برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع فنّاوری های نرم و هویّت ساز

۲۷ دی ۱۳۹۴ | ۱۱:۰۱ کد : ۳۱۲۴۸ اخبار
تعداد بازدید:۲۵۳۶
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه کارگاهی آموزشی با موضوع فنّاوری های نرم و هویّت ساز در روز چهارشنبه 30 دی ویژه اعضای هیئت علمی برگزار می کند.

   به گزارش واحد خبر روابط عمومی، چگونگی فرایند تبدیل ایده به فنّاوری در حوزه علوم انسانی و چگونگی فرایند تشکیل شرکت های دانش بنیان با رویکرد علوم انسانی عناوینی هستند که در این کارگاه آموزشی توسط مهندس محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فنّاوری های نرم و هویّت ساز معاونت علمی ریاست جمهوری ارائه می شود.

   برای تعریف مختصر فنّاور های نرم و هویّت ساز می توان گفت: در آینده بنیه و دارایی‌های نرم و فرهنگی‌ ملت‌هاست که جایگاه و اقتدار آن‌ها را رقم خواهد زد. پیشرفت‌های شگرف علوم و فناوری‌های سخت در طول قرن بیستم که به شکوفایی اقتصادی جوامع به اصطلاح پیشرفته انجامید، نیازهای ذاتی بشر را تا آنجا ارضا کرد که بتواند به نیازهای عالی‌تر ـ نیازهای روحی و روحانی ـ خود بپردازد. پاسخ‌گویی به این نیازها مستلزم توسعه‌ی شاخه‌ی نوینی از علوم و فناوری‌ها موسوم به علوم و فناوری‌های نرم و فرهنگی است که هدف آن‌ها شناخت هرچه بیش‌تر جنبه‌های ذهنی و روحی انسان و یافتن راه‌هایی به‌منظور اعتلای ذهنی و روحی او و هم‌چنین تنظیم رابطه‌ی بهتری فیمابین او و محیط پیرامون است؛ محیطی که به اقتضای پیشرفت علوم و فناوری‌های سخت هر روز پیچیده‌تر می‌شود

   همان‌طور که علوم و فناوری‌های سخت به شکل‌گیری و توسعه‌ی خانواده‌ی بزرگ صنایع سخت (صنایع غالباً کارخانه‌ای) منتهی می‌شوند، علوم و فناوری‌های نرم نیز صنایع نرم را شکل می‌بخشند؛ صنایعی که محصولات و خدماتِ حاصل از آن ها به اعتلای انسان، افزایش کیفیت زندگی و تسهیل رابطه‌ی او با محیط پیرامون کمک می‌کنند. صنایع نرم انواع مختلفی دارند که یکی از مهم‌ترین شاخه‌های آن را صنایع «خلاق و فرهنگی» تشکیل می‌دهند. این صنایع روی هم رفته «اقتصاد خلاق» را شکل می‌دهند. صنایع خلاق و فرهنگی، در طول چند سال اخیر به قدری توسعه پیدا کرده‌اند که برخی آینده‌پژوهان، موج چهارم در فراسوی عصر اطلاعات و دانایی را موج خلاقیت یا عصر صنایع خلاق و فرهنگی می‌دانند

   شایان ذکر است کارگاه آموزشی یاد شده روز چهارشنبه 30 دی از ساعت10.30 تا 14.30 در سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می شود.

آخرین ویرایش۲۸ دی ۱۳۹۴

نظر شما :