اندیشمندان عرصه روان‌شناسی و علوم تربیتی در چهلمین روز درگذشت دکتر علیمحمد کاردان یادش را گرامی‌داشتند

۱۸ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۲:۵۶ کد : ۲۵۹۶۵ اخبار
تعداد بازدید:۳۸۱


مراسم نکوداشت دکتر علیمحمد کاردان به پاس زحمات این استاد فرهیخته، اندیشمند وارسته و چهره ماندگار عرصه تعلیم  و تربیت کشور در اربعین فقدانش در تالار کوثر دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در روز چهارشنبه 17 بهمن 1386 برگزار شد.

در این مراسم، نخست دکتر افروز، رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و از شاگردان استاد کاردان، با اشاره به این نکته که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و از برکات فرهنگی آن، بزرگداشت علم و نکوداشت پیشتازان علم و فرهنگ می‌باشد، گفت: در سال 48 من به عنوان دانشجو وارد دانشگاه شدم و گم‌شده وجودم را در استاد کاردان یافتم. آوازه و شهرت ایشان محصور به محیط دانشگاه نبود و ایشان در حد توان به سایر مراکز علمی کشور خدمت‌رسانی کرد، درست مانند درختی که تمام شاخه‌هایش به بار نشسته است. از ویژگی‌های اخلاقی بارز استاد، این بود که در اوج علم و اندیشه، بسیار متواضع، تلاشگر و صبور بود.
در ادامه مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدی، رئیس سازمان سمت، به بیان ویژگی‌های برجسته ایشان پرداخت و تصریح کرد: در مراسمهای عزاداری، میان مردم عادی به سینه‌زنی و سوگواری می‌پرداخت که بیانگر اوج دینداری دکتر کاردان بود.
وی سپس افزود: از دیگر شاخصه‌های دکتر کاردان وطن دوستی او بود. با آنکه در مکتب پیاژه درس خوانده بود و صاحب نظر و دارای کرسی استادی در فرانسه بود، برای خدمت به وطن باز گشت.
ایشان در خاتمه سخنانش گفت: دکتر کاردان مناعت طبع و بزرگواری ذاتی داشت و به جنبه‌های مادی اصلا توجه نمی‌کرد. کاری را که می‌پذیرفت به بهترین نحو و تا انتها پیش می‌برد. به طور مثال در ارزیابی‌های که در سازمان سمت انجام می‌داد، مطالب را به دقت و پیش از جلسه می‌خواند و منصفانه و بدون در نظر گرقتن ملاحظه نمره می‌داد و می‌گفت باید کسانی به کار تعلیم و تربیت مشغول شوند که کاملا شایسته باشند.
سخنران بعدی حجت‌الاسلام والمسلمین غروی، مدیر گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بود و چنین عنوان داشت: بالاترین مرتبه شکر این است که انسان توانایی‌های خود را در مسیر درست به‌کار گیرد و یکی دیگر از مرتبه‌های شکر این است که از کسانی که منشأ خیر و کارگزار خدا هستند به نیکی یاد شود. برگزاری این‌گونه جلسات محسانی را در بر دارد که شامل تقدیر و سپاس از زحمات فرد، پند و اندرز گرفتن حاضران از منش او و در نهایت جنبه تنبیه‌ای و تعبدی یادآوری مرگ است.
این محقق حوزه و دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: از ویژگی‌های استاد تواضع علمی ایشان بود تا آنجا که اگر مطلب خوبی را از شاگردش می‌شنید به راحتی آنرا می‌پذیرفت و رابطه صمیمی و خوبی با شاگردانش داشت. ایشان همواره سعی می‌کرد حریم افراد را حفظ نماید و به دقت آنرا رعایت می‌کرد.
وی در خاتمه این نکته را خاطر نشان کرد: برای ایشان کار علمی در خارج کشور مهیا بود ولی همواره هر کمکی که برایش ممکن بود برای نظام و انقلاب انجام می‌داد و در قید این موضوع نبود که ممکن است در شأن علمی ایشان نباشد. حتی به دعوت پژوهشگاه برای تدریس روان‌شناسی عمومی به قم می‌آمد.
حجت‌الاسلام والمسلین دکتر بی‌ریا از موسسه امام خمینی‌(ره) در ادامه این نکوداشت به ذکر خاطراتی چند از دکتر کاردان پرداخت و در خاتمه سخنانش، بیانیه‌ای در فقدان این اندیشمند حوزه روان‌شناسی و علوم تربیتی خواند.
در انتهای این مراسم، مهندس کاردان، یادگار استاد، ضمن سپاس‌گزاری از مراکزی که در برگزاری این نکوداشت مشارکت داشتند و اساتید، دوستان و دیگر کسانی که  با وی هم‌دردی نموده بودند، سخنان خود را با بیان چند خاطره از دیگر جنبه‌های اخلاق و رفتاری این چهره ماندگار علمی ایران چنپن پایان داد: از ویژگی‌ممتاز پدر، داشتنن روح بلند علمی‌، روح نماندن در سطح، روح بودن در میان و کنار دیگران، عشق به عالَم و عشق به یاددهی و یادگیری بود.
گفتنی است در خاتمه این مراسم، مرکزی با نام «مؤسسه روان‌شناسی و علوم تربیتی دکتر کاردان» توسط همسر ایشان واقع در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران افتتاح شد که اداره آن به خانواده آن مرحوم واگذار گردید.

لازم به ذکر است این نکوداشت به مناسبت چهلمین روز درگذشت استاد فقید دکتر علیمحمد کاردان، با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، سازمان سمت و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :