کتاب جامعه مدینه در عصر نبوی(ص) به عنوان کتاب برگزیده در دومین دوره جایزه کتاب فصل جمهوری اسلامی معرفی شد

۰۱ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۳:۲۵ کد : ۲۵۹۷۰ اخبار
تعداد بازدید:۴۳۲

مراسم دومین دوره جایزه کتاب فصل ویژه تابستان با حضور مسوولان فرهنگی کشور و اهالی قلم 22 دی ماه سال جاری در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد و هدف از آن تقدیر و تجلیل از مؤلفان، مترجمان و محققان در تمام حوزه‌های معرفتی، علمی و هنری می‌باشد.

در این مراسم «کتاب جامعه مدینه در عصر نبوی(ص)» تألیف عبدالله عبدالعزیز بن ادریس و ترجمه دکتر شهلا بختیاری در دومین دوره جایزه کتاب فصل جمهوری اسلامی به عنوان کتاب برگزیده در بخش دین معرفی شد. 
کتاب جامعه مدینه در عصر نبوی(ص) توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سازمان سمت به صورت مشترک در تابستان 86 انتشار یافت.

سرکار خانم دکتر بختیاری ضمن حضور در این مراسم، درباره این کتاب چنین توضیح داد: این اثر دارای سه باب است و هر باب شامل چند فصل می‌باشد. در باب نخست ابتدا درباره جغرافیای تاریخی مدینه و نامهای آن و نیز اهمیت جایگاه اقتصادی این شهر میان شمال و جنوب بحث شده است. سپس گروه‌های ساکن در مدینه قبل و بعد از اسلام معرفی شده‌اند. در پایان این باب درباره وضع عمومی ساکنان مدینه پس از هجرت بحث شده است. باب دوم کتاب به موضوع تنظیم سیاسی، اداری و اجتماعی قبایل عصر نبوی(ص) در شهر مدینه اختصاص دارد. در باب سوم و پایانی کتاب نیز حیات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی مدینه در عصر نبوی(ص) بررسی شده است.
وی همچنین خاطر نشان کرد: در کتاب حاضر سعی شده که اثرات حضور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اسلام در مدینه تبیین و بررسی شود که شامل مطالعه ساختار شهری، بافت اجتماعی و وضع سیاسی، امور اقتصادی، نحوه سلوک پیامبر(ص) با صحابه و مردم، زندگی روزمره و حتی خوراک، پوشاک و تفریحات جامعه مدینه در عصر پیامبر(ص) می‏باشد.


   
چکیده کتاب جامعه مدینه در عصر نبوی(ص)

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :