برگزاری جلسه دفاعیه پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان «نقش عالمان کرمان در گسترش فرهنگ شیعی »

۲۶ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۰:۵۳ کد : ۳۳۵۴۹ اخبار
تعداد بازدید:۱۲۴۶
جلسه دفاعیه پایان نامه دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با عنوان « نقش عالمان کرمان در گسترش فرهنگ شیعی/ از سقوط صفویه تا برآمدن انقلاب اسلامی » در روز یک شنبه 28 شهریور ماه سال جاری برگزار می شود.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی، این رساله، کاری از قاسم جلایی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته مطالعات تاریخ تشیع پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است. وی در این رساله به تبیین نقش عالمان آن دیار در عرصه های علمی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی وتعاملات مذهبی می پردازد. در عرصه های علمی و آموزشی برمبنای حوزه های دانش، نهادها و سیاست های آموزشی ودر عرصه ی سیاسی با تکیه بر اندیشه ی انقلابی و اصلاحی و در مباحث اقتصادی در چارچوب کار آفرینی و دیدگاه های اقتصادی و در حوزه ی اجتماعی با تأکید بر سرمایه ی اجتماعی و میثاق اجتماعی و در تعاملات مذهبی بر مبنای اندیشه تقریب و تعاملات منفی نقش عالمان کرمان را مورد بررسی قرار داده است.این تحقیق بر مبنای روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای صورت گرفته است. هدف از این نوشتار تبیین نقش عالمان کرمان در رشد و تعالی فرهنگ شیعی به منظور شناسایی الگویی عینی و کاربردی در جهت رسیدن به جامعه آرمانی شیعه بوده است .این نوشتار به این نتایج دست یافته که عالمان کرمان در عرصه های علمی با تقویت زیرساخت های آموزشی مانند مدرسه و کتابخانه و بهره گیری از مشوق های تحصیل گام های بلندی در جهت آموزش معارف برداشته اند.در عرصه های سیاسی نیز با هدایت سیاسی و استفاده از ابزارهای رسانه ای تلاش زیادی در جهت تبین اندیشه سیاسی شیعه نمودند. در حوزه ی اقتصادی با کار آفرینی و اتخاذ مواضع اقتصاد اسلامی در جهت شکوفایی اقتصادی قدم برداشتند. در عرصه ی اجتماعی تمام تلاش خویش را برای قانونمند شدن رفتار درجهت فرهنگ تشیع نمودند. در عرصه ی تعاملات مذهبی نیز تلاش نمودند بر شتاب گسترش تشیع بیفزایند و از شتاب نفوذ دیگر ادیان بکاهند.

   دکتر ناصر باقری بیدهندی به عنوان استاد راهنما و حجت الاسلام و المسلمین قاسم خانجانی استادیارگروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان استاد مشاور این رساله می باشند.

   شایان ذکر است این جلسه روز یک شنبه 28 شهریور از ساعت 7 تا 9 (صبح) در سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نشانی پردیسان، بلوار دانشگاه، میدان علوم برگزار می شود.

آخرین ویرایش۲۵ شهریور ۱۳۹۵

نظر شما :