اخبار حوزه و دانشگاه (30/3/88)

۳۱ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۱:۱۹ کد : ۲۵۸۶۲ اخبار
تعداد بازدید:۳۸۸
با ادغام وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش، وزارتخانه آموزش ایجاد می شود/ ادغام دو وزارت علوم و آموزش و پرورش با شتاب‌زدگی امکان‌پذیر نیست/ فراخوان شانزدهمین دوره جشنواره «کتاب سال دانشجویی»/ برخورد شعاری با اسلامی کردن دانشگاه‌ها/ شرایط انتقال و معادل سازی دروس در دوره کارشناسی ارشد

نماینده مجلس:
وزارتخانه آموزش ایجاد می شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در طرح ادغام وزارتخانه ها موضوع ایجاد وزارتخانه رفاه و سلامت مطرح است و آموزش پزشکی همچنان در ذیل وزارت بهداشت باقی می ماند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر سید امیرحسین‌قاضی‌زاده هاشمی افزود: در این طرح که با امضای 34 نماینده مجلس به صحن علنی رفته و فوریت آن نیز به تصویب رسیده است تنها موضوع ایجاد وزارتخانه رفاه و سلامت مطرح است و آموزش پزشکی همچنان در ذیل وزارت بهداشت باقی می ماند.
وی اضافه کرد: در این طرح با توجه به دستاوردهای آموزش پزشکی و ادغام آن با بهداشت و درمان در کشور، موضوع ملحق شدن آموزش پزشکی به حوزه آموزش عالی مطرح نیست.
قاضی زاده گفت: در این طرح بخشی از وزارت رفاه به وزارت بهداشت ملحق می شود و بخشهای حمایتی آن به وزارت کار و امور اجتماعی اضافه می شود.
وی در خصوص ادغام وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات و فناوری گفت: در این طرح بر این موضوع تاکید شده است که وزارتخانه ای تحت عنوان کلی آموزش ایجاد شود و همه مسائل آموزشی کشور ذیل آن تعریف شود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: با توجه به اینکه بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه آموزش و پرورش باید 10 درصد خدمات خود را به بخش خصوصی واگذار کند و از سوی دیگر دانشگاه‌ها نیز باید به واسطه قانون ماده 49 هیئت امنایی اداره شوند، نگرانی از بابت حجیم شدن این وزارتخانه وجود ندارد.

******************************************************

ادغام دو وزارت علوم و آموزش و پرورش با شتاب‌زدگی امکان‌پذیر نیست
نماینده مجلس شورای اسلامی طرح ادغام دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری را کار کلانی دانست که نمی توان با شتاب‌زدگی درباره آن تصمیم گرفت.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، لاله افتخاری در رابطه با ادغام دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این امر باید در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی و با دقت تصمیم گیری شود زیرا کار کلانی است.
وی ادامه داد: برای تصمیم گیری در این زمینه باید جوانب، عواقب و منافع در نظر گرفته شوند.
منشی اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: ادغام وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش نیاز به آمادگی کلان دارد و نباید تنها در حد مجری به آن نگاه کرد.
افتخاری با بیان اینکه اقتضای تصمیم گیری برای این امر این است که از شتاب زدگی بپرهیزیم گفت: باید نظر مجریان قبلی و فعلی این امر و کسانی را که از دور دستی بر آتش داشته اند را جویا شویم زیرا ادغام این دو وزارتخانه با بررسی اندک امکان‌پذیر نیست.
******************************************************
 
فراخوان شانزدهمین دوره جشنواره «کتاب سال دانشجویی» اعلام شد
 فراخوان «شانزدهمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی» از سوی جهاد دانشگاهی اعلام شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، این جشنواره هر ساله همزمان با هفته کتاب با هدف ایجاد نشاط علمی در مراکز علمی و دانشگاهی کشور، جلب همکاری و حمایت ناشران حوزه دانشگاهی به منظور چاپ آثار دانشجویی، تقویت بنیه علمی دانشجویان با ارائه آثار مکتوب و حمایت از دانشجویان نوقلم برای تولید اندیشه‌های جدید برگزار می‌شود.
براساس این فراخوان، موضوعات ویژه جشنواره شانزدهم «اصلاح الگوی مصرف به مناسبت نامگذاری سال 1388 از سوی مقام معظم رهبری»، «روان سازی تجارت و تأثیر آن بر قاچاق کالا و ارز» و «کارآفرینی و اشتغال» اعلام شده است.
همزمانی دوره تحصیل دانشجو با زمان چاپ و انتشار اثر، امکان شرکت تمامی مقاطع تحصیلی، دارا بودن مشخصات عمومی کتاب برای اثر منتشر شده، انتشار کتاب در سال 87 یا 88، الزامی بودن ارسال کپی متن اصلی آثار ترجمه شده و نامحدود بودن ارسال تعداد عناوین و موضوعات از مهم‌ترین شرایط و ویژگی‌های این جشنواره است.
بر اساس این گزارش، علاقمندان باید با تکمیل فرم درخواست و ارایه آن به همراه تصویر کارت دانشجویی یا گواهی اشتغال به تحصیل، آثار خود را حداکثر تا 31 شهریور 88 به دبیرخانه کتاب سال دانشجویی ارسال کنند.

لازم به ذکر است، ناشران نیز می‌توانند مستقیماً آثار دانشجویی را به دبیرخانه ارسال کرده و از ناشرانی که بیشترین مشارکت را در انتشار آثار دانشجویی داشته باشند، تقدیر به عمل می‌آید.
گفتنی است،علاقمندان می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی
www.isba.ir یا دفاتر جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌ها فرم درخواست شرکت در شانزدهمین دوره کتاب سال دانشجویی را دریافت و پس از تکمیل آن به همراه اثر خود و مدارک مورد نیاز به دبیرخانه جشنواره واقع در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی ارسال کنند.
گفتنی است، این جشنواره از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با حمایت ستاد هفته کتاب، سازمان ملی جوانان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس، وزارت علوم، وزارت بهداشت، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و سازمان همیاری اشتغال فارغ‌التحصیلان جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.
******************************************************

مدیر گروه معارف دانشگاه شهید عباسپور:
برخورد شعاری با اسلامی کردن دانشگاه‌ها یک آسیب جدی است
باید از مبانی اسلامی در ساماندهی علوم دانشگاهی استفاده شود.
مدیر گروه معارف دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور گفت: آفت و آسیب جدی اسلامی کردن دانشگاه‌ها سپردن آن به دست افراد غیرمتخصص و برخورد شعاری با آن است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، حجت‌الاسلام حمید احمدی راهکار رفع این آفت را دخالت بزرگان و اندیشمندان متخصص در امور دانشگاهی عنوان کرد و افزود: ریشه گرفتن مبانی علوم انسانی از علوم غربی و رنگ و ظاهر اسلامی بخشیدن به آن یکی از عواملی است که دانشگاه‌ها و علوم را تهدید می کند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: وام گرفتن از مبانی فکری اندیشمندان جهان بسیار خوب است اما متاسفانه به جای این کار فقط مبانی غربی را گرفته‌ایم و تلاش می‌کنیم به آن ظاهر اسلامی ببخشیم. در حالی‌که این یک ضعف اساسی است که باید در آن تجدید نظر شود.
حجت الاسلام احمدی گفت: این مشکل در علوم انسانی بیشتر دیده می‌شود به طوری که علومی مانند روان‌شناسی، حقوق، جامعه شناسی، علوم سیاسی و غیره از مکاتب غربی گرفته شده‌اند.
به گزارش سایت ماوا، مدیر گروه دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور رواج این علوم در حوزه‌ها را زنگ خطر دیگری عنوان و خاطر نشان کرد: نگاه اسلام به مسایل اجتماعی و انسان بسیار کامل‌تر و جامع‌تر از دیگر مکاتب است و باید از ظرفیت‌های آن در سامان بخشیدن به علوم دانشگاهی استفاده شود.
******************************************************

مصطفوی در برلین:
اخلاق ضامن آزادی و حقوق بشر است

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاکید بر اینکه بدون اخلاق نمی‌توان آزادی و حقوق بشر را تضمین کرد، گفت: اگر عقلانیت، معنویت و عدالت درجهان حاکم باشد ریشه‌های سرکوب و بی‌عدالتی از بین رفته و دلیلی برای جنگ باقی نمی‌ماند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، مهدی مصطفوی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در چهاردهمین نشست بین المللی برلین در سال 2009  با موضوع »مسئولیت در قبال خدا و انسان‌ها» که 28 تا 29 خرداد برگزار شد، گفت: بی عدالتی موجب جنگ و خشونت می شود و برای ایجاد صلح در دنیا باید با این معضل مبارزه کرد.
مصطفوی افزود: صلح جزئی از نیازهای اصولی و ایده الهی بشریت است که از برجسته ترین اهداف پیامبران نیز محسوب می شود. اگر عقلانیت ، معنویت و عدالت در جهان حاکم باشند ریشه‌های سرکوب و بی عدالتی از بین رفته و دلیلی برای جنگ باقی نمی ماند.
وی نیازهای واقعی مردم را اخلاق و معنویت توصیف کرد و یادآور شد: بدون اخلاق و معنویت که از آموزه های پیامبران است نمی توان آزادی و حقوق بشر را تضمین کرد.
به گفته رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تقویت اعتقاد مردم و تشویق آنان به رعایت عدالت از آموزه های پیامبران است.
مصطفوی گفت: مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر ایجاد و تشدید بی عدالتی در جهان دارای ریشه های فرهنگی، اقتصادی و تاریخی و سیاسی است.
وی به بی‌عدالتی‌ها در رفتار با دنیای اسلام بویژه در رابطه با جنایت‌ها در فلسطین ، عراق و افغانستان اشاره کرد و گفت: بی عدالتی سیاسی برخی کشورها در ملت‌ها سوء ظن ایجاد می کند و موجب کاهش امنیت جهانی و تشدید مناقشات سیاسی می شود.
وی راه‌های خروج از این وضعیت را کوشش برای کم کردن بی عدالتی در مراکز بحرانی دانست و گفت: این مهم تنها با کوشش‌های جهانی و فراگیر بدست می آید.
در چهاردهمین کنگره بین المللی برلین که به همت بنیاد »ارزش‌های بنیانی و تفاهم میان جوامع ملل» و با همیاری مجلس فدرال آلمان برگزار شد، صدها شخصیت فرهنگی، مذهبی و سیاسی از ده‌ها کشور جهان به ایراد سخنرانی و شرکت در جلسات بحث و تبادل نظر پیرامون »مسئولیت انسانی در برابر خداوند تبارک و تعالی» پرداختند.
هدف از برگزاری این اجلاس بین المللی دوسالانه جستجوی راه حل‌های عقلانی جهت تعمیق مسئولیت انسانی در برابر خداوند و بهبود شرایط جوامع بشری است.
******************************************************

تقدیر از 10 دانشجوی نمونه غیر ایرانی در 18 تیر ماه
مدیر کل امور دانشجویان داخل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: 10 دانشجوی نمونه غیر ایرانی 18 تیر ماه تقدیر می شوند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، حسن مسلمی نائینی افزود: جشن دانش آموختگان دانشجویان غیرایرانی دانشگاه‌های کشور از 18 تیرماه به مدت سه روز برگزار می شود.
وی اظهار داشت: 300 دانش آموخته غیرایرانی در مقاطع مختلف تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این مراسم شرکت می کنند.
مدیر کل امور دانشجویان داخل وزارت علوم گفت: برای اولین بار در این مراسم از 10 دانشجوی نمونه غیر ایرانی در مقاطع مختلف تحصیلی تقدیر می شود.
******************************************************

توسط وزارت علوم اعلام شد؛
شرایط انتقال و معادل سازی دروس در دوره کارشناسی ارشد
شرایط انتقال و معادل سازی دروس در دوره کارشناسی ارشد بر اساس آخرین تغییرات در آئین نامه کارشناسی ارشد که توسط معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شده است، اعلام شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، بر اساس آئین نامه جدید دوره کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها، انتقال از دوره شبانه به روزانه، نیمه حضوری و مجازی به حضوری اعم از (روزانه و شبانه) و از دانشگاه‌های غیر دولتی به دانشگاه‌های دولتی ممنوع اعلام شده است.
انتقال از یک شیوه به شیوه دیگر با رعایت سنوات دوره در اختیار موسسه آموزش عالی است.
هر دانشجو در هر سه شیوه کارشناسی ‌ارشد می‌ تواند حداکثر دو نیمسال را با موافقت مؤسسه مبدأ و مقصد به عنوان مهمان بگذراند.
بر اساس آخرین تغییرات وزارت علوم در آئین نامه پذیرش دانشجوی فوق لیسانس، جهت معادل سازی دروس در دوره کارشناسی ‌ارشد، پذیرش باید برای ورود به دوره مورد تأیید وزارت علوم باشد، مؤسسه قبلی دانشجو در رشته تحصیلی مورد تأیید وزارت باشد و سرفصل دروس گذرانده دانشجو براساس برنامه ‌های مصوب شورای برنامه ‌ریزی باشد.
******************************************************
  
اعضای مجمع عمومی انجمن تاریخ‌پژوهان حوزه گردهم آمدند
هفتمین نشست مجمع عمومی انجمن علمی تاریخ‌پژوهان حوزه‌ علمیه به منظور ارایه گزارش دو ساله و بررسی فعالیت‌های این انجمن روز گذشته در سالن همایش‌های انجمن علمی حوزه برگزار شد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه،  مسئول انجمن علمی تاریخ‌پژوهان حوزه به ارایه گزارشی از فعالیت‌‌های دوساله این انجمن پرداخت و اظهار داشت: انتشار 10 شماره از فصلنامه تاریخ‌پژوهان، 20 کتاب با موضوعات تاریخی، ویراستاری سه کتاب از نشست‌های علمی، انتشار مجموعه مقالات نکوداشت دکتر دوانی، از جمله فعالیت‌‌های دو ساله این انجمن است.
حجت‌الاسلام بارانی افزود: ترجمه برخی کتب و مقالات خارجی، تدوین دو کتاب سیره‌‌نگاری و تاریخ تشیع، انتشار 6 جلد مجموعه مقالات همایش خاورشناسان و تشیع، برگزاری 3 نشست علمی و 11 جلسه شورای مدیران تاریخ، از دیگر فعالیت‌های این انجمن بود.
وی ادامه داد: برگزاری جلسات متعدد توسط اعضای هیأت مدیره شورای علمی و برخی شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی، دیدار با مراجع عظام و مدیران ارشد حوزه علمیه و بیان گزارش‌ عملکرد انجمن تشکیل شورای گروه‌های مدیران تاریخ‌پژوهان، رایزنی با مراکز علمی و اجرایی و ارتباط با تمامی شخصیت‌های تاریخی و مراکز علمی داخل و خارج کشور از مهم‌ترین فعالیت‌های این انجمن است.
مسئول انجمن علمی تاریخ‌پژوهان گفت: تعداد مقالات ارایه شده به این انجمن، رکورد تعداد مقالات را در میان انجمن‌های علمی شکسته و این انجمن رتبه اول را از نظر کارکرد و فعالیت‌های علمی کسب نموده است.
حجت‌الاسلام بارانی با ارایه گزارشی از آغاز فعالیت‌های انجمن تاریخ تا به امروز اظهار داشت: 130 عضو عمومی مجمع و 300 عضو افتخاری، برگزاری 4 همایش، 6 میزگرد، 23نشست علمی، 7 نقد و بررسی، 55 سفر علمی، 15 تالیف کتاب، 6 شماره خبرنامه، 17 شماره فصلنامه و راه‌اندازی سایت خاورشناسان، از مهم‌ترین اقدامات این انجمن از آغاز تشکیل، تاکنون بوده است.
در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام عماد معاون پژوهش حوزه بیان داشت: در انجمن تاریخ دو فعالیت عمده مورد انتظار است، تصویرگری خوب و عالمانه از مسایل مختلف بشری که در طول تاریخ با گردش زمانه فقط چهره‌ها تغییر کرده است و ارایه راه‌حل‌هایی که گذشتگان برای مسایل به وجود آمده مطرح کرده‌ بودند.
وی افزود: اطلاع‌رسانی دقیق و روشن از انجمن‌‌های علمی، ارایه گزارشات این انجمن‌ها به مدیران حوزه، آماده‌سازی فضای ارتباط هیأت مدیره انجمن با مدیران مراکز علمی و پژوهشی از وظایف انجمن‌های علمی است.
حجت‌الاسلام عماد گفت: ارتباط این انجمن‌های علمی با مدارس حوزه‌های علمیه سراسر کشور قطعاً موجب تعالی، ارتقا و نشاط علمی در میان طلاب سطح 1و2 خواهد شد.
******************************************************
همایش «اسلام در اروپا» برگزار می‌شود
همایش بین‌المللی «اسلام در اروپا» به منظور بررسی وضعیت اقلیت‌های مسلمان مراکش در کشورهای غربی 20 و 21 ژوئن (30 و 31 خردادماه) در مراکش برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دومین همایش بین المللی «اسلام در اروپا» از سوی شورای اقلیت‌های مراکش خارج از کشور در شهر دارالبیضای مراکش با هدف برسی برنامه های علمی تکمیلی شورا و ارائه راه حل‌های مناسب در راستای رفع مسائل و مشکلات اقلیت‌های مسلمان مراکش برگزار می شود.
موضوعاتی چون جغرافیای اسلام در اروپا، اسلام اروپایی و چالش‌ها، بازنگری وضعیت زنان و جوانان مسلمان در اروپا، شیوه اروپایی و شیوه مراکش در دین‌داری طی این همایش بررسی می‌شوند.
با توجه به اینکه امروز 20 میلیون مسلمان در اروپا زندگی می کنند که بیش از 5/3 میلیون نفر آنها مراکشی هستند و مشکلات بسیاری دارند و در شرایط نامناسبی زندگی می کنند، این همایش با هدف بررسی مشکلات و مسائل آنها در داخل جوامع اروپایی بررسی خواهد شد و خواسته‌های دینی آنها بررسی می شود.
شرکت کنندگان خواستار دفاع از حقوق خود در مقابل پدیده هایی چون افراط و نژاد پرستی هستند. آنها بر ادغام اقلیت مسلمان در جوامع غربی تلاش می کنند تا از مساوات میان زن و مرد، ازدواج، مسائل مرتبط با حقوق زنان و تسامح برخوردار شوند.
نخستین همایش «اسلام در اروپا» با عنوان «چارچوب قانونی اسلام در اروپا» در شهر فاس در ماه مارس برگزار شده بود.
******************************************************
 
همایش بین‌المللی بانوان جهان اسلام برگزار شد
هشتمین همایش بین‌المللی بانوان جهان اسلام با موضوع «زن، تبلیغ و رسانه» در مدرسه عالی امام خمینی قم برگزار شد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایلنا، حجت‌الاسلام زارع، دبیر این همایش با بیان تحول چشمگیر فعالیت‌های بانوان اسلامی، جایگاه زن مسلمان را در تبلیغ آموزه‌های اسلامی با اهمیت توصیف کرد.
وی، آزادی، اقتصاد، اشتغال، آسیب‌شناسی فرهنگی، جایگاه خانواده و تربیت در اسلام و غرب را از موضوعات مهم همایش‌های گذشته ذکر کرد.
حجت‌الاسلام زارع با اشاره به حضور تاثیرگذار زنان مسلمان در حوادث تاریخی و جهان اسلام گفت: نقش موثر حضرت خدیجه کبری (س) در کنار پیامبر اکرم (ص) و فاطمه زهرا (س) و امیرالمومنین و همراهی حضرت زینب (س) با سیدالشهدا (ع) نمونه‌هایی روشن از جایگاه زن در اسلام است.
وی انتخاب موضوع مقاله و تعامل با پژوهشگران را از فعالیت‌های این نشست دانست.
در ادامه حجت‌الاسلام نبوی معاونت تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه، با ارزیابی تبلیغات غربی در زمینه‌های مختلف مذهبی و فرهنگی گفت: در اروپا، شیطان‌پرستی و عرفان‌های نوظهور در حال گسترش است که تاثیرات آن در ایران نیز روشن و مشخص است.
وی با اشاره به فعالیت گسترده مسیحیان و به‌کارگیری ابزارهای گوناگون تبلیغی افزود: بهره‌گیری از دانشگاه‌های متعدد، تولید مجله و روزنامه با تیراژهای نزدیک به 2 میلیارد نسخه، تبلیغ چهره به چهره، به کارگیری از رسانه‌ها و زبان‌های متعدد و سرمایه‌گذاری در سنین تاثیرگذار از فعالیت‌های گروه‌های شیطان‌پرستی و عرفان‌های نو می‌باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی، توجه به بهره‌وری در تبلیغ تاکید کرد و یادآور شد: در زمینه به‌کارگیری ابزارهای مختلف تبلیغی، تبلیغ شفاهی مهم است و هرگز کم‌اهمیت نخواهد شد.
******************************************************

از سوی هئیتی از الازهر:
گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها میان مسلمانان و غرب بررسی می‌شود
رئیس دانشگاه الازهر مصر در رأس هیئتی به منظور تعمیق گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها میان مسلمانان و غرب اوایل ماه جولای (دهه دوم تیرماه)به بریتانیا سفر می‌کند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر احمد طیب رئیس دانشگاه الازهر مصر قرار است طی این سفر چند روزه با تعدادی از رؤسا، مسئولان برخی دانشگاه‌های بریتانیا و شخصیت‌های دینی و فرهنگی بریتانیا گفتگو کند.
وی هدف از این سفر را تثبیت تلاش جهت گفتگوی بین تمدنها و فرهنگ‌ها، تعمیق روابط مسلمانان و غیرمسلمانان و رفع بسیاری از مشکلات با فعال سازی گفتگو خواند.
درنظرگیری منافع مشترک، حفظ هویت فرهنگی مسلمانان، تعمیق نقش فرهیختگان و علمای مسلمان در این زمینه از دیگر اهداف این سفر بیان شده اند.
اشاعه تعالیم صحیح دین اسلام و اعتدال و میانه روی اقلیت‌های مسلمان بریتانیا نیز در این سفر بررسی خواهد شد.
******************************************************

«انتقاد هگل از متافیزیک» منتشر شد
کتاب «انتقاد هگل از متافیزیک» اثر بیتریس لانگوانس در 246 صفحه توسط انتشارات دانشگاه کمبریج به چاپ رسید.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب به بررسی موضوعات و محورهای اندیشه هگل در کتاب علم منطق هگل می پردازد که به گفته هگل چارچوب نظام فلسفی اش است.
کتاب «علم منطق «هگل در مقایسه با «پدیدار شناسی روح» چندان مورد توجه و اهتمام قرار نگرفته است ولی خود هگل آنرا بزرگترین دستاورد فلسفی‌اش خوانده و آن را ستون فقرات و محور نظام فلسفی خود عنوان کرده است.
کتاب انتقاد هگل از متافیزیک، به اثر پیچیده و مهم «علم منطق» هگل پرداخته است. نویسنده کتاب، موضوعات محوری اندیشه هگل را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. او در این کتاب موضوعاتی چون «منطق دیالکتیک» از دیدگاه هگل، «نقش و معنای تضاد» در فلسفه هگل و ادله هگل در باب عبارت «چیز عقلانی، واقعی است و چیز واقعی، عقلانی است» را مورد نقد و بررسی قرار داده است.
مؤلف در این کتاب به تردید و واکنش مجادله برانگیز هگل به کانت پرداخته و با جزئیات نشان داده که چطور منطق دیالکتیک می تواند در ارتباط با منطق استعلایی کانت فهمیده شود.
فهرست برخی از عناوین کتاب عبارت است از: »منطق استعلایی و منطق دیالکتیک: از کانت تا هگل، نقد متافیزیک جزم‌گرا»، »تغییر و تحول در مفهوم تضاد هگلی»، »زمینه در مقابل مفهوم»، »چیز عقلانی ، واقعی است و چیز واقعی، عقلانی است» و «دیدگاه هگل درباره مفهوم قضاوت از نظر کانت».
لازم به یادآوری است که خانم بیتریس لانگوانس استاد فلسفه در دانشگاه نیورک  و کتاب «دیدگاه بشر از منظر کانت» از جمله آثار اوست.
******************************************************

جایگاه عدالت جنسیتی در اسلام بررسی شد
همایش یک‌روزه «اسلام؛ برابری یا عدالت جنسیتی»در جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این همایش به همت رایزنی فرهنگی ایران در جاکارتا برگزار شد و از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در اولین روز از هفته دوستی زنان ایران و اندونزی بود.
در این همایش، سخنرانانی از ایران و اندونزی پیرامون جایگاه زن در اسلام و همچنین نقش زن در تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به‌تفصیل سخن گفتند.
در این نشست ابتدا خانم دکترامانی لوبیس محقق واستاد برجسته دانشگاه اندونزی سخنان مشروحی با عنوان «مفهوم  جنسیت در قرآن کریم» بیان کرد.
وی طی سخنانش با اشاره به شیوه و روش‌های مختلف و متفاوت مفسران در فهم و تفسیر آیات قران کریم، گفت: به دلیل شیوه‌ها و برداشت‌های متفاوتی که مفسران در فهم و استنباط از برخی مفاهیم کلیدی قرانی از جمله عدالت و همچنین نحوه تعلق خطابات شرع مقدس به مخاطب زن ومرد دارند، این مفاهیم بعضاً منجر به تفسیر و تحلیل متضادی در فقه شده است.
خانم دکتر نهله غروی رئیس مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تربیت مدرس از ایران نیز، پیرامون دیدگاه اسلام در خصوص جایگاه زن و عدالت جنسیتی در اسلام به‌تفصیل سخن گفت.
وی ضمن تاکید بر نقش زن به عنوان رکن اصلی خانواده و جامعه گفت: اصل حکمت و مصلحت در احکام اسلامی، اصل استقلال و آزادی در تصمیم‌گیری زن ومرد، تناسب حق و مسئولیت در فقه اسلامی و توجه شرع مقدس به متناسب کردن تکلیف بر اساس توانمندی و ظرفیت مکلف، از جمله اصولی هستند که مبانی اصلی دیدگاه اسلام در موضوع عدالت جنسیتی به شمار می‌آیند.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :