اخبار حوزه و دانشگاه 18/5/88

۱۸ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۲:۴۸ کد : ۲۵۸۳۷ اخبار
تعداد بازدید:۴۲۵
اعطای فرهنگ کارت به تمام دانشجویان کشور/ ایجاد موسسه توسعه دارایی‌های فکری/ انسان امروز نیازمند طرحی نو در زمینه حقوق بشر است/ مسائل فلسفی منتشر شد/ راهنمای جامع اندیشه اسلامی منتشر شد/ تاریخ فلسفه‌های جهان منتشر شد/ ثبت نام دوره های آموزشی مجمع عالی حکمت اسلامی

نحوه تهیه فرهنگ کارت دانشجو/اعطای فرهنگ کارت به دانشجویان دانشگاه آزاد
بر اساس اعلام وزارت علوم هر دانشجو از هر دانشگاهی می تواند با ارائه کارت دانشجویی و مدارک شناسایی به یکی از شعب بانک ملت در هر شهر و استانی نسبت به افتتاح حساب قرض الحسنه برای فرهنگ کارت دانشجو اقدام کرده و کارت مذکور را دریافت کند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، اداره کل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: به وسیله فرهنگ کارت دانشجو، موزه ها از 75 درصد، سینماها از 50 درصد، سالن‌های نمایش تئاتر از 50 درصد، فروشگاه‌ها زنجیره ای از 13 درصد، پوشاک از 25 درصد، انتشارات از 25 درصد تخفیف برخوردار می شوند.
آژانس‌های مسافرتی نیز مشمول این مراکز می شوند و مجموعه‌های ورزشی نیز با استفاده از فرهنگ کارت کاملا رایگان هستند.
اداره کل امور فرهنگی وزارت علوم اعلام کرد: از مجموعه‌های بالا به علت نصب pos فقط مراکز آماده بهره برداری در سایت اداره کل امور فرهنگی وزارت علوم به نشانی
www.dof.ir  قسمت فرهنگ کارت درج شده که هر روز مراکزی جدید به این مجموعه اضافه می شود.
درحال حاضر 160 هزار  دانشجو دارنده فرهنگ کارت دانشجو  هستند و تعداد مراکز بالغ بر 700 مرکز است.
به گزارش مهر، فرهنگ کارت دانشجو یک کارت الکترونیک مثل عابر بانک بوده که دارندگان آن می توانند از خدمات تخفیف مراکز طرف قرار داد با اداره کل امور فرهنگی وزارت علوم بهره برداری کنند.
قابلیت انتقال وجه، خرید آنلاین، برداشت وجه، کاهش هزینه های دانشجویان در زمینه های فرهنگی و اقتصادی،‌ تقویت تعامل کرامت محور، گسترش تجارت الکترونیک و صرفه جویی در وقت و هزینه برخی مزایای فرهنگ کارت دانشجویی به شماره می رود.
وزارت علوم، مدت اعتبار این کارت را 4 سال قابل تمدید اعلام کرده است.
کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز می توانند فقط با ارائه کارت دانشجویی و مدارک شناسایی ازجمله شناسنامه و کارت ملی نسبت به صدور فرهنگ کارت دانشجو اقدام کنند.
******************************************************

ایجاد موسسه توسعه دارایی‌های فکری/ ادغام نهادهای فعال در ثبت اختراع
مدیرکل دفتر نوآوری و ارزشیابی فناوری وزارت علوم از ارائه پیشنهاد ایجاد موسسه توسعه دارایی‌های فکری خبر داد و گفت: بر اساس این پیشنهاد نهادهای فعال در زمینه ثبت اختراع ادغام و موسسه توسعه دارایی‌های فکری تاسیس می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دکتر حمید مهدیان در گفتگو یا خبرگزاری مهر با اشاره به جلسه کارگروه فناوری گفت: در این کارگروه پیشنهاد ایجاد موسسه توسعه دارایی‌های فکری به معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبری ارائه شد.
وی با بیان اینکه این پیشنهاد به منظور حمایت از دارایی‌های فکری محققان و پژوهشگران ارائه شده است، افزود: این پیشنهاد مورد تایید این معاونت قرار نگرفت ولی اعلام شد که این پیشنهاد در قالب لایحه ای به مجلس ارائه شود.
مهدیان تاکید کرد: در حال حاضر پیگیری‌های لازم برای تدوین لایحه تاسیس موسسه توسعه دارایی‌های فکری در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل دفتر نوآوری و ارزشیابی فناوری وزارت علوم با اشاره به فعالیت برخی دستگاه‌ها چون سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی، بنیاد ملی نخبگان و صندوق حمایت از پژوهشگران در زمینه صدور تاییدیه و مجوز ثبت اختراع در کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر مطالعه ای در زمینه موسسات فعال در زمینه ثبت اختراعات در دست اجرا است تا در صورت امکان با ادغام این موسسات، موسسه واحدی برای مالکیت‌های فکری تاسیس شود.
ایجاد موسسه مالکیت فکری در حوزه های فرهنگی و نرم افزار
مهدیان همچنین به ارائه پیشنهاد در زمینه ایجاد موسسه مالکیت فکری در حوزه های فرهنگی و نرم افزاری در این جلسه اشاره کرد و ادامه داد: نمایندگان دستگاه‌های مربوط، پیشنهاد راه اندازی موسسه مالکیت فکری در حوزه های فرهنگی از جمله میراث فرهنگی و آداب و رسوم و همچنین نرم افزار را پیشنهاد داده اند.
به گفته وی این پیشنهادها در درست بررسی است تا با تایید آن نسبت به ایجاد موسسه مالکیت فکری در این حوزه ها اقدام شود.
******************************************************

انسان امروز نیازمند طرحی نو در زمینه حقوق بشر است
رئیس مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب با اشاره به نیاز بشریت به طرحی نو در زمینه حقوق بشر گفت: با استفاده از ظرفیت فقه و عرفان اسلامی می‌توان طرحی مبتنی بر حفظ کرامت، عزت و حرمت انسان‌ها تدوین و پس از اجرا در جهان اسلام آن را به جامعه جهانی ارائه کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر محمد علی آذرشب رئیس مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: اسلام برای تحقق کرامت انسانی و برای این که انسان در این جهان هستی عزت داشته و به سمت عزت حرکت کند نازل شده است.
وی افزود: کل حقوق بشر از این جا سرچشمه می گیرد که انسان موجود مکرم در نظر خدا است و از زمان انعقاد نطفه ، زمان جنینی، کودکی، جوانی ، پیری و جسدش بعد از مرگ مکرم است. تکریم هم برای انسان صرف‌نظر از دین، مذهب و گرایش است.
رئیس مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب گفت: کل احکام عبادات، معاملات و روابط افراد با یکدیگر روابط حاکمیت سیاسی با افراد و برعکس از آنجا سرچشمه می گیرد که انسان باید کرامت داشته باشد. تمام احکام شرعی حول این محور می چرخند که انسان باید موجود مکرمی باشد و عزتش مخدوش نشود. این امر به طور کل برنامه اسلام در مسئله حقوق بشر است.
وی همچنین حقوق بشر را مسئله ای دانست که تنها به قوانین و مقرراتی مربوط نیست بلکه به ایمان ارتباط دارد.
آذرشب اظهار داشت: بزرگترین جنایتی که انسان ممکن است مرتکب شود این است که به حرمت و عزت انسان‌ها خدشه وارد کند.  تأکیدهای بسیار در اسلام مبنی بر عدم غیبت به معنای ممانعت از تجاوز به حقوق فردی که در آن لحظه حضور ندارد. بنابراین مسئله حقوق نه فقط در داد و ستد در کرامت، شخصیت و جایگاه فرد در جامعه باید رعایت شود و خدشه در آن به معنای جنایت علیه انسان است.
رئیس مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب یادآور شد: بیانیه جهانی حقوق بشر که در سال 1948 به تصویب رسد چند ضعف عمده دارد یکی اینکه این بیانیه الزامی نیست بلکه توصیه هایی خطاب به جوامع بشری محسوب می شود و خلاف ضد آن مستلزم مجازات نیست. مسئله دوم عدم داشتن پشتوانه ایمانی است. یک سری توصیه‌هایی صورت گرفته که نه به عالم غیب ارتباط دارد و به دین مرتبط است. از این رو این توصیه ها نمی تواند در اعماق انسان‌ها نفوذ کند تا انسان‌ها به آن ایمان بیاورند.
آذرشب گفت: این بیانیه حتی با اندیشه های مادی جهان غرب هم در تضاد است. اندیشه های مادی غرب ایجاب می کند که غربی‌ها حاکمیت سیاسی تنها به فکر منافع کشورهای خود باشند و زمانی که تضادی با منافع دیگران به وجود می آید حقوق آنها را پایمال می کنند.
وی استدلال است: دنیا در انتظار طرحی برای کرامت و عزت انسان‌ها است. وضعیت مسلمانان در جوامع خود ایده آل نیست اما کل بشریت در انتظار طرحی برای حفظ این حرمت‌ها و کرامت‌ها است، این انتظار به نوعی فطری است و آنها را به سمت تکامل سوق می دهد.
دکتر محمد علی آذرشب اظهار داشت: این طرح باید جنبه ایمانی و معنوی داشته باشد. گرچه جهان اسلام طرحی واضح و آماده ندارد اما عرفان اسلامی در کنار فقه اسلامی می تواند طرحی نو ارائه، نخست خود آن را عملی و پس از آن به جهان بشریت ارائه کند.
******************************************************

"مسائل فلسفی" منتشر شد
کتاب "مسائل فلسفی" تألیف برتراند راسل از سوی انتشارات تیلور و فرانسیس منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این مجموعه مقاله‌ها که در سال 1910 منتشر شده‌اند دوره‌ای مهم از زندگی یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان و منطق‌دانان قرن بیستم را به تصویر می‌کشد.
در این اثر علاوه بر مضامتن صدق و معرفت‌شناسی ما با مسائل اخلاقی هم روبرو هستیم.
برخی زندگی فلسفی راسل را به اندازه زندگی منطقی وی مهم نمی‌دانند. به نظر این افراد هرچه راسل در منطق تأثیرگذار است در فلسفه به عنوان فیلسوفی معمولی خود را عرضه می‌کند.
******************************************************

"راهنمای جامع اندیشه اسلامی" منتشر شد
کتاب "راهنمای جامع اندیشه اسلامی" از مجموعه کتاب‌های فراگیران، نوشته علی صدر از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شد .
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب به سه بخش کلی تقسیم می‌شود که تعقل، انتخاب و اعتقاد درست در سرنوشت و اعمال انسان، عناوین بخش‌های آن هستند .
نویسنده در ابتدای کتاب خلاصه‌ای از سه بخش با عناوین انسان و ایمان، مبدأ و معاد ارائه و سپس به سرفصل‌های 10 گانه این کتاب می‌پردازد.
کتاب "راهنمای جامع اندیشه اسلامی" در 200 صفحه و منتشر شده است .
******************************************************

"ادیان در خدمت انسان" به زبان آذری منتشر شد
کتاب "ادیان در خدمت انسان" نوشته امام موسی صدر از سوی انتشارات باکو در جمهوری آذربایجان به زبان ترکی آذری منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این مجموعه با همکاری و پی‌گیری دکتر سید جواد میری، محقق و استاد دانشگاه و به انتخاب مؤسسه امام موسی صدر منتشر شده و شامل چندین مقاله و سخنرانی از امام موسی صدر است.
مترجم این مجموعه، آقای عادل حسینوف دارای مدرک دکتری الهیات از دانشگاه امام خمینی قزوین است.
در این کتاب علاوه بر زندگینامه و مطلبی مربوط به قضیه ربوده شدن امام موسی صدر، مطالبی ‌چون ادیان در خدمت انسان، در پاسداشت آزادی، اسلام و عدالت اجتماعی و اقتصادی، اسلام و کرامت انسان، ابعاد اجتماعی اسلام، اسلام، ارزش‌ها و مفاهیم انسانی، اسلام و لبنان و تمدن بشری ترجمه و منتشر شده است.
این کتاب، در هزار نسخه و برای نخستین بار در کشور آذربایجان منتشر شده است.
******************************************************

"تاریخ فلسفه‌های جهان" منتشر شد
جلد سوم کتاب "تاریخ فلسفه‌های جهان" که مربوط به تاریخ فلسفی چینی است با ویراستاری بو مویو در 631 صفحه از سوی انتشارات راتلج منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب تاریخ فلسفه چین از زمان پیدایش فلسفه به معنای خاص آن در چین، تا قرن بیست و یکم را مورد بررسی قرار می‌دهد.
اولین مجلد از سری کتاب‌های منتشره راتلج در باب تاریخ فلسفه‌های جهان با عنوان تاریخ فلسفه در سال 1993 منتشر شد که اثری معتبر و ارزشمند بود که توسط اچ.آر پارکینسون و اس.جی شنگر ویراستاری شده است.
اثر مذکور تاریخ فلسفه غرب را به گونه‌ای ادواری و به ترتیب زمانی مورد بررسی قرار می‌داد. "تاریخ فلسفه" منتشره در سال 1993 میلادی جریان فلسفه را از قرن ششم پیش از میلاد تا زمان حاضر مورد بررسی قرار می‌داد.
از مهم‌ترین ویژگی‌های این آثار، بررسی اندیشه فیلسوفان در بستر علمی و فرهنگی زمان خودشان است.
فلسفه‌های دیگری که در این مجموعه مورد بررسی قرار گرفته، سنت‌های یهودی، اسلامی و چینی است که در واقع این آثار مکمل کتاب تاریخ فلسفه به شمار می‌رود.
این کتاب علاوه بر مقدمه ویراستاران و نمایه دارای کتاب‌شناسی و ضمایم است. هر فصل از این کتاب مقاله‌ای است که توسط پژوهشگران و صاحب‌نظران بنام آن حوزه موضوعی به نگارش درآمده است.
کتاب به طور کلی در 5 بخش و 18 فصل تنظیم شده است.
بخش اول کتاب به ویژگی فلسفه چین می‌پردازد که در آن آنتونیو کائو به ظهور و پیدایش تاریخ فلسفه می‌پردازد.
بخش دوم کتاب به فلسفه کلاسیک چین می‌پردازد که در این بخش دوره پیش از "هان" (Han) مورد بررسی قرار می‌گیرد.
بخش سوم، به فلسفه کلاسیک چین از دوران "هان" تا "تانگ" (Tang) می‌پردازد. در این فصل فلسفه سلسله "هان" توسط یومینگ فانگ مورد بررسی قرار گرفته است. فلسفه بودیسم چین طی دوران "هان" تا "تانگ" موضوع دیگری است که توسط والن لایی با مشارکت یو ین چنگ در این فصل به نگارش در آمده است.
 بخش چهارم کتاب به موضوع تاریخ فلسفه از زمان "سانگ" (Song) تا اوایل دوران کیو اینگ (Qing) می‌پردازد.
در بخش پنجم کتاب فلسفه مدرن چین از اواخر کیواینگ تا قرن بیست و یکم مورد بررسی قرار گرفته است.
در این فصل جنبش روشنگری توسط ژین یان ژیانگ مورد بررسی قرار گرفته است. مساله گسترش و نفوذ ماتریالیسم دیالکتیک در چین مقاله‌ای است که توسط چن شان تیان در این فصل به نگارش درآمده است. "فلسفه نئو کنفوسیوسی معاصر" عنوان مقاله دیگری است که توسط سور هون‌تان به رشته تحریر در آمده است.
******************************************************


"عام و خاص در اخلاق " منتشر می‌شود
 کتاب " عام و خاص در اخلاق " تألیف دکتر سروش دباغ از سوی انتشارات هرمس منتشر می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دکتر سروش دباغ که با خبرگزاری مهر گفتگو می‌کرد تصریح کرد: این کتاب، کتابی است تألیفی در حوزه فلسفه اخلاق و مشخصاً فرااخلاق که در آن به بحث از عام گرایی می پردازد.
دباغ گفت: کتاب به بحث در مورد میزان کلیت پذیری دلائل اخلاقی در سیاق‌های گوناگون می‌پردازد. به تعبیر دیگر بحث بر سر این است که  آیا ما اساساً اصول اخلاقی داریم یا نه؟
وی افزود: گروهی از فلاسفه اخلاق که موسوم به خاص گرایان هستند منکر اصول اخلاقی اند. دراین کتاب ادله ایشان مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند .
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اظهار داشت: کتاب دیگری هم تحت عنوان "درسگفتارهایی در فلسفه اخلاق " در دست چاپ دارم که امیدوارم تا مهرماه از سوی انتشارات صراط چاپ شود .
این محقق و پژوهشگر خاطر نشان کرد: من در چند سال گذشته درس فلسفه اخلاق را در مقاطع گوناگون لیسانس، فوق لیسانس و دکترا در مؤسسه ها و دانشگاه‌های کشور درس داده ام. کتاب مذکور صورت منقح شده یک دوره فلسفه اخلاق است که طی دو ترم در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران درس داده ام.
این نویسنده و مترجم تصریح کرد: این کتاب کاملاً حالت کتاب درسی دارد. امیدوارم که به کار دانشجویان فلسفه اخلاق خصوصاً و دانشجویان فلسفه عموماً بخورد .
دکتردباغ گفت: رویکرد من به مسائل فلسفی اخلاق در این کتاب بیشتر صبغه تحلیلی دارد. به تعبیر دیگر رویکرد من مبتنی بر آن چیزی است که در سنت فلسفه اخلاق تحلیلی مورد بحث قرار گرفته است .
******************************************************

زمان ثبت نام دوره های آموزشی مجمع عالی حکمت اسلامی اعلام شد
ثبت نام دوره های آموزشی مجمع عالی حکمت اسلامی پس از ماه مبارک رمضان آغاز می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی با اعلام این خبر گفت : براساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته تعداد کلاس‌های مجمع عالی حکمت اسلامی  به دو برابر افزایش خواهد یافت، ثبت نام این کلاس‌ها نیز یک هفته پس از پایان ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد.

حجت الاسلام خراسانی افزود: اسفار، اشارات، تمهید، شرح تجرید، الهیات شفا بخشی از کلاس‌های دوره جدید آموزشی مجمع عالی حکمت اسلامی خواهد بود، به این عناوین، دروس مختلفی افزوده خواهد شد و برنامه‌ریزی برای نهایی کردن هر عنوان از دروس آغاز شده است.
وی افزود: سی دی صوتی دوره های آموزشی اسفار استاد شیروانی، اسفار استاد فیاضی، برهان شفا استاد پارسانیا و حکمت متعالیه یزدان پناه نیز برای ارائه به علاقمندان آماده شده است.
******************************************************

"جنسیت اجتماعی و سلامتی" منتشر شد
کتاب "جنسیت اجتماعی و سلامتی" اثر کلوبیرد و پاتریسا ریکر در 272 صفحه از سوی انتشارات کمبریج منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب به موضوع تأثیرات انتخاب‌ها و گزینه‌های محدود شده و سیاست‌های اجتماعی می‌پردازد.
این کتاب، اولین کتابی است که چگونگی تأثیر زندگی مردان و زنان و روان‌شناسی آنها را بر موضوع تفاوت‌های موجود در سلامتی  مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و چگونگی این تأثیر را بررسی می‌کند.
مسئله سلامتی افراد در دنیای مدرن یکی از معضلات جوامع امروز حساب می‌آید.
مؤلفان کتاب با بررسی متون مختلف و تجزیه و تحلیل یافته‌ها و داده‌های متفاوت به این نتیجه می‌رسند که مشکل و معضل سلامتی افراد در جوامع مدرن، موضوعی چند سطحی و چند بعدی است که متأثر از خطی مشی‌ها و سیاستگذاری‌ها، رفتارها و انتخاب‌های فردی است.
بسیاری از تحقیقات و مطالعات صورت گرفته در حوزه جنسیت اجتماعی (gender) و بهداشت جسمی مردان و زنان، بر بررسی فاکتورهای زیست شناختی و اجتماعی استوارند که نوعی محدودیت در مطالعه این موضوع به شمار می‌رود.
مؤلفان کتاب با فائق آمدن بر این محدودیت‌های مطالعاتی رهیافت "انتخاب‌های محدود شده" را مطرح می‌کنند و به زعم آنها این رهیافت بهترین و کامل‌ترین چارچوب برای تحلیل روابط پیچیده میان جنسیت اجتماعی و بهداشت جسمی است.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :