دانشجویان مرکز «دانشجویی مطالعات جنبش نرم‌افزاری و تولید علم امور فرهنگی دانشگاه شیراز» از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دیدار

۲۲ شهریور ۱۳۸۶ | ۱۲:۲۸ کد : ۲۵۹۹۵ اخبار
تعداد بازدید:۴۱۵



حجت‌الاسلام بستان:
گام اول در تولید علم دینی، اثبات «امکان علم دینی» است

تعداد چهل نفر از دانشجویان مرکز «دانشجویی مطالعات جنبش نرم‌افزاری و تولید علم امور فرهنگی دانشگاه شیراز» از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دیدار کردند.

در این دیدار حجت‌الاسلام حسین بستان از محققین گروه علوم اجتماعی پژوهشگاه با اشاره به تاریخچه و اهداف پژوهشگاه حوزه و دانشگاه سخنان خود را پیرامون تولید علم در این مرکز چنین آغاز کرد: محور اصلی فعالیتهای پژوهشگاه کار در شاخه‌های نظری علوم انسانی است که با توجه به خلأی که از نظر مضامین دینی و اسلامی در این حوزه‌ها احساس می‌شود، این علوم از نگاه اسلامی مورد بازبینی قرار می‌گیرند.
وی در سخنان خود، با توجه به اهداف و مطالعات بازدیدکنندگان، چنین گفت: علم دینی که مورد توجه دوستان است کار جدید و بکری است زیرا این علوم توسط دانشمندان غربی ایجاد شده‌اند و در گذشته نیز اندیشمندان مسلمان در این زمینه تحقیقی صورت نداده‌اند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این نکته که صرفاً استفاده از آیات و احدایث نمی‌تواند باعث تولید علم دینی شود چنین اظهار داشت: گام اول در تولید علم دینی، اثبات «امکان علم دینی» می‌باشد، چون در حال حاضر نظریه‌های مخالفی نیز در این زمینه وجود دارد. گام بعدی این است که کدام بخش از علوم باید مورد بازنگری قرار گیرند (پیش‌فرضها، نظریه‌ها، فرضیه‌ها، راه‌کارها و..) و گام آخر روش و متد اسلامی‌سازی است.
ایشان در ادامه به معرفی آثاری که در این باب در پژوهشگاه نگاشته شده است پرداخت و سخنان خود را با توضیح در مورد تحقیقاتی که هم‌اکنون در حال انجام می‌باشند چنین پایان داد: در حال حاضر طرحی در پژوهشگاه در حال انجام است که اگر به یک روش و راه‌کار روشنی برسد می‌توان در مقام سیاست‌گذاری از آن استفاده کرد اما این شروع کار است و طبیعتاً ابهاماتی وجود دارد اما می‌توان برای آن آینده روشنی را پیش‌بینی نمود.
سپس بازدیدکنندگان سؤالات خود را پیرامون موضوعات «تولید علم» و «علم دینی» مطرح کردند و حجت‌الاسلام بستان به پرسشهای آنان پاسخ گفت.
در پایان این دیدار، میهمانان جهت آشنایی بیشتر با آثار، دستاوردها و عملکرد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، از کتابخانه، نمایشگاه دائمی آثار و قسمتهای مختلف آن بازدید نمودند.

 

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :