اخبار حوزه و دانشگاه (28/3/88)

۳۰ خرداد ۱۳۸۸ | ۰۹:۲۱ کد : ۲۵۸۶۳ اخبار
تعداد بازدید:۴۲۶
موافقت کمیسیون آموزش مجلس با ادغام دو وزارت‌خانه علوم و آموزش و پرورش/ برگزاری چهاردهمین اجلاس اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام/ تجلیل از پرفسور حامد الگار در قم/ حجت‌الاسلام اعرافی: با سطحی‌نگری نمی‌توان با تمدن غرب مقابله کرد/ نشست آینده‌پژوهی‌مطالعات دینی برگزار شد/ تولید بزرگترین دائرهالمعارف‌رایانه‌ای سخنان امام‌علی(ع)


عباسپور به مهر خبرداد:
شروط لازم برای ادغام دو وزارت علوم و آموزش و پرورش/ با ادغام موافقیم
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی استقلال دانشگاه‌ها و تمرکز زدایی از آموزش و پرورش را شرط ادغام وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش اعلام کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، علی عباسپور تهرانی فرد افزود: یکی از طرح‌هایی که در مجلس هفتم و همچنین در مجلس هشتم در دستور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی قرار گرفته بود، ادغام وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش با بکدیگر بود.
وی اظهار داشت: در مجلس هفتم برای بررسی این منظور کمیته ویژه ای تشکیل و کار سنگینی انجام شد البته به جمع بندی نهایی نرسیدیم و قرار شد بررسی این موضوع را در مجلس هشتم ادامه دهیم.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ادغام وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش با یکدیگر کار ارزنده ای است به مهر گفت: این ادغام شرایط خاص خود را می طلبد و در حال حاضر با وضعیت فعلی وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش ادغام مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.
وی تأکید کرد: درباره دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم باید به سمتی حرکت کرد که استقلال دانشگاه‌ها محقق شود و آموزش و پرورش نیز از حالت تمرکز گرایی خارج شوند.
عباسپور افزود: تنها در این زمان است که زمینه برای ادغام به وجود می آید.

******************************************************
با حضور جاسبی:
چهاردهمین اجلاس اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام در عربستان برگزار می شود
چهاردهمین اجلاس شورای اجرایی اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام (FUIW) از 31 خرداد تا اول تیرماه سال جاری به ریاست دکتر جاسبی رئیس دانشگاه آزاد در شهر ریاض عربستان برگزار می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر محمود محمدی معاون امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام این مطلب افزود: دکتر عبدالله جاسبی که برای سه دوره متوالی به ریاست شورای اجرایی FUIW انتخاب شده است در مراسم افتتاحیه این اجلاس پیرامون تحولات آموزش عالی در جهان و به ویژه جهان اسلام و چالش های آکادمی، علمی و فرهنگی سخنرانی می کند.
وی خاطرنشان کرد: در چهاردهمین اجلاس شورای اجرایی اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام، دکتر التویجری مدیر کل اتحادیه و دکتر خالد ابن محمد وزیر علوم کشور عربستان نیز حضور دارند.
دکتر محمدی اذعان داشت: FUIW با داشتن 93 عضو دانشگاهی از 15 کشور اسلامی در هر یک از اجلاس های سالیانه خود، سیاستهای اجرایی سال آتی خود را تدوین و به تصویب می رساند و گزارش های مالی دوره گذشته در هر اجلاس به اطلاع اعضا می رسد.
معاون امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: از دیگر وظایف شورای اجرایی اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام، تصویب بودجه سال آینده، تعیین حق عضویت و تصویب درخواست عضویت اعضای جدید در FUIW است.
******************************************************
  
به همت جامعه‌المصطفی(ص) برگزار شد
تجلیل از پروفسور حامد الگار در قم
جامعه‌المصطفی(ص)‌العالمیه امروز با برگزاری مراسمی از پروفسور حامد الگار استاد شرق‌شناسی و اسلام‌شناسی دانشگاه برکلی و کالیفرنیای آمریکا تجلیل کرد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، معاون پژوهشی جامعه‌المصطفی(ص)‌العالمیه در این مراسم که در مدرسه شهیده بنت‌الهدای قم برگزار شد، با بیان تاریخچه‌ای از فعالیت اسلام‌شناسان اظهار داشت: گروهی از اندیشمندان مذهبی غرب با هدف شناسایی نقاط ضعف اسلام و مقابله با این دین به مطالعه و شناخت آن روی آوردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین علمی افزود: گروهی نیز به دلیل کسب منافع مادی به مطالعه اسلام‌شناسی و شرق‌شناسی روی آوردند.
وی ادامه داد: این دو گروه اصلا برای شناخت حق و اسلام قدم در این راه نگذاشتند.
معاون پژوهشی جامعه‌المصطفی(ص) به وجود گروه دیگری از غربی‌ها برای شناخت واقعیت‌ها و پیروی از حق اشاره کرد و گفت: کسانی همچون پروفسور الگار در غرب کم هستند، اما آنان توانسته‌اند با نگاهی دقیق و صحیح اسلام را در کتاب‌ها و مقالات آنگونه که هست، به غربی ها معرفی کنند.
وی ضمن بیان قسمت‌هایی از ویژگی‌های منحصر به فرد پروفسور الگار اظهار داشت: این اندیشمند، نگاه عرفانی به مجموعه اسلام را در غرب زنده نگه داشت و این خدمتی است که ایشان به اسلام و مسلمانان کرده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین علمی با بیان اینکه الگار بر اثر تحقیقات و مطالعات فراوانی که پیرامون اسلام انجام داده بود به دین مبین اسلام مشرف شد، اظهار داشت: ایشان مومنانه به آنچه را که از نظر علمی به آن رسیده بود، ایمان آورد.
وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی چرخشی در آثار این شرق‌شناس ایجاد شد به گونه‌ای که مقالات زیادی در این خصوص در نشریات برجسته آمریکا و اروپا به چاپ رساند.
معاون پژوهشی جامعه‌المصطفی، همچنین به اقدام اخیر پروفسور الگار در تنظیم کتابی در خصوص اندیشه‌های امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: پس از آنکه منزل ایشان در آمریکا که حاوی تمامی اطلاعات در رابطه با این اقدام بود، به آتش کشیده شد، باز به فکر افتاد تا مجدداً اطلاعات پیرامون اندیشه‌های امام خمینی (ره) را جمع‌آوری کند و کتابی در این خصوص منتشر نماید.
وی همچنین به کتابی در خصوص اندیشه‌های عرفانی نقشبندیه از سوی پروفسور الگار اشاره کرد و گفت: پشتکار و برنامه‌ریزی دقیق از عوامل موفقیت اندیشمند غربی بوده است.
مدیر مدرسه عالی شهیده بنت‌الهدی نیز در این مراسم ضمن تاکید بر معرفی شخصیت‌های مدافع اسلام در جهان غرب اظهار داشت: طلاب و روحانیون باید با این افراد آشنا شوند و تا حد ممکن از شیوه‌های آنان در راه معرفی اسلام ناب استفاده نمایند.
حجت‌الاسلام بی‌نیاز اخلاص در نیت و همت بالا را رمز موفقیت پروفسور الگار دانست.
شایان ذکر است در پایان این مراسم لوح تقدیر و جایزه‌ای ارزنده با حضور رییس جامعه‌المصطفی(ص)‌العالمیه به پروفسور الگار تقدیم شد.
******************************************************
رییس جامعه‌المصطفی(ص):
با سطحی‌نگری نمی‌توان با تمدن غرب مقابله کرد
شناخت تمدن غرب برای رویارویی با آن، لازم است و نمی‌توان با سطحی‌نگری و ساده‌اندیشی با تمدن غرب مقابله کرد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، رییس جامعه‌المصطفی(ص) در مراسم تجلیل از پروفسور الگار استاد اسلام شناس دانشگاه‌های آمریکا که در مدرسه شهیده بنت‌الهدی برگزار شد، افزود: یکی از مواردی که ما را در مواجه با تمدن غرب دچار مشکل کرده عدم شناخت درست از این تمدن است.
وی ادامه داد: هنوز گروهی هستند که از غرب و تحولات غرب اطلاع درستی ندارند و این یک خطر بزرگ برای مسلمانان است.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان اینکه نمی توان بدون شناخت با یک فرهنگ فرامنطقه‌ای و بین‌المللی بدون شناخت مقابله کرد، اظهار داشت: نباید ساده انگار بود، باید عمق این تمدن را شناخت و معنای هر نوع ورود سطحی در این عرصه شکست است.
وی افزود: ما وقتی می‌توانیم تمدن غرب را بازسازی کنیم که یک گفتمان جدیدی را در برابر این تمدن طراحی نماییم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه نگاه جامعه‌المصطفی(ص) به دنیا نگاه همه جانبه است، اظهار داشت: این مرکز علمی با 200 کشور دارای فرهنگ‌های مختلف و گفتمان‌های گوناگون مواجه است و باید نسبت به شناخت این فرهنگ‌ها و گفتمان ها به خوبی گام بردارد تا موفقیت کسب کند.
وی با بیان اینکه غرب امروز مولد گفتمان‌ها و ادبیاتی است که فرا منطقه ای و فرا فرهنگی است، گفت: غرب به طور پیوسته در حال تولید علم و اندیشه است و این واقعیتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد.
رییس جامعه‌المصطفی(ص) افزود: اگر انقلاب اسلامی به درستی پیش برود می تواند آثار و نشانه‌های گفتمان ‌بین‌المللی را بیش از تحت تاثیر خود قرار دهد.
وی با بیان اینکه نباید در مقابله با غرب منفعل بود، ادامه داد: باید در این عرصه فعال ظاهر شد و به بازشناسی میراث گذشته بپردازیم.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین اعرافی اظهار داشت: در این تقابل ما نیاز به  میراث عظیم فلسفی داریم که با ادبیات نو به جهان عرضه کنیم.
وی به طرح اندیشه های اخلاقی و عرفانی در فضای نخبگان دانشگاهی غرب اشاره کرد و گفت: علیرغم کم مهری‌هایی که در حوزه نسبت به اخلاق اسلامی صورت گرفته و با توجه به عدم وجود مجتهد جامع‌ الاطراف در حوزه اخلاق، هنوز اندیشه‌های اخلاق اسلامی که از سوی بزرگان گذشته حوزه مطرح شده، می تواند برای غرب مثمر ثمر باشد.
وی در پایان از زحمات گسترده پروفسور حامد الگار در زمینه شناساندن اسلام به جهان غرب تشکر کرد.
******************************************************
استاد دانشگاه برکلی آمریکا:

بهترین وسیله تبلیغ اسلام، تجلی اخلاق در انسان است
استاد اسلام‌شناسی دانشگاه‌های برکلی و کالیفرنیا گفت: تجلی اخلاق اسلامی در انسان بهترین وسیله تبلیغ این دین در بین مردم و جوامع است.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، پروفسور حامد الگار امروز در مراسمی که از سوی جامعه‌المصطفی(ص)‌العالمیه در تجلیل از وی برگزار گردید، افزود: رعایت اخلاق اسلامی و همچنین نهادینه شدن آن در رفتار، گفتار و کردار انسان به مراتب بسیار موثرتر از انتشار کتاب، مقاله و سخنرانی است.
وی ادامه داد: مسلمانان آمریکا و اروپا به این مساله توجه بسیاری دارند و سعی می کنند تا همواره اخلاق اسلامی را رعایت کنند.
پروفسور الگار ارائه الگو و نمونه برای این امر را لازم و ضروری دانست و گفت: باید برای مسلمانان شخصیت های زنده به عنوان الگو معرفی شود تا آنها بتوانند خودشان را با آن افراد قیاس کنند.
وی با اشاره به رساله دکترای خود در سال 1963 میلادی با عنوان نقش روحانیان شیعه در دوره قاجاریه اظهار داشت: این رساله در حال حاضر به صورت کتاب منتشر شده که البته بی اشکال نیست اما سعی شده که حق مطلب در آن نسبت به روحانیت ادا شود.
پروفسور الگار شهید دکتر چمران را عامل آشنایی‌اش با شخصیت حضرت امام خمینی (ره) عنوان کرد و گفت: به واسطه مطالعه چندین ساله خود  پیرامون شخصیت سیاسی و اخلاقی حضرت امام خمینی (ره) کتابی را در این خصوص به چاپ خواهم رساند که در آن پیوندی میان افکار آن حضرت با فعالیت های سیاسی شان باشد.
******************************************************

در بیانیه مرکز نشر معارف اسلامی در جهان عنوان شد:
پروفسور الگار، دانشمندی که اخلاص را جلوه بخشید
مرکز نشر معارف اسلامی در جهان با صدور بیانیه‌ای، نقش پروفسور حامد الگار استاد اسلام‌شناسی دانشگاه‌های برکلی و کالیفرنیای آمریکا را در اعتلای کلمه توحید و نشر فرهنگ اسلامی در جهان بسیار موثر دانست.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، در این بیانیه که توسط حجت‌الاسلام موسوی‌لاری امروز در مراسم تجلیل از پروفسور حامد الگار در مدرسه علمیه شهیده بنت‌الهدی، قرائت شد آمده است: بی‌تردید مهم‌ترین آرزو و دغدغه فکری بشر در طول زندگی، جاودانگی است. انسان از زمانی که همجواری معبود خود، حق تعالی را از دست داد و با هبوط به زمین، عالم فنا را جایگزین عالم بقا در زندگی خویش قرار داد، همواره درصدد دست‌یابی به یک حیات جاودانه بود.
در ادامه این بیانیه آمده است: افسانه‌ها،اشعار، داستان‌ها و مجموعه تراوش فکری بشر در نظم و نثر آکنده از بازگویی آرزوی جاودانه زیستن است، نوشیدن حتی جرعه‌ای از چشمه آب حیات، آروزی دیرینه‌ای است که با روح هر انسانی عجین شده است اما از سوی دیگر فناپذیر بودن عالم ماده وحیات دنیوی بشر و تضاد بدیهی آن با جاودانگی نمایانگر سست بنیانی چنین آرزویی است، بنابر این هر متفکر اندیشمندی می‌داند که آنچه باقی و فنا ناپذیر است روح آدمی است نه زندگی دنیوی وی.
این بیانیه می‌افزاید: تشویق‌های بی‌شمار آیات قرآنی مبنی بر گزینش حیات آخروی و ترجیج آن بر دنیای مادی بیانگر همین مطلب است بنابراین دست‌یافتن به زندگی جاودانه در دنیای فانی آرزوی بیهوده بیش نیست اما با این حال می‌توان نوعی بقا و ماندگاری و فنا نا پذیری را در همین دنیای مادی به وجود آورد و آن جاودانگی نام و شخصیت انسان است.
در بیانیه مرکز نشر معارف اسلامی در جهان تاکید شده است: آدمی با عملکرد خویش و به وجود آوردن آثار و برکات فکری و عملی می‌تواند علاوه بر به دست آوردن امتیازات اخروی شخصیت انسانی خود را در این عالم جاودانه نماید و چه زیبا شخصیت فرهیخته اندیشمند پروفسور حامد الگار به چنین امتیازی نائل آمده است بین اندیشمندان فریخته‌ای که همواره نام و یادشان در تاریخ می‌درخشد نام این استاد عالیقدر جایگاه ویژه‌ای دارد شهرت و آوازه علمی این استاد دانشگاه بر اهل دانش و دانشگاهی و فضلای حوزه علمیه پوشیده نیست.
در ادامه این بیانیه آمده است:کرسی استادی رشته فلسفه و تاریخ اسلام و تحقیقات وسیع وی  در خصوص  معارف اسلامی و آشنایی و تسلط بر بیش از 5 زبان زنده دنیا تمامی اینها گویای جاودگانی شخصیت پروفسور می‌باشد، اما آنچه که در این میان کمتر مورد توجه قرار گرفته است و در تمامی آثار و برکات پروفسور به عنوان عامل تایین کننده به چشم می خورد اخلاص و ایمان ستودنی اوست؛ از هنگامی که مرکز نشر معارف اسلامی افتخار همکاری با این شخصیت مشهور را به دست آورد همواره  این ویژگی را به روشنی در عملکرد اودیده است.
این بیانیه می‌افزاید: ترجمه یک دره کامل از کتاب مبانی اعتقادات اسلام که به حق یکی از عمیق‌ترین و دقیق‌ترین آثار ترجمه شده است بهترین گواه این مطلب است؛ کسانی که از این ترجمه بدیع بهره بردند به سوی دین مبین اسلام و تشیع و به سوی اسلام ناب محمدی گرایش یافتند جلوه ای از همین ایمان و اخلاص در قلم است. نامه‌های پرشماری که برای مرکز نشر معارف اسلامی نوشته‌اند اثبات می کند که پروفسور الگار نقش بسزایی در اعتلای کلمه توحید و نشر فرهنگ اسلام در سراسر گیتی داشته است تلاش خستگی ناپذیر این استاد والا مقام و اخلاص وصف ناشدنی وی، موضوعی نیست که بتوان در صفحات و جملاتی خلاصه نمود و توصیف کرد.
در پایان بیانیه مرکز نشر معارف اسلامی در جهان  آمده است: انسانی با چنین وزنه علمی و دانشگاهی مهمترین دغدغه علمی خود را ترویج نام و عظمت پرودگار در تمامی گیتی قرار داده است و با ترجمه آثار اعتقادی و اخلاقی نسبت به این وظیفه الهی و انسانی اهتمام ورزیده است به شکلی که بدون اغراق باید گفت مصداق بارز روایات مشهوری است که پیشوایان بزرگوار و ائمه اطهار (ع)  به عنوان مدال پر افتخار بر سینه چنین شخصیت‌هایی نشانده‌اند.
******************************************************

کتاب «رابطه متقابل کتاب و سنت» نقد شد
به همت انجمن قران‌پژوهی حوزه علمیه قم دومین نشست نقد کتاب «رابطه متقابل کتاب و سنت» با حضور اساتید و طلاب در سالن اجتماعات انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، دبیر انجمن قرآن‌پژوهی حوزه در حاشیه برگزاری این نشست گفت: هیأت نقد کتاب‌های برگزیده سال حوزه در دستور کار هیأت مدیره انجمن قرآن‌پژوهی قرار گرفته است و  نقد کتاب «رابطه متقابل کتاب و سمت» اولین آنها است.
محمد حسین صادقی، بالندگی طلاب و حوزویان را هدف اصلی این نشست بیان کرد و افزود: در این نشست‌ها نقاط ضعف و قوت کتاب حاضر از سوی اساتید مطرح می‌شود تا برای مولف در چاپ‌های بعدی قابل استفاده باشد.
وی خاطرنشان کرد: در این نشست حجج‌اسلام بابایی و علی‌نژاد ناقد هستند و حجت‌الاسلام جعفری به عنوان داور در این نشست حضور دارد.
******************************************************
  
عضو شورای نگهبان:
نیازمند تحول در نظام حقوقی کشور هستیم
نشست علمی با موضوع«فقه و قانون‌گذاری در نظام جمهوری اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عباس کعبی عضو حقوقدان شورای نگهبان و دکتر جعفر کوشا عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی از سوی پژوهشگاه فقه و حقوق و پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین کعبی در این نشست با اشاره به اصل 4 قانون اساسی اظهار داشت: مطابق این اصل کلیه قوانین مدنی، جزایی، مالی، اجتماعی و ... باید بر اساس موازین اسلامی باشد و این اصل بر تمامی قوانین قانون اساسی کشور ارجحیت دارد.
وی به فرآیند چهارگانه تولید قانون در کشور اشاره کرد و افزود: تشریع، تشخیص، اجتهاد و کارشناسی چهار مرحله قانون‌گذاری در کشور است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: تشریع حقوق اسلامی، الهی است و تشخیص آن بر عهده پیامبر و معصومین علیهم‌السلام است که به صورت اکمل و اتم بیان کرده‌اند، همچنین اجتهاد و دستورات شرع و استنباط آن بر عهده مجتهدین جامع‌الشرایط است و کارشناسی آخرین حلقه این مجموعه است.
وی افزود: کارشناسان عادل بر اساس استنباطات فقهی برنامه‌ریزی می‌کنند و بعد از برنامه‌ریزی نوبت به اجرای قوانین می‌رسد.
حجت‌الاسلام والمسلمین کعبی اظهار داشت: اجتهاد در این فرآیند، فعال و زنده است و پاسخ‌گوی نیازها است، زیرا هر آنچه انسان در زندگی فردی و اجتماعی نیاز داشته باشد، در شرع مقدس بیان شده است.
وی گفت: نظام حقوقی کشور تحول ساختاری متناسب با احکام فقهی را طلب می‌کند و نظام حقوقی کشور بیشتر ساختار‌گراست که باید به سمت محتوا‌گرایی حرکت کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: هر جا به اسلام عمل کردیم پیشرفت و آبادانی حاصل شد و هر جا به وصله و پینه‌زدن‌ها روی آوردیم شکست خوردیم و این بازنگری‌ها و قانون‌نویسی‌های دوباره، نتیجه آن اغماض‌هاست.
وی گفت: ورودی سیستم قانون‌گذار کشور فقه و داده های وحی است و خروجی آن اهداف نظام اسلامی یعنی عدالت و آبادانی، توسعه و پیشرفت، هدایت و قرب‌الهی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین کعبی تصریح کرد: شورای نگهبان در سیستم قانون‌گذاری فقط یک ابزار کنترل کننده است تا قوانین و داده‌های ورودی در سیستم قانون‌گذار مغایرتی با احکام و دستورات شرع نداشته باشد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: بعد از بازنگری قانون اساسی برخی خلاء‌ها توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام و تدوین سیاست‌های کلی نظام توسط مقام معظم رهبری رفع شد و اجرای تمامی این سیاست‌های کلی برای ارگان‌ها لازم‌الاجرا است.
****************************************************** 

به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی

نشست آینده‌پژوهی مطالعات دینی برگزار شد
از سلسله نشست‌های مطالعه تخصصی آینده‌پژوهی نشستی با موضوع«آینده‌پژوهی مطالعات دینی» امروز از سوی دفتر جنبش نرم‌افزاری، پژوهشکده انتظار نور و معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی در سالن همایش‌های این دفتر برگزار شد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، مدیر علمی و اجرایی دوره دکتری آینده‌پژوهی دانشگاه امام خمینی (ره) در این نشست گفت: در ورود به عرصه مطالعات آینده‌ پژوهی باید به رویکرد علوم انسانی توجه کرد.
وی بیان داشت: وظیفه نداریم که آینده را پیش‌بینی کنیم بلکه وظیفه داریم برای آن مهیا باشیم.
دکتر محمدرحیم عیوضی خاطرنشان کرد: امروز انقلاب و نظام ما با رویدادهایی مواجه است که آینده آن، رویدادها را می‌سازد.
وی تعامل، توافق و هماهنگی را عناصر اساسی در آینده‌پژوهی بیان کرد و ابراز داشت: این چهار عامل رویکرد ما را نسبت به آینده پیش‌رو مشخص می‌کند.
این استاد دانشگاه یادآور شد: هدف ما از آینده‌پژوهی رسیدن به یک مطلوب است و جوامع امروز از آینده‌نگری آغاز  می‌‌کنند و به آینده‌پژوهی می‌رسند.
وی با  بیان تعریف‌های مختلفی از آینده‌پژوهی گفت: آینده‌پژوهی هنر و شکل دادن به آینده به شکلی که مطلوب آن رویکرد است می‌باشد گر چه تعریف‌‌های زیادی از آن شده است.
سخنران این نشست افزود: نظام بین‌الملل و جهان امروز در حال تغییرات  است و ما باید  استراتژی و مدیریت داشته باشیم تا مدیریت اساسی را پیاده نماییم.
وی به تفاوت آینده‌پژوهی سکولار و دین اشاره کرد و بیان داشت: در آینده‌پژوهی سکولار انسان اومانیزم است اما در تفکر آینده‌پژوهی دینی، ملاک انسان، انسان با کرامت و عزت اسلامی و دینی الهی است.
عیوضی ادامه داد: آینده‌پژوهی به ما توانایی می‌دهد نظام خود را بر اساس چشم‌انداز ایجاد کنیم و با شناسایی موقعیت‌ها تبیین سیاست‌ها و راهبردها آن را حفظ کنیم.
در ادامه این نشست استاد دانشگاه امام خمینی (ره) آینده‌پژوهی در دهه‌های اخیر به شکل رشته دانشگاهی درآمده است.
رییس مرکز آینده‌ پژوهی وزارت دفاع افزود: بشر عصر صنعت را در نوردید و به عصر فرا‌صنعت رسیده است و آنچه در آینده‌پژوهی مهم است ایجاد فرصت اقدام در برابر رویدادها و روندهایی است که آینده ما را شکل می‌دهند.
وی ادامه داد: ما نیازمند کنش هستیم تا دیگران در مقابل ما واکنش نشان دهند و آینده‌نگری به دنبال این است که جوامع کنش‌گر باشد و هدف از آن رفاه جوامع بشری است.
****************************************************** 

تولید بزرگترین دائرهالمعارف رایانه‌ای سخنان حضرت علی (ع)
دانش‌نامه علوی بزرگترین دائرهالمعارف رایانه‌ای سخنان امیر مؤمنان حضرت علی (ع) از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تهیه و تولید شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری فارس، این دانش‌نامه به عنوان بزرگترین دایرهالمعارف رایانه‌ای از سخنان حضرت علی (ع) که توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تهیه و تولید شده است سعی دارد تا عاشقان آن حضرت را با کلام ناب و سخنان انسان‌ساز نخستین امام شیعیان هر چه بیشتر آشنا سازد.
این لوح فشرده دارای محتوا و امکانات مفید و نوینی است و با در بر داشتن 121 عنوان کتاب در 292 جلد درباره نهج البلاغه و غرور الحکم، بزرگ‌ترین دائرهالمعارف رایانه‌ای سخنان امام علی(ع) به شمار می‌رود.
این برنامه رایانه‌ای شامل 33 عنوان شرح و تعلیقه در 164 جلد به زبان‌های فارسی و عربی، و نیز 27 ترجمه به زبان‌های فارسی، انگلیسی و فرانسوی به همراه هفت شرح و ترجمه منظوم است.
متن نهج‌البلاغه بر اساس پنج نسخه معتبر به نمایش گذاشته شده است و کاربر می‌تواند از قرائت کامل متن نهج البلاغه فیض الاسلام بهره‌مند شود.
«دانش‌نامه» به عنوان اصلی‌ترین بخش این برنامه، متن نهج‌البلاغه و ترجمه و شرح آن را به همراه امکانات متعددی ارایه می‌کند.
ارایه نسخه‌های گوناگون از نهج‌البلاغه، امکان مقایسه بین آنها و نیز جست‌وجوی آیات، احادیث، ادعیه، اشعار و امثال به کار رفته در کلام امیر مؤمنان(ع) از ویژگی‌های قابل توجه این بخش به شمار می‌رود.
از جمله امکانات دانش‌نامه می‌توان به بخش‌هایی از جمله نمایش (نمایش متن نهج‌البلاغه بر اساس پنج نسخه فیض الاسلام، بنیاد نهج البلاغه، صبحی صالح، ابن ابی الحدید و محمد عبده) به همراه قابلیت مقایسه نسخه‌ها در این بخش اشاره کرد.
کاربر در قسمت نمایش می‌تواند به متن، ترجمه و شروح مختلف نهج البلاغه دسترسی یابد و از قابلیت‌های گوناگون همچون مقایسه دو متن، مشاهده نسخه خطی متن مورد نظر (بر اساس نسخه سال 469 هجری قمری از نهج البلاغه فیض الاسلام) و نیز مصادر نهج البلاغه بهره‌مند شود و از امکاناتی چون دسترسی به اعلام موجود در متن، امثال نهج‌البلاغه و معانی لغاتی که در شروح مختلف ترجمه شده، استفاده مطلوب را ببرد.
عبارات نهج البلاغه در پنج قالب مقدمه، خطبه ها، نامه ها، کلمات قصار و غرائب ارایه شده که پژوهشگر بر اساس نیاز خود می تواند هر یک از این قالب ها را انتخاب کند. در قسمت ترجمه، متن نهج البلاغه و نیز ترجمه آن به سه زبان فارسی، انگلیسی و فرانسوی ارایه شده و امکان دست‌یابی به ترجمه های موجود در برنامه، از جمله ترجمه های فارسی منظوم نهج البلاغه برای پژوهشگر فراهم است.
در قسمت شعر، ترجمه های فارسی منظوم کلام امام علی(ع)، عرضه شده است، ضمن اینکه کاربر با استفاده از دکمه «ترجمه» می تواند ترجمه متن به نثر را نیز مشاهده کند. در قسمت شرح، می توان نهج البلاغه را به همراه مهم ترین شروحی که بر آن نگاشته شده، مطالعه کرد.
«امکان جست‌وجو» دومین قابلیت نرم افزار دانش‌نامه علوی است، در این قسمت، امکانات متنوعی برای جست‌وجوی الفاظ و عبارات نهج‌البلاغه به روش های مختلف در اختیار محقق قرار می گیرد.
از جمله ویژگی‌های بخش جست‌وجو، پژوهش در متن نسخه‌های نهج البلاغه و یا کاوش در عناوین، فصلها و ابواب آنهاست، «فهرست‌ها»، سومین قابلیت نرم افزار دانش نامه علوی است که کاربران را در امر سامان دهی تحقیق در مطالب متنوعی که در کلام امام علی(ع) مورد استفاده قرار گرفته، یاری می رساند.
بخش فهرست‌ها دارای کارتابل های آیات، احادیث، اشعار، ادعیه، امثال، اعلام و مصادر است که در هر قسمت، از طریق قابلیت «فهرست» می توان به فهرستی از این موضوعات در نهج البلاغه دست یافت و یا به کمک امکان فهرست منتخب، به جستجو و گزینش موردی در موضوعات یاد شده پرداخت.
از امکانات دیگر این نرم افزار «کتابخانه» است، در این بخش از برنامه، متن مهم ترین کتب مربوط به نهج البلاغه همراه با امکاناتی مانند »قرآن» و «لغت نامه» عرضه شده است.
کتابنامه نیز از دیگر بخش های این نرم افزار است که به منظور آشنایی کاربران با موضوع و محتوای دانش نامه علوی، فهرستی از کتاب های برنامه همراه با اطلاعاتی درباره نویسنده و شناسنامه هریک از کتب، در این بخش ارایه شده است.
علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه این نرم افزار گرانسنگ به کلیه فروشگاه‌های معتبر محصولات رایانه ای علوم اسلامی در سراسر کشور و در تهران به نشانی: خیابان قائم مقام فراهانی، روبروی کشتیرانی خیابان 22، کوی شهرام شمالی، پلاک 4 و یا به محل نمایشگاه دائمی مرکز تحقیقات واقع در قم به نشانی: بلوار جمهوری اسلامی، نبش کوی چهار، ساختمان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی مراجعه کنند.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :