«آثار و پژوهش های برگزیده پژوهشگاه در جشنواره های سال 1385»

۱۷ بهمن ۱۳۸۵ | ۱۱:۱۲ کد : ۲۶۰۱۶ اخبار
تعداد بازدید:۴۰۰


بیست و چهارمین جشنواره «کتاب سال جمهوری اسلامی»

در حوزه ترجمه «کتاب سال جمهوری اسلامی»؛ کتاب «نظام اداری مسلمانان در صدر اسلام» به عنوان رتبه برتر شناخته شد.
  نویسنده این اثر علامه و محدّث بزرگ، سید محمد عبدالحىّ کتّانى، فرزند عبدالکبیر حسنى ادریسى کتّانى (1303ـ 1382 ق/ 1886ـ 1962 م)، از علما و رجال برجسته مغرب اسلامى در قرن چهاردهم هجرى است که این کتاب را با نام «نظام الحکومه النبویه المسمى التراتیب الاداریه» تألیف کرده است. کتانی دراین کتاب قدرت و احاطه خود را بر آثار و متون اسلامى به خصوص در حدیث و تاریخ به نمایش گذاشته است.
  به سفارش پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، جناب آقای دکتر علیرضا ذکاوتی قراگزلو این کتاب را ترجمه نمود و پس از آن پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری سازمان سمت در سال 1384 اثر مذکور رامنتشر کرد.

جشنواره«هشتمین آیین تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین»

-  در بخش فلسفه و کلام اسلامی این جشنواره، پژوهش «هستی و چیستی در مکتب صدرایی» تألیف حجت الاسلام والمسلمین غلام رضا فیاضی و دکتر حسین علی شیدان شید از محققان گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ به جهت نوآوری در تقریر، تنقیح و تفکیک نظریات فلسفی در باب مسأله اصالت وجود، موفق به کسب رتبه اول گردید.

-  در بخش تفسیر و علوم قرآن نیز پژوهش «تاریخ تفسیر قرآن کریم» اثر حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر بابایی از محققان گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ به جهت نوآوری و جامعیت، معرفی آثار تفسیری و مفسران عصر حضور و نشان دادن نقش ائمه) علیهم السلام) در تفسیر قرآن، توسط دبیرخانه این جشنواره رتبه اول را به خود اختصاص داد.


جشنواره «سیزدهمین کتاب سال دانشجویی»

-  کتاب «سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) جلد اول، تربیت فرزند» اثر دکتر سیدعلی حسینی زاده از محققان گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ موفق شد در« سیزدهمین جشنواره کتاب سال دانشجوئی» رتبه شایسته تقدیر را به دست آورد.
  مولف در کتاب مذکور سعی کرده ازمنظر تربیتی به‏ویژه تربیت کودکان، با توجه به سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)، اصول و روشهایی را به عنوان سرمشق و راه‏گشای والدین و مربیان ارائه نماید.
  این کتاب که توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است و در چاپ چهارم خود در سال 1384 ؛ بازبینی و ویراست مجدد شد.

-  اثر «تاریخ تشیع جلد2» در جشنواره «سیزدهمین کتاب سال دانشجویی»؛ رتبه شایسته تقدیر را به دست آورد. این کتاب که توسط دکتر منصور داداش نژاد و جمعی از همکارانشان در گروه تاریخ پژوهشگاه، نگاشته شده است؛ بخش دوم از مجموعه تاریخ تشیع می‏باشد که به موضوعاتی نظیر دولتهای شیعی، خاندانهای شیعی، آثار علمی و فرهنگی شیعه و... پرداخته شده است.
 کتاب مذکور در سال 1384 توسط پژوهشگاه حوزه ودانشگاه، منتشر شد و سال 1385 نیز تجدید چاپ شد.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :