برگزاری جلسه دفاعیه پایان نامه با عنوان «بستر شناسی تاریخی سخنان سیدالشهدا (علیه السلام)»

۱۴ مهر ۱۳۹۵ | ۰۹:۳۴ کد : ۳۳۵۵۶ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۴۳
جلسه دفاعیه پایان نامه دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با عنوان «بستر شناسی تاریخی سخنان سیدالشهدا (علیه السلام)» در روز شنبه 17 مهرماه سال جاری برگزار می شود.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی، این رساله، کاری از ابراهیم گودرزی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته مطالعات تاریخ تشیع پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است. وی در این پژوهش به بحث، درباره چرایی و چیستی حادثه عظیم عاشورا، که همواره، مورد اهتمام صاحب نظران و اندیشمندانِ ادیان و مذاهب اسلامی بوده و هست پرداخته و عنوان داشته بی تردید، برترین ابزار مورد توافق، برای بررسی قیام کربلا، سخنان سیّدالشهداء(علیه السلام)، از آغاز نهضت تا شهادت ایشان است. آگاهی از این مطلب، که ارتباط سخنان، تصمیمات و عملکرد امام(علیه السلام در مراحل مختلف قیام، با ظرف زمانی و مکانی آن ها، چگونه و به چه میزان است، نقش بی بدیلی در دست یابی به تحلیلی صحیح تر، از آن رُخداد مهم دارد. با این حال، نگاهی به سخنان تحلیل گران واقعه، بیانگر عدم توجه بیشترِ آنان به این موضوع مهم است، که از آن به «بسترشناسی تاریخی سخنان سیّدالشهداء(علیه السلام)»، تعبیر می شود. فقدان نگاه بسترشناسانه، خلط و جابجایی بخش هایی از سخنان امام(علیه السلام) را به ارمغان آورده، که همین امر سبب بیان برخی تحلیل های اشتباه شده است. رساله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، بستر تاریخی سخنان امام(علیه السلام)، در ظرف زمانی مرگ معاویه تا شهادت ایشان را، مورد بررسی قرار داده و نشان می دهد که نگاه بسترشناسانه، چه تأثیر مهمی در تحلیل قیام سیّدالشهداء(علیه السلام)، داراست و فقدان آن، چگونه زمینه پیدایی تحلیل های نادرست را از این نهضت، فرآهم آورده است.

   دکتر نعمت الله صفری به عنوان استاد راهنما و حجت الاسلام و المسلمین محمدی استادیار و مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان استاد مشاور این رساله می باشند. شایان ذکر است این جلسه روز شنبه 17 شهریور از ساعت 10 تا 12 (صبح) در سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نشانی پردیسان، بلوار دانشگاه، میدان علوم برگزار می شود.

آخرین ویرایش۱۵ مهر ۱۳۹۵

نظر شما :