند.
دوشنبه نیز دکتر بابک عالیخانی آشنایی با جاویدان خرد را ارائه می‌کند. فقط کسانی که در این درس در ترم‌های قبل شرکت داشته‌اند می‌توانند در این دوره ثبت‌نام کنند. دکتر سید احمد قائم‌مقامی نیز ادیان ایران باستان (کلیات) ارائه می‌کند که ادامه مطالب از ترم قبل است. دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی هم به سیاق این چند سال در دوشنبه دفتر عقل و آیت عشق  را ارائه می‌کند.
سه‌شنبه دکتر بهزاد سالکی فلسفه دین را ارائه می‌کند که این درس ادامه مطالب ترم‌های قبل است. دکتر محمدحسن شفیعیان نیز مبانی عرفان عملی را بر اساس متن کتاب منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری هروی (ادامه از ترم‌های قبل) درس می‌دهد. دکتر سید محمود یوسف‌ثانی نیز نهایه الحکمه را تدریس می‌کند.
منوچهر صدوقی‌سها نیز چهارشنبه‌ها شرح جدید منظومه سبزواری را در ادامه مطالب ترم قبل ارائه می‌کند. در این روز تحقیق در هرمنوتیک قرآن هم از سوی وی ارائه می‌شود. عاقبت آنکه سید محمد موسوی آشنایی با فلسفه اسلامی را در دوره جدید درس می‌دهد.
******************************************************

تجاری سازی علم در کشور باید سیاستگذاری شود
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در کشور در تجاری سازی علم مشکل داریم که باید در این راستا سیاست‌گذاری و آموزش داده شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، کامران دانشجو در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: در کشور در تولید علم کمتر با مشکل مواجه هستیم اما در تجاری‌سازی دانش مقداری مشکل داریم که باید در این راستا سیاست‌گذاری و آموزش داده شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه با خروج افراد برای تحصیل مخالف نیستیم، گفت: اگر علم در داخل کشور تولید شود و فرد نیز بتواند این را به ثروت تبدیل کند خروج افراد از کشور را نخواهیم داشت.
وی خاطر نشان کرد: باید در این زمینه به ‌قدری جاذبه ایجاد کرد که اگر فردی به خارج از کشور جهت تحصیل رفت، به ایران بازگردد.
وی افزود: یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید حتما در دانشگاه‌ها از نظر آموزشی به آن پرداخت، آینده پژوهشی و تجاری‌سازی علم است.
******************************************************

نشست هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه علمی کاربردی برگزار می شود
نشست هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه جامع علمی کاربردی با عنوان وظایف اساتید دانشگاه در قبال نظام از دیدگاه مقام معظم رهبری سه شنبه 24 مهرماه برگزار می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، سید مجید اسماعیل زاده دبیر شورای هم اندیشی اساتید و نخبگان این دانشگاه با بیان این خبر افزود: با توجه به محورهای فرمایشات مقام معظم رهبری در نشست اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در ماه مبارک رمضان، این نشست در مباحثی چون معرفی اساتید به عنوان فرماندهان و دانشجویان به عنوان افسران جوان جنگ نرم و وظایف هر یک از آنها، نقش اساتید در جلوگیری از تحت الشعاع قرار گرفتن فضای علمی دانشگاه‌ها از فضای سیاسی کشور و وظایف اساتید در خصوص امید بخشی و کمک به ارتقای قدرت تحلیل جوانان برگزار می شود.
وی اضافه کرد: میدان دادن به دانشجویان و برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و نقش اساتید در ایجاد فضای معنوی در دانشگاه‌ها از دیگر محورهای مورد بررسی در این نشست است.
******************************************************

ارائه سیستم جامع آموزش به دانشگاه‌های کشور
 سیستم جامع آموزش دانشگاهی کشور با هدف تسری در نظام آموزشی دانشگاه‌های کشور با امکانات سخت افزاری، نرم افزاری و همچنین "هاست" اطلاعات در داخل کشور از سوی دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی آماده ارائه به دانشگاه‌ها شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، در سال 1387 این دبیرخانه با هدف کاهش تقاضای سفر نسبت به تهیه و آماده سازی سیستم جامع آموزش دانشگاهی کشور اقدام کرد. در پی آن زیرساختهای سخت افزاری و همچنین امنیت این سیستم در دبیرخانه فراهم و فعال سازی شد. در این راستا با سفارش نرم افزارهای مورد نیاز در حال حاضر این نرم افزارها به دبیرخانه تحویل شده و هم اکنون آماده ورود اطلاعات است.
طبق توافقات اولیه این سیستم به صورت خرید "لایسنس" تحویل دبیرخانه شده است و لذا مالکیت این نرم افزار متعلق به دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی بوده و برای نصب در کلیه دانشگاه‌های سراسر کشور محدودیت اجرایی و مالی ندارد و می تواند سیستم را به دانشگاه‌ها بدون دریافت هرگونه هزینه اضافی واگذار کند.
بر این اساس از این پس دانشگاه‌ها نیازی به صرف هزینه موازی برای تهیه این گونه برنامه‌ها ندارند و به این ترتیب صرفه جویی قابل ملاحظه ای در هزینه های خرید تکراری این گونه نرم افزارها در سال اصلاح الگوی مصرف انجام گرفته است.
متقاضیان به منظور هماهنگی بیشتر و کسب اطلاعات لازم می توانند به سایت
www.scict.ir مراجعه کنند و یا با شماره تلفنهای 7-88322203 دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی تماس بگیرند.
******************************************************

تمدید ثبت‌نام آزمون پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
مهلت ثبت‌نام آزمون پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تا 27 شهریور تمدید شد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، کلیه مراحل آزمون به صورت رایانه‌ای است و داوطلبانی که در ورود اطلاعات و یا انتخاب رشته خود اشتباه کرده‌اند تا 28 شهریور فرصت دارند تا اطلاعات اشتباه خود را بر روی پرینت ثبت‌نام خود اصلاح و به دورنگار 88764792-0251 ارسال نمایند.
آزمون پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سطح 2 حقوق و قضای اسلامی و سطح 3 رشته فلسفه کلام، حقوق جزا و جرم‌شناسی، حقوق خصوصی برگزار می‌شود.
داوطلبان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از منابع ‌آزمون به نشانی اینترنتی
www.iict.ir  مراجعه کنند.
******************************************************

پژوهش های کاربردی حوزه دین مورد حمایت قرار می گیرند
کارشناس پژوهش تبلیغات اسلامی کرمان از حمایت پژوهشهای کابردی در حوزه دین خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مهدی تیموری در گفتگو با خبرگزاری مهر از انجام سه پژوهش کاربردی در حوزه فرهنگ دینی با حمایت اداره کل تبلیغات اسلامی استان خبر داد و گفت: طرح های پژوهشی کاربردی در حوزه دین مورد حمایت جدی سازمان تبلیغات استان کرمان قرار می گیرد.
تیموری تصریح کرد: در راستای اهداف و ماموریت های سازمان تبلیغات اسلامی و با توجه به ضرورت انجام پژوهشها و تحقیقات کاربردی در حوزه فرهنگ دینی و استفاده از توان علمی و تحقیقاتی پژوهشگران و محققان دینی استان، 3 پژوهش کاربردی با نظارت معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اجرایی خواهد شد.
وی افزود: این پژوهشها با عناوین "بررسی مفهوم جامعه دینی و راهکارهای تقویت معنویت در آن"، "بررسی نقش خانواده در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی"، "بررسی علل دین گریزی جوانان نسبت به پایبندی به ارزشهای اسلامی" با هدف ایجاد زمینه های لازم جهت رشد و تعالی دینی جامعه و استفاده بهینه از ظرفیتهای علمی و تحقیقاتی موجود در سطح استان اجرا خواهند شد.
کارشناس پژوهش اداره کل تبلیغات اسلامی کرمان همچنین از توزیع بسته های فرهنگی بمنظور تغذیه فکری روحانیون استان خبر داد.
وی گفت: در راستای اجرای طرح تغذیه فکری شبکه تبلیغی کشور و اعتلای سطح دینی و فرهنگی اقشار تاثیر گذار و تعالی و رشد جامعه دینی "کتاب تفسیر نور و نرم افزارهای تبلیغی مشکوه، توشه تبلیغ، تفسیر سوره های حمد و بقره، گل تنها شامل مجموعه ای پیرامون امام حسن مجتبی (ع) در میان روحانیون مستقر، طرح هجرت، مبلغین و مبلغات، ائمه جماعات مساجد و روحانیون توزیع شد.
وی افزود: کتاب شبستان اندیشه از کتاب های تبلیغی ویژه روحانیون نیز به صورت ماهانه در میان اقشار تاثیرگذار استان توزیع شده است.
******************************************************

قابلیت تبیین نظریه کوانتوم در علوم اجتماعی
 آلکساندر ونت از نظریه‌پردازان روابط بین‌الملل معتقد است که نظریه کوانتوم قابلیت ترکیب بسیاری از مسائل را در حوزه علوم اجتماعی دارد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، یکی از نظریه‌هایی مهم در دهه اخیر در روابط بین‌الملل سازه‌انگاری یا برسازنده‌گرایی (Constructivis)
 است، که نه تنها از نظر فهم نوینی که به ما از روابط بین الملل در بعد محتوایی آن می‌دهد اهمیت دارد بلکه از این نظر که در عین حال تلاشی است در حوزه فرانظری، اهمیت ویژه‌ای دارد.
این نظریه از نظر مباحث فرا نظری در «میانه» طیف طبیعت‌گرایان/اثباتگرایان از یک سو و پسا ساختارگرایان از سوی دیگر و در مباحث محتوایی روابط بین‌الملل در «میانه» دو بخش جریان اصلی یعنی واقع‌گرایی و لیبرالیسم قرار می‌گیرد.
الکساندر ونت یکی از مهم‌ترین نظریه‌پردازان این رویکرد فکری است. در این نوشتار به بررسی اندیشه ونت در باب آینده نظریه‌پردازی در روابط بین الملل می‌پردازیم.
ونت معتقد است که حوزه‌های گوناگون علوم بر نظریه‌پردازی در روابط بین الملل تاثیر می‌گذارد  و این حوزه از حوزه‌های دیگر علوم تاثیر پذیرفته است.
ونت می‌گوید که «نظریه بازی» قابل تقدیر است. این نظریه یکی از شایسته‌ترین و مؤثرترین زمینه مشارکت دانشمندان علوم اجتماعی در فهم ما از جهان اجتماعی به شمار می‌رود. اما من نگران این هستم که رویکردهای اقتصاد محور به صورت هژمون در آیند و سایر اشکال تفکر را تحت تاثیر و هجمه خود قرار دهند.
ونت معتقد است که بزرگترین چالش برای همه اساتید و پژوهشگران این است که آنها در میان سالی قرار دارند و هیچ حرف جدیدی برای گفتن ندارند.
این موضوع یکی از دلایلی است که من به سوی سازه‌انگاری روی آورده‌ام. البته این به معنای این نیست که به سایر مسایل توجه نخواهم کرد.  به عنوان مثال، موضوع ابعاد و جنبه‌های کوانتم در علوم اجتماعی مورد توجه من قرار خواهد داشت و در حال مطالعه و بررسی این موضوع هستم.
علم روابط بین الملل با رهیافت‌های گوناگونی مواجه است و دانشجوی این رشته ممکن است نتواند رهیافتی را برگزیند و این سوال مطرح است که با وجود این مساله آیا روابط بین الملل وارد بحران هویت خواهد شد؟
ونت در این زمینه اعتقاد دارد که روابط بین الملل با توجه به این مساله وارد زمینه‌های گوناگونی شده است. اما این مساله به بحران هویت در این رشته نخواهد شد. رویکردها و جهت‌گیری‌های، بعضا متفاوت، در روابط بین الملل وجود دارد و در مواقع خاص می‌توان از هر رویکرد چیزی آموخت.
ونت معتقد است که هیچ چیز قابل پیش‌بینی در روابط بین الملل  وجود ندارد. او تاکید می‌کند که در این موضوع باید میان نظریه‌های علمی و پیش‌بینی تاریخی تفکیک قایل شد. همواره ایده‌ها و حوادثی وجود دارد که هیچ کس قادر به پیش بینی آن نیست؛ چرا که زندگی اجتماعی فی نفسه باز فرجام است.
به اعتقاد ونت هر تعمیمی که در زندگی اجتماعی صورت می‌گیرد معطوف به گذشته است و این تعمیم مربوط به آینده نیست و همین موضوع است که زندگی را جذاب می‌کند.
ونت معتقد است که سازه‌انگاری قابلیت‌هایی دارد که سایر نظریه‌ها فاقد آن هستند. او می‌گوید که امیدوار است که نظریه کوانتوم بتواند چتری را ایجاد کند که بتواند همه مسایل را زیر پوشش قرار دهد. اما همین چشم‌اندازی که من از کوانتوم بیان می‌کنم نمی‌تواند به ما این امکان را بدهد که آینده را با قطعیت و قوت پیش‌‍بینی کنیم.
******************************************************

«دیدگاه ارسطو درباره حکمت علل غایی» منتشر شد
کتاب «دیدگاه ارسطو درباره حکمت علل غایی » اثر مونته جانسون از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، نویسنده در این کتاب به یکی از مناقشه‌برانگیزترین وجوه فلسفه طبیعی ارسطو که علل حکمت غایی است می‌پردازد.
آیا مطالعه حکمت غایی درباره علیت است یا تبیین؟ آیا مطالعه حکمت غایی می‌تواند جبرگرایی یا مادی‌گرایی را مستثنی کند؟ آیا مطالعه حکمت غایی محدود به موجودات زنده می‌شود یا به طور کلی در مورد جهان به کار می‌رود؟ اینها سؤالاتی هستند که نویسنده در این کتاب آنها را مورد بررسی قرار داده و به طور ویژه آنها را از منظر فلسفه ارسطویی بررسی می کند.
نویسنده معتقد است مطالعه و ادبیات کاملی درباره مطالعه حکمت غایی وجود نداشته است.
او ارسطو را مبدع و مبتکر مطالعه حکمت غایی می‌داند. اگر چه معتقد است که این اصطلاح به طور مشخص در قرن هجدهم مطرح شده است.
اگر غایت‌شناسی را  به معنای کاربرد غایت و اهداف در علوم طبیعی بدانیم، ارسطو را می‌توان مبدع و مبتکر غایت‌شناسی انتقادی به شمار آورد.
مونته جانسون استاد دانشگاه سنت لوئیس در میسوری است.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :