اخبار حوزه و دانشگاه (9/3/88)

۰۹ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۴:۰۵ کد : ۲۵۸۸۱ اخبار
تعداد بازدید:۳۲۴
کلیات طرح برخورد با به‌کارگیری نادرست القاب علمی تصویب شد/ ضرورت ایجاد بانک اساتید علوم‌انسانی در دانشگاه علمی کاربردی/ اجرای استقلال دانشگاه‌ها دربرنامه پنجم- نحوه تعیین رئیس ومدیران دانشگاه/ نحوه کاهش طول مدت دوره لیسانس- لیسانس در مهر 88 کوتاه نمی‌شود/ بزرگداشت مهدی گلشنی برگزار شد/ گلایه های رئیس سابق پژوهشگاه علوم‌انسانی در مراسم بزرگداشت خود/ اراده آزاد از دیدگاه علوم اعصاب بررسی می‌شود

کلیات طرح برخورد با به‌کارگیری نادرست القاب علمی تصویب شد.
کلیات طرح برخورد با به‌کارگیری نادرست القاب علمی در مجلس شورای اسلامی مصوب شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، بررسی اینکه به‌کارگیری القابی چون استاد، استادیار و دانشیار یا دکتری و مهندس مشمول این طرح شود طی دوتا سه هفته آینده پس از انتخابات ریاست جمهوری در مجلس مشخص خواهد شد.
همچنین برخی القاب در حوزه های علمیه نیز مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو حوزه علمیه نیز در این زمینه اظهار نظر خواهد کرد.
قوه قضاییه و مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه با طرح مذکور نظر خود را ارائه خواهند کرد.
به وسیله این طرح استفاده نادرست از القاب علمی و کارشناسی جرم محسوب می شود.

******************************************************

ضرورت ایجاد بانک اساتید علوم‌انسانی در دانشگاه علمی کاربردی
مدیر امور فرهنگی دانشگاه علمی کاربردی بر وجود بانکی از اساتید حوزه علوم‌انسانی با تخصص‌های مختلف در حوزه فرهنگی دانشگاه و پتانسیل بسیار آن در جریان‌سازی فرهنگی تأکید کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، فلاح  مدیر امور فرهنگی دانشگاه علمی کاربردی در هم اندیشی دانشگاه جامع علمی کاربردی نقش و جایگاه شورای هم‌اندیشی در تمرکز پتانسیل‌های موجود در این خصوص به عنوان بازوی کمکی شورای فرهنگی دانشگاه مورد تاکید قرار داد.
حجت الاسلام موسوی  مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی و رئیس شورای هم اندیشی دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در این برنامه ساختار ویژه این دانشگاه و تعدد مراکز آن در سطح کشور، لزوم وجود روحانی در واحدهای استانی و مراکز آموزشی تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان مشاوران دینی در کنار مشاوران فرهنگی را ضروری دانست و بحث اصلاح الگوی مصرف و برخی از مصادیق آن را نیز مورد تاکید قرار داد.
شایان‌فر معاون پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در این هم اندیشی بر لزوم کار فرهنگی در حوزه اصلاح الگوی مصرف تاکید کرد و امکان تحقق این امر با پتانسیل دانشگاه با بیش از 580 مرکز آموزش علمی کاربردی را مورد توجه قرار داد در این راستا بر استفاده از تجربیات سایر کشورها و بومی سازی آنها تاکید شد.
در این هم اندیشی مقرر شد با توجه به ساختار ویژه دانشگاه جامع علمی کاربردی دعوت از برخی از اعضای جدید چون مدیر امور مدرسان دانشگاه در شورای هم اندیشی صورت گیرد، همچنین پیشنهادی جهت برگزاری نشستهای هم اندیشی سال جاری با توجه به چارچوب‌های نظام نامه نشست‌های هم اندیشی استادان با رویکرد مسئله محوری در دانشگاه جامع علمی کاربردی و دسترسی به  پورتال مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان برای اعضای شورای هم اندیشی فراهم شود.
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، برای انسجام فعالیت‌های ویژه اساتید و بهره گیری از نظریه ها و راهکارهای علمی و عملیاتی آنان در مدیریت کلان کشور، مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی را تحت نظر مستقیم رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تاسیس کرده است.
طبیعتا غنابخشی هر چه بیشتر، تخصصی تر و راهبردی تر کردن محافل هم اندیشی و همچنین تشکیل کرسی‌های نقد و مناظره، آزاد اندیشی و نظریه پردازی از اولویت‌های این مجموعه به شمار می رود.
******************************************************

معماریانی به مهر خبر داد:
اجرای استقلال دانشگاه‌ها دربرنامه پنجم/ نحوه تعیین رئیس ومدیران دانشگاه
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با بیان اینکه تلاش می شود قانون استقلال دانشگاه‌ها در برنامه پنجم توسعه ادامه یابد گفت: قانون استقلال دانشگاه‌ها فواید بسیاری داشته که سهولت بسیاری از ضوابط دانشگاه‌ها یکی از این فواید است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، عزیزالله‌معماریانی افزود: مدیریت وزارت علوم و جامعه دانشگاهی با بند الف ماده 49 قانون مبنی بر استقلال دانشگاه‌ها موافق است. این قانون دستاوردهای بسیاری به لحاظ مالی، اداری، مدیریتی و علمی در سال‌های اخیر در دانشگاه‌ها داشتیم که همه آنها ناشی از بند الف ماده 49 بوده است.
وی اظهار داشت: با توجه به دستاوردهای قانون استقلال دانشگاه‌ها در سالهای اخیر کارگروه علم و فناوری تدوین برنامه پنجم توسعه به شورای عالی تدوین برنامه پنجم پیشنهاد داده که این قانون در برنامه پنجم توسعه نیز لحاظ و تنفیذ شود.
جانشین وزیر علوم در کارگروه مشترک علم و فناوری تدوین برنامه پنجم توسعه با بیان اینکه برای استمرار این قانون در برنامه پنجم توسعه تلاش می کنیم گفت: اجرای بند الف ماده 49 به همان شکل قبلی خواسته تمام دانشگاهیان است.
وی با اشاره به دستاوردهای اجرای قانون استقلال دانشگاه‌ها اظهار داشت: بسیاری از ضوابط دانشگاه‌ها طی این چند سال ساده تر شده و عقد قرارداد با صنایع نیز با توجه به این بند از قانون بیش از گذشته بوده به طوریکه در بسیاری از دانشگاه‌ها ایجاد درآمد کرده است.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با اشاره به یکی دیگر از دستاوردهای بند الف ماده 49 در سال‌های اخیر گفت: مقالات و اختراعات نیز رشد قابل ملاحظه و چند برابری داشته است.
وی در بیان سایر دستاوردهای این قانون به مهر گفت: نظام حسابداری آنها به نظام تعهدی در حال تغییر است. ساختار نیروی انسانی در برنامه ها در حال اصلاح است. هرم هیئت علمی نسبت به گذشته شکل مناسبی پیدا کرده است و علاوه بر اینها رشته های جدید بین رشته ای نیز در دانشگاه‌ها ایجاد شد.
معماریانی اضافه کرد: در بند الف ماده 49 به این موضوع اشاره شده است که دانشگاه‌ها اختیار دارند برای هر موضوعی در دانشگاه‌ها قانونی وضع کنند که این قوانین به تصویب هیئت امنا می رسند.
وی درباره انتخاب رئیس دانشگاه نیز گفت: انتخاب رئیس دانشگاه‌ها طبق قانونی که وزارت علوم در سال 83 تصویب کرده به عهده وزیر است.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی اضافه کرد: مدیران دانشگاه به جز رئیس دانشگاه که وزیر انتخاب می کند می توانند با تصمیمی که در هیئت امنای دانشگاه گرفته می شود، منصوب و یا انتخاب شوند.
******************************************************

عامری به مهر خبر داد:
نحوه کاهش طول مدت دوره لیسانس/ لیسانس در مهر 88 کوتاه نمی‌شود.
قائم مقام معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تشریح نحوه کاهش طول مدت لیسانس از بررسی حذف برخی واحدهای درسی و یا ارائه برخی دروس به صورت اختیاری در کمیته کارشناسی ویژه ای که برای کاهش طول دوره لیسانس تشکیل شده خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، رضاعامری افزود: کوتاه شدن طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی با تشکیل کمیته های برنامه‌ریزی در شورای گسترش در دست بررسی است اما تا کنون برنامه ریزی خاصی برای آن صورت نگرفته است.
وی اظهار داشت: بعید است اجرای این طرح به سال تحصیلی آینده برسد و بررسی آن به کار کارشناسی بیشتری نیاز دارد.
قائم مقام معاونت آموزشی وزارت علوم با اشاره به مواردی که در این طرح قرار است مورد بررسی قرار گیرد، گفت: واحدهای درسی این دوره در رشته های مختلف در حال بازنگری است تا در صورت لزوم برخی از این واحدها با هدف کاهش طول دوره تحصیل حذف شوند.
وی افزود: همچنین ارائه برخی دروس به صورت اختیاری نیز بررسی خواهد شد.
رجبعلی برزویی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی نیز درباره بررسی این طرح در دفتر گسترش آموزش عالی به مهر گفت: این طرح در حال حاضر در مرحله اولیه به سر می برد و نمی توان در رابطه با آن به صورت قطعی صحبت کرد.
عباس صاحبقدم لطفی  معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چندی پیش در گفتگو با مهر از کاهش طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی خبر داد و گفت: در این دوره با حذف برخی واحدها و دروس طول مدت تحصیل کمتر از چهار سال می شود.
وی افزود: در این طرح معاونت آموزشی در راستای بهینه سازی و ارتقای کیفیت آموزشی، بررسی می کند که می توان با حفظ محوریت برنامه که به یک رشته مربوط می شود و موارد مهم آن کاری کرد که زمان تحصیل دانشجویان کم شود.
معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: در این طرح در نظر داریم دانشجویان در مدت کمتری از عمرشان بتوانند به مراتب علمی بالاتر کارشناسی ارشد و دکتری برسند.
وی گفت: بیشتر در نظر داریم این طرح در مقطع کارشناسی و از اوایل سال تحصیلی آینده اجرا شود.
وی همچنین درباره کوتاه شدن زمان تحصیل در دوره کارشناسی ارشد نیز به مهر گفت: در این دوره به تازگی در آئین نامه جدید سقف تحصیل از 5/2 سال به دو سال کاهش یافته است.
معاون وزیر علوم گفت: در صورتی که پایان نامه فرد در این زمان به اتمام نرسد، پرونده آن باید به کمیسیون موارد خاص ارائه شود.
لطفی در پاسخ به اینکه این طرح دانشگاه پیام نور را نیز در بر می گیرد به مهر گفت: در صورت اجرای این طرح تمامی دانشگاه مشمول قانون می شوند.
******************************************************

بزرگداشت مهدی گلشنی برگزار شد.
بزرگداشت دکتر مهدی گلشنی رئیس پیشین پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی عصر شنبه با حضور اساتید و اعضای این پژوهشگاه برگزار شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، مهدی‌گلشنی به مدت 15 سال ریاست پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی را بر عهده داشت اما بالاخره از سوی محمد مهدی زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از این سمت برکنار و به جای وی حمید رضا آیت الله رئیس پیشین گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی به ریاست پژوهشگاه منصوب شد.
گلشنی هم اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و مؤسس گروه فلسفه علم این دانشگاه است.
در این مراسم مهدی گلشنی به شدت از عملکرد وزارت علوم به خصوص وزیر علوم انتقاد کرد.
******************************************************

گلایه های رئیس سابق پژوهشگاه علوم‌انسانی در مراسم بزرگداشت خود
مهدی گلشنی رئیس سابق پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی در مراسم بزرگداشتی که برای وی برگزار شد ضمن گلایه از تغییر خود انتقاداتی را از وزارت علوم مطرح کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، مهدی‌گلشنی عصر شنبه در مراسم نکوداشتی که برای وی در این پژوهشگاه برگزار شد گفت: دلایل برکناری خودم را نه از نظر شخصی بلکه به دلیل تاثیرگذاری بر آینده بیان می کنم.
وی ادامه داد: قضیه برکناری بنده دو سال سابقه دارد. وزیر دو سال پیش پیغام داده بود که حتی اگر یکروز از دوران وزارتم باقیمانده باشد گلشنی را از کار برکنار می کنم.
گلشنی افزود: این حق قانونی وزیر است که روسای دانشگاه‌ها و پژوهشکده ها را بردارد اما این تغییرات باید بر اساس مصلحت اجتماع و جامعه باشد. فقدان اخلاق و ادب اسلامی در محیط وزارتخانه چیزی بود که بنده را بسیار آزار می داد به همین دلیل در دو سال گذشته در هیچ جلسه ای شرکت نکردم.
وی با بیان اینکه نباید با اعضای هیئت علمی اینگونه رفتار کرد گفت: یکسال گذشته به وزیر نامه ای دادم و در آن برای ایشان توضیح دادم که شبکه الجزیره قطر می خواهد برنامه علمی با حضور شخصیت‌های درجه اول علمی در رابطه با علم، فرهنگ و آینده برگزار کند و تمام هزینه های رفتن من نیز توسط آنها تامین خواهد شد و وی پاسخ داد به شرط عدم پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای از طرف پژوهشگاه می توانم به سفر بروم.
رئیس سابق پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی اضافه کرد: بحث‌هایی که در این کنفرانس مطرح می شد تجلی ایران بود اما وزیر علوم عنوان می کرد به شرط عدم هزینه می توان در این برنامه شرکت کرد.
وی اظهار داشت: در سی ام شهریورماه 87 یک نامه خصوصی به وزیر نوشتم و به وی گفتم هیچ‌کدام از نامه ها و درخواست‌های ما جواب داده نمی شود اما این بار نیز پاسخی دریافت نکردم. در سال 86 درباره مقالات علمی، پژوهشی و مقالاتی که در  مجلات ISI چاپ می شدند گزارش مفصلی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی دادیم که در این گزارش تأکید شده بود بسیاری از این مقالات بر اساس شاخص خوبی منتشر نمی شوند و حتی بسیاری از این مقالات ارزشمند نیستند. ما پیشنهاد اصلاح این وضعیت را دادیم و مورد موافقت ریاست جمهور نیز قرار گرفت و مقرر شد دو وزارتخانه آئین نامه ای را تهیه و کمیته ای را تشکیل دهند.

هیچ لایحه ای برای حمایت از بازنشستگان تنظیم و ارائه نشد.
گلشنی با اشاره به بحث بازنشستگی اساتید در این دوره گفت: وزارت بهداشت مطرح کرد که اساتید بازنشسته از حقوق و امکاناتی مطابق اساتید معمولی بهره مند شوند اما این هم ابلاغ نشد و نکته ای که در سال 85 مطرح شد این بود که اساتید بازنشسته می توانند 10 ساعت تدریس کنند. من این امر را مطرح کردم که چرا فقط تدریس و چرا نمی توانند کمک تحقیقاتی بدهند رئیس جمهور هم موافقت کردند اما هیچ لایحه ای تنظیم نشد.

اعضای هیئت علمی در حالت انفعالی قرار گرفته اند.
رئیس سابق پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه در میان اعضای هیئت علمی حالت انفعالی در حال رخ دادن است گفت: هر کجا که برویم آمار و ارقام را می بینیم مانند تعداد مقالات، تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان در حالی که کیفیت مهم‌تر است.
وی گفت:  کیفیت مقالات در ایران فاجعه است و من این امر را به مسئولان نیز گفته ام.
گلشنی مشکل بعدی را نوآوری و رفع نیازها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در علوم پایه و مهندسی عمده کارها به تمام معنا حاشیه زنی به غرب است در صورتی که ما امکانات را می بینیم و متوجه هستیم که چقدر امکانات برای تئوری‌های مختلف وجود دارد. ما نباید ارزش خودمان را پایین بیاوریم. مسئله رفع نیازها و کیفیت در زمینه مقاله ها و پایین بودن سطح پایان نامه ها بسیار مهم است.

انتقاد از ایجاد سه شیوه پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد
رئیس سابق پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به ایجاد سه نوع روش در پذیرش فوق لیسانس گفت:  فوق لیسانس را سه نوع کرده اند در حالی که این مسئله نیاز به سنجش دارد. چرا آمریکا و انگلیس این کار را نمی کند. از ما که گذشته است اما به خاطر آینده علم نباید با این مسئله به صورت منفعلانه ای برخورد شود.
وی بی توجهی به مسائل فرهنگی را مشکل دیگری عنوان کرد و گفت: در حالی که ما نسبت به این مسئله بی خیال هستیم غرب برعکس عمل می کند. آنها حرفشان این است که فرد فرهنگی اجتماع را بیشتر می فهمد اما ما از مسائل فرهنگی خودمان کاملا غفلت کرده ایم و این باعث شده نسبت به فرهنگ اسلامی و ملی خودمان کاملا بیگانه شویم.

علوم‌انسانی در کشور فراموش شده است.
گلشنی گفت: یک سخنران خارجی حتی اگر لاطائلات بگوید علم است اما اگر ایرانی باشد مهم نیست. چرا خودمان را جدی نمی گیریم. همه اینها به خاطر فراموش شدن علوم‌انسانی و فرهنگی در کشور است.
رئیس سابق پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی توجه به سطح و غفلت از عمق را مشکل دیگر جامعه علمی کشور دانست و گفت: محیط ما بسیار سطحی نگر شده است. همواره از توسعه صحبت می کنیم اما اگر از برخی مسئولین بپرسیم تعریف شما از توسعه چیست نمی دانند.

برنامه های جامع را به دست نخبگان بسپاریم.
وی افزود: این روزها صحبت از این است که در منطقه اول شویم . به ما می گویند به عنوان مثال از ترکیه جلو بزنیم، مگر ترکیه چیست؟ شأن ملت ما خیلی بالاتر از اینها است. اینکه تنها به یک بخش خاص بپردازیم در مقام عمل خوب است اما باید کلان نگر باشیم و برنامه جامع را به دست نخبگان بسپاریم.
بزرگداشت دکتر مهدی گلشنی رئیس پیشین پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی عصر شنبه با حضور اساتید و اعضای این پژوهشگاه برگزار شد.
******************************************************

اراده آزاد از دیدگاه علوم اعصاب بررسی می‌شود.
نشست «مسئله اراده آزاد از دیدگاه علوم اعصاب» از سوی گروه مطالعات علم مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، سخنران این نشست دکتر آذرخش مُکری از دانشگاه علوم پزشکی تهران است. این نشست سه‌شنبه، 19 خردادماه از ساعت 16:30 در محل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود.
این مؤسسه در خیابان نوفل لوشاتو، خیابان آراکلیان، شماره 6، واقع است.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :