اخبار حوزه و دانشگاه (18/3/88)

۱۸ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۴:۱۷ کد : ۲۵۸۷۲ اخبار
تعداد بازدید:۳۷۳
افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری/ کار اصلی‌که بتواند تاثیر متقابل‌حوزه و دانشگاه را نشان دهد صورت نگرفته است/ جایگاه علمی ایران به نام فرد یا افراد خاصی نوشته نشود

زاهدی خبر داد:
افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وجود هفت هزار دانشجوی دوره دکتری در کشور گفت: قبل از دولت نهم ‪ هزار و 200 نفر در مقطع دکتری در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل بودند که اکنون این تعداد به بیش از سه برابر افزایش یافته است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، محمد مهدی زاهدی در مراسم افتتاح یکی از پروژه های عمرانی دانشکده صنعتی سیرجان با اشاره به موافقت اصولی وزارت علوم با ارتقاء دانشکده شهرستان سیرجان به دانشگاه صنعتی و تصویب آن گفت: در حال حاضر دانشکده سیرجان دارای هفت رشته است و به منظور جدا شدن این دانشکده از دانشگاه شهید باهنر کرمان به عنوان مجتمع آموزش عالی نامگذاری شده و به محض تبدیل به دانشگاه، سه دانشکده و 9 ‪رشته در سیرجان گشایش خواهد یافت.
زاهدی ضمن بازدید از طرح‌های در دست انجام دانشکده صنعتی شهرستان سیرجان و بررسی مشکلات دانشجویان، یک میلیارد و ‪ 500 میلیون ریال به منظور احداث و تکمیل این دانشکده اختصاص داد.
******************************************************
باهنر:
کار اصلی‌که بتواند تاثیر متقابل‌حوزه و دانشگاه را نشان دهد صورت نگرفته است

محمد رضا باهنربا اشاره به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه گفت: در این خصوص شعارهایی داده شده ولی کار اصلی که بتواند حوزه را بردانشگاه و دانشگاه را بر حوزه تاثیر‌گذار نماید صورت نگرفته است .
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از سایت خانه ملت در رابطه با آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره) در حوزه فرهنگ که مورد کم‌توجهی و غفلت قرار گرفته گفت: مسایل فرهنگی نظام و انقلاب در سیاست‌های راهبردی بوده که در جریان نهضت حضرت امام (ره) مطرح شده است.
وی تصریح کرد: در زمان جنگ تحمیلی چتر سنگینی بر روی مسایل فرهنگی کشور افتاد و پس از پایان جنگ در ابتدا این مسایل مورد غفلت قرار گرفت ولی در سال‌های 70الی 72 رهبر انقلاب اشارات بسیاری به موضوع ت‌هاجم فرهنگی داشتند و فرمودند که دشمن عقبه کشور را هدف قرار داده است که متاسفانه در آن سال‌ها حساسیت چندانی از سوی دولت در این خصوص صورت نگرفت و برنامه‌ ویژه‌ای برای موضوعات فرهنگی وجود نداشت.
عضو کمیسیون فرهنگی در ادامه گفت: پس از دوم خرداد سال 76 روند رسیدگی به امور فرهنگی بهتر شد.
وی با بیان این که ما فاقد یک فضای آرمانی در حوزه فرهنگ هستیم یادآور شد برای رسیدن به این فضا راه طولانی در پیش داریم.
نماینده تهران درادامه به شور بالای موضوعات عقیدتی و فرهنگی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: فضای تفهیم معارف اسلامی بیشتر در حوزه‌های علمیه و این‌گونه مراکز خلاصه می‌شود که البته در فضای قرآنی کارهای بزرگی در سطح جامعه از سوی گروه‌های مردمی صورت گرفته است.
نائب رئیس دوم مجلس در ادامه موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کرد و گفت: در این خصوص شعارهایی داده شده ولی کار اصلی که بتواند حوزه را بردانشگاه و دانشگاه را بر حوزه تاثیر‌گذار نماید صورت نگرفته است ولی برخی اقدامات انجام شده که کافی نمی‌باشد.
باهنر افزود:در موضوع مسایل اجتماعی تلاش‌های بسیاری برای حضور مردم در صحنه مدیریت کشور صورت گرفته است تا جایی که امروز حضور پرشور مردم را در صحنه‌های انتخاباتی کشور و ایام ا.. شاهدیم که در این خصوص عملکرد دولت نهم تاثیر به سزایی را در پی داشته است.
******************************************************

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی :
جایگاه علمی ایران به نام فرد یا افراد خاصی نوشته نشود
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه جایگاه علمی ایران نباید به نام فرد یا افراد خاصی نوشته نشود، گفت: اگر می خواهیم رتبه واقعی به دانشگاه‌های ایران بدهیم باید مسئله جنگ و انقلاب اسلامی را نیز در نظر بگیریم.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، فریدون رهنمای رودپشتی با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر ایران از نظر جایگاه علمی پس از ترکیه جایگاه دوم منطقه را در اختیار دارد اما این که چرا هنوز نتوانسته ایم مانند این کشور در رتبه بندی دانشگاه‌های جهان جایگاه مناسبی بدست آوریم به دلایل مختلفی از جمله جنگ و انقلاب اسلامی وابسته است.
وی ادامه داد: در واقع کشور ما حرکت‌ها و فعالیت‌های علمی خود را پس از انقلاب به خصوص در سال‌های اخیر آغاز کرده و با توجه به این مدت زمان کوتاه جایگاه بسیار مناسبی را در منطقه کسب کرده است. ترکیه نیز فعالیت خود را یک شبه به جایگاه فعلی نرسانده و سالیان طولانی است که این کشور در عرصه علم و فناوری برنامه ریزی کرده است.
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: ما این مسئله را نیز باید در نظر بگیریم که از نظر جایگاه در منطقه و رتبه دانشگاه‌ها از بسیاری از کشورها که چندین سال پیش از ایران برنامه‌ریزی‌های خود را آغاز کرده اند جلوتر هستیم.
رهنما تاکید کرد: جایگاهی که امروز کشور در تولید علم بدست آورده است را نمی توان به نام افراد خاصی نوشت زیرا برنامه‌ریزی های صورت گرفته از سالیان پیش بوده که امروز ما را به اینجا رسانده است.
وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان یک دانشگاه جوان نقش موثری در رسیدن کشور به این جایگاه داشته و با تولید علم خود در سال‌های اخیر به عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشگام در تولید علم و فناوری خود را مطرح کرده است.


آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :