اخبار حوزه و دانشگاه

۳۱ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۱:۰۴ کد : ۲۵۹۰۹ اخبار
تعداد بازدید:۴۰۷
تصویب آیین‌نامه فعالیت‌های فرهنگی خارج ازکشور دستگاه‌های دولتی/ تدریس بسته‌های وارداتی علوم انسانی در دانشگاه‌ها

آیین‌نامه فعالیت‌های فرهنگی خارج ازکشور دستگاه‌های دولتی تصویب شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،‌ مهدی‌مصطفوی در گفتگو با خبرگزاری  ایرنا با اعلام این خبر، افزود: بر اساس این آیین‌نامه، تمامی مراکز دولتی موظفند فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور خود را مطابق با سیاست‌گذاری‌هایی که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به آنها ارایه می دهد، تنظیم کنند.
مشاور فرهنگی رییس‌جمهور ادامه داد: بر این اساس، فعالیت‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور، از یک سیاست مشترک تبعیت خواهد کرد و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی در یک چارچوب تعریف شده قرار می‌گیرد.
رییس سازمان فرهنگ‌و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: سیاست‌گذاری واحد موجب هم‌افزایی امکانات و جلوگیری از اتلاف نیرو و بودجه شده و از موازی‌کاری پرهیز می شود.
مصطفوی تصریح کرد: این آئین نامه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را مکلف می کند سیاست‌ها و راهبردهای فرهنگی ایران در مناطق مختلف جهان را تنظیم و تدوین کرده و دستگاه ها بتوانند بر اساس این سیاست‌ها‌، برنامه‌ها و راهکارهای سالانه خود را تنظیم کنند.
مشاور فرهنگی رییس‌جمهور با بیان اینکه، تلاش می کنیم امسال این آئین نامه اجرایی شود، خاطر نشان کرد: سیاست‌گذاری فعالیت‌های فرهنگی دستگاه‌ها در خارج از کشور با مشارکت و توجه به توانمندی‌های همه دستگاه‌های فرهنگی صورت می گیرد.
مصطفوی ابراز امیدواری کرد، با این حرکت، موضوع پیوست فرهنگی و مشارکت گسترده دستگاه‌های فرهنگی الگوی ارزشمندی از فعالیت های فرهنگی کشور ارایه و از هرگونه اتلاف در منابع مالی و منابع نیروی انسانی پیشگیری شود.
******************************************************

دانشگاه‌ها بسته‌های وارداتی علوم انسانی را تدریس می کنند.

امروزه علوم انسانی بصورت بسته های کاملا وارداتی در دانشگاه در حال تدریس است و هیچ سر و سری با روحیه ایرانی اسلامی ما ندارد و بطور بسیار فاجعه‌آمیزی شکافی بین نسل امروزی و نسل‌های گذشته ایجاد کرده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مهدی عباسی مهر دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت با بیان این مطلب، گفت: امروزه متاسفانه خیلی ها از لفظ اسلامی شدن برای منافع شخصی و حزبی خودشان استفاده کرده و این لفظ را مورد آماج خود قرار داده و به شدت افکار عمومی را بر علیه آن می‌شورانند. اما آنچه که لازمه مجموعه‌های دانشجویی و مجموعه‌هایی که به نوعی مرتبط با دانشگاه هستند این است که به طور کامل تشریح کنند منظور از اسلامی شدن دانشگاه‌ها چیست.
وی افزود: دانشگاه و علوم موجود در آن باید در جهت پیشبرد اهداف اسلام ناب باشد ، منظور اکثر علما در مورد اسلامی شدن این است. طبیعی است که علوم غربی به شدت به سمت سکولاریزه کردن جامعه پیش می روند و به نوعی می شود گفت می خواهند جامعه فاصله بگیرد از دین و وحدانیت. این بحث البته با نفس علم در تضاد است. چرا که جامعه‌شناسان و دانشمندان و کلا افرادی که سری در پژوهش دارند در بحث تولید علم روز به روز به خدا نزدیک می شوند و ماهیت فعالیتشان رنگ و بوی خدا و دین می گیرد.
عباسی مهر در تشریح این مطلب افزود: امروزه علوم انسانی به‌صورت بسته‌های کاملا وارداتی در دانشگاه در حال تدریس است و هیچ سر و سری با روحیه ایرانی اسلامی ما ندارد و بطور بسیار فاجعه آمیزی شکافی بین نسل امروزی و نسل‌های گذشته ایجاد کرده است.
وی افزود: وقتی حرف از اسلامی شدن دانشگاه ها به میان می آید این است که علوم انسانی ما در راستای پیشبرد اهداف والای انقلاب اسلامی و اسلام حقیقی گام بردارد و باعث بشود که خلقیات ما ، رفتار ما، عملکردهای ما در اجتماع همگی تاثیر بگیرد از روحیه اسلامی و به نوعی می شود گفت فرهنگ اسلامی. چرا که شاکله اصلی بحث فرهنگ ما برمی گردد به علوم انسانی و مولدهای علوم انسانی که امروزه حوزه‌ها و دانشگاه‌ها هستند.
دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: حوزه ها بر پایه بافت سنتی خودشان دارای اهداف بسیار مؤثری هستند ولی از لحاظ نرم افزار دچار مشکلند و از سوی دیگر دانشگاه ها که شاید نرم‌افزار خوبی داشته باشند ولی از لحاظ اهداف دارای مشکل عدیده اند.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :