اخبار حوزه و دانشگاه

۳۰ فروردین ۱۳۸۸ | ۰۹:۵۹ کد : ۲۵۹۱۱ اخبار
تعداد بازدید:۳۸۳
راه‌اندازی سامانه اطلاعات پژوهش در کشور/ اختصاص وام بدون بهره برای پژوهش/ تصویب آیین نامه سیاستگذاری بودجه‌های پژوهشی/ همراهی علم و دین/ پژوهش‌های بی‌نتیجه

سامانه مدیریت اطلاعات پژوهش و فناوری کشور، مهر ماه امسال راه اندازی خواهد شد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دبیر شورای فناوری اطلاعات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از راه اندازی سامانه مدیریت اطلاعات پژوهش و فناوری کشور در مهر ماه امسال خبر داد.

سید امید فاطمی افزود: مناقصه ای برای فراهم کردن زمینه‌های لازم راه اندازی سامانه برگزار و تفاهم‌نامه های مربوط منعقد شد.

وی اظهار داشت: سامانه مدیریت اطلاعات علمی و پژوهشی کشور یک سامانه ملی است که از سطح موسسات تابع مانند دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سطح بعدی سازمان‌های مادر مانند وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد را در بر می گیرد.

سامانه مدیریت اطلاعات پژوهشی کشور به مهندسی پژوهشی کشور، تدوین نقشه جامع علمی و تعیین اولویت‌های پژوهش و فناوری برای برنامه ریزی‌های پژوهشی سالانه کمک می کند و می‌تواند در جهت دهی به فعالیت‌های پژوهشی و فناوری بر اساس اولویت‌های پژوهشی و فناوری موثر باشد.

این سیستم همچنین با جمع آوری اطلاعات مربوط به پژوهش و فناوری در کشور به ایجاد زمینه‌های همکاری تحقیقاتی میان دستگاه‌ها و بین پژوهشگران در سطح کشور کمک می کند.

 

 

بیمه ریسک پژوهش در دولت مصوب می‌شود/ وام بدون بهره برای پژوهش

مدیرکل امور نوآوران و ارزشیابی فناوری وزارت علوم در زمینه تلاش دستگاههای اجرایی برای رفع دغدغه خطرپذیرى مالى در مراحل پژوهشى و آزمایشى نوآوریها گفت: ایجاد بیمه ریسک پژوهش و صندوق ملی پژوهش و فناوری در هیئت دولت به تصویب خواهد رسید.

ایجاد صندوق ملی پژوهش و فناوری

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر حمید مهدیان گفت: هنوز هم در زمینه خطرپذیرى مالى در مراحل پژوهشى و آزمایشى نوآوری‌ها مشکل داریم لذا در برنامه پنجم توسعه برای رفع دغدغه خطرپذیرى مالى در مراحل پژوهشى و آزمایشى نوآوریها اقدام به پیش بینی صندوق ملی پژوهش و فناوری شده است. برنامه هایی که برای این منظور در برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده است مراحل نهایی تدوین خود را در دولت می گذرانند که پس از تصویب در دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی می شوند.

وی افزود: صندوق ملی توسعه پژوهش و فناوری کشور به صورت نهاد عمومی غیر دولتی پیش بینی شده است. اگر ایجاد این صندوق توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شود آیین نامه و اساسنامه اش نیز توسط شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تصویب خواهد شد. یکی از وظایف صندوق ملی توسعه پژوهش و فناوری کشور پرداختن به بحث سرمایه گذاری ریسک پذیر است.

ایجاد بیمه ریسک پژوهش و فناوری

مدیر کل امور نوآوران و ارزشیابی فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری "ایجاد بیمه ریسک پژوهش و فناوری" را از دیگر برنامه هایی دانست که همزمان با تدوین برنامه پنجم توسعه در دولت در حال بررسی است و همزمان با ارائه برنامه پنجم توسعه به مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود.

وی حمایت مالی از بکارگیری دستاوردهای علمی، توسعه تجاری سازی فناوری و ... را نیز از دیگر راهکاری اجرایی شدن برنامه پنجم توسعه نام برد که توسط دولت به مجلس ارائه خواهد شد و گفت: بر روی نمونه سازی و ریسک پذیری و سرمایه گذاری خطر پذیر نیز تاکید داریم زیرا در حال حاضر به نظر می رسد که در این زمینه ضعیف هستیم.

معافیت مالیاتی برای شرکتهای دانش بنیان و فعال در زمینه فناوری

مهدیان افزود: دولت در حال بررسی است که در برنامه پنجم توسعه گنجانده شود تا شرکتهای فعال در زمینه فناوری و دانش بنیان بتوانند از معافیت مالیاتی استفاده کنند. پیشنهاد شده برای اینکه بخش خصوصی به سرمایه گذاری در فعالیتهای پژوهش و فناوری تشویق شود هزینه هایی که در بنگاههای غیر دولتی صرف پژوهش و فناوری می شود تا 15 درصد به عنوان مالیات به حساب آید. این پیشنهاد از موارد جدیدی است که در برنامه پنجم توسعه می آید و امید است در مجلس تصویب شود.

 

 

آیین نامه سیاستگذاری بودجه‌های پژوهشی کل کشور تصویب شد.

قائم مقام شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری از تصویب آیین نامه مربوط به سیاستگذاری بودجه های پژوهشی کشور در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد.

      

 

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، حسن‌قدسی پور درباره آخرین مصوبات کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در این جلسه آیین نامه بند 26 قانون بودجه 88 در آخرین جلسه کمیسیون دائمی عتف به تصویب رسید که امیدواریم با تصویب آن در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در حضور رئیس جمهوری نهایی شود.

وی ابراز امیدواری کرد: جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تا خرداد ماه یعنی قبل از پایان دولت نهم برگزار شود.

قائم مقام دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به جزییات آیین نامه بند 26 قانون بودجه 88 گفت: بر اساس این آیین نامه سیاستها و اولویتهای شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری کلیه دستگاهها و شرکتهایی که از اعتبارات پژوهشی استفاده می کنند باید بودجه را طبق سیاست‌های شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری هزینه کنند.

وی اضافه کرد: کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) درجلسه اخیر خود با معاونین پژوهشی و آموزشی دستگاههای اجرایی آیین نامه این بند از قانون را به تصویب رساند تا پس از نهایی شدن به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.

بیست و ششمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری چهارشنبه شب گذشته در وزارت علوم برگزار شد.

 

***************************************************************

حجت الاسلام محمدیان:

همراهی علم و دین در نظام جمهوری اسلامی خط بطلانی بر نظریات دنیای غرب بود.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور همراهی علم و دین را از معجزات انقلاب و نظام اسلامی ایران دانست و گفت: تحقق این معجزه، خط بطلانی بر نظریات دنیای غرب مبنی بر عدم همراهی علم و دین بود.

حجت الاسلام محمد محمدیان عصر دوشنبه در مراسم معارفه مسئول جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی علم بدون دین و معنویت را ابزاری بی فایده برای جامعه عنوان کرد و اضافه کرد: انقلاب اسلامی با پایبندی به این اصل که علم بشری در گرو همراهی و همبستگی اخلاق و کرامات انسانی بروز خواهد کرد، امروز به قله های رفیع پیشرفت نایل آمده است.

وی ابراز داشت: علم بدون معنویت انسان را در برابر مشکلات و گرفتاریهای امروزی خسته و ناامید کرده و چنانچه امروز نیز شاهد آن هستیم، هم اکنون پیشرفتهای علوم بدون معنویت تلخیهای بسیاری را پدید آورده است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور با اشاره به آمار تکان دهنده و برابری تعداد کشته شدگان جنگ جهانی دوم با تلفات جنگهای طول تاریخ تصریح کرد: این آمار نتیجه دستیابی بشریت به علمی بوده که معنویت و اخلاقیات در آن رسوخ نکرده بود.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفتهای علمی کشورمان در تمام زمینه های مختلف طی سالهای اخیر یاد آور شد: بی شک این دستاوردهای بی نظیر با پشتوانه معنوی و اخلاقی در طول تاریخ ماندگار خواهد ماند.

حجت الاسلام محمدیان با بیان اینکه انقلاب ایران یک انقلاب تغییر صرف حکومت و چهره ها نبوده، خاطرنشان کرد: مهمترین هدف این انقلاب احیاء معنویت، اخلاقیات، بازگشت به هویت و رشد کرامات انسانی بوده که این رمز ماندگاری انقلاب در دنیا است.

وی مسئولیت نهاد نمایندگی ولی فقیه را در تحقق این اهداف بلند و مهم خطیر عنوان کرد و بر تربیت جوانان و دانشجویان عالم ملبس به معنویت در دانشگاه ها تاکید کرد.

در پایان این مراسم نیز با تقدیر از زحمات حجت الاسلام صابر اکبری جدی، حجت الاسلام حمید علی نسب به عنوان مسئول جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه معرفی شد.

 

 

متضرر اصلی پژوهشهای بی‌نتیجه محققان هستند/ ضعف در اجرای مصوبات

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، جعفر‌توفیقی در زمینه تلاش دستگاه‌های اجرایی برای رفع دغدغه خطرپذیرى مالى در مراحل پژوهشى و آزمایشى نوآوریها گفت: اگر محققی فعالیت پژوهشی انجام دهد و صنعت از آن نتیجه ای نگیرد تمام ضرر متوجه محقق خواهد بود که این مسئله باعث می شود محققان رقبتی برای پژوهش‌های موثر نداشته باشند.

 

دکتر جعفر توفیقی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: امروز در دنیا یکی از شاخص‌های دسته بندی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه منابعی است که به اعتبارات پژوهشی اختصاص می دهند.

وزیر سابق علوم خاطرنشان کرد: افزایش اعتبارات پژوهشی در کشور ما نیز در برنامه های مختلف پیش بینی شده به طوری که در برنامه چهارم توسعه تاکید شد که این رقم باید تا سه درصد افزایش پیدا کند. اهمیت این مسئله در کشور ما به حدی است که مقام معظم رهبری این بار در سیاست‌های کلی نظام بر این مسئله تاکید کردند و حساسیت خود را به اعتبارات پژوهشی نشان دادند.

وی ادامه داد: متاسفانه پس از انقلاب اسلامی هنوز نتوانسته ایم شاخص اعتبارات پژوهشی را در تولید ناخالص ملی بهبود جدی ببخشیم. امروز در این شاخص نه تنها نسبت به برنامه چهارم که حدود 7/0 درصد پیش بینی شده بود پیشرفت نکرده ایم بلکه  به رقم 4/0 درصد نزول کرده ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: کشور ما در بحث پژوهش کشور جوانی است به همین خاطر همواره این نگرانی در صنعت کشور برای استفاده از دستاوردهای پژوهشی محققان وجود داشته و صنایع ترجیح می دهند از دستاوردهای فنی شرکت های خارجی به دلیل تجربه بیشتر آنها استفاده کنند.

توفیقی گفت: از سوی دیگر محققان کشور نیز این نگرانی را دارند که اگر تحقیقی انجام می دهند چه کسی باید از تحقیق آنها استفاده کند و چه کسی استفاده از نتایج این تحقیقات را به طوری که محققان متضرر نشوند تضمین می کند.

وی افزود: در برنامه چهارم ماده ای گنجانده شده بود که در آن دولت از طرحهای پژوهشی محققان و پژوهشگران از طریق بیمه حمایت می کرد تا اگر ضرری متوجه دانشگاه‌ها و محققان شد بیمه تقبل کند. این موجب آن شده بود که محقق و صنعت احساس خطر کمتری کند.

وزیر سابق علوم ادامه داد: امروز اگر محققی فعالیت پژوهشی انجام دهد و صنعت از آن نتیجه ای نگیرد تمام ضرر متوجه محقق خواهد بود که این مسئله باعث می شود محققان رقبتی برای انجام پژوهش‌های موثر نداشته باشند. از سوی دیگر صنعت نیز  برای استفاده از طرح‌های پژوهشی تضمین می خواهد که بیمه قراردادهای پژوهشی می تواند راه کار مناسبی برای حل این مشکل باشد.

توفیقی اظهار داشت: محققان ما هنوز، محققان حرفه ای و تجربه آزموده که بتوانند پژوهش‌های خود را تضمین کنند نیستند. دولت می تواند میان محققان و صنایع نقشی میانجی داشته باشد و اگر جایی نیاز به حمایت‌های مالی بود انجام داده تا در آینده نظام پژوهش کشور حرفه ای شود و خودش بتواند تضمین های لازم را ارائه کند.

وی با اشاره به اختصاص بودجه یک درصد سازمان‌ها و ارگان‌ها به امر پژوهش خاطرنشان کرد: اگر اختصاص یک درصد بودجه پژوهش سازمان ها و ارگان‌ها به امر پژوهش درست اجرا شود مشوقی خواهد بود برای توسعه مناسب پژوهش در کشور.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: متاسفانه این مصوبه در حال حاضر به طور کامل در کشور اجرا نمی شود زیرا با توجه به نبود فرهنگ پژوهش در کشور مشاهده می شود برخی از سازمان‌ها وجود پژوهش را ضروری نمی دانند و ترجیح می دهند به طرقی این بودجه را در امور دیگر هزینه کنند.

رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه بر رفع دغدغه خطرپذیرى مالى در مراحل پژوهشى و آزمایشى نوآوری‌ها و کمک به تجارى سازى دستاوردهاى آنان تاکید کردند.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :