گزارشی از نشست علمی نقد کتاب « ارهاص و معجزه، تطور مفهومی و تبیین رویکردهای سده اخیر»

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۰۸:۴۵ کد : ۳۴۱۹۵ اخبار
تعداد بازدید:۱۳۵۴
نشست مشترک علمی نقد کتاب «ارهاص و معجزه، تطور مفهومی و تبیین رویکردهای سده اخیر» توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و جامعه الزهرا (سلام اله علیها)، روز یکشنبه 3/2/1396 در معاونت پژوهش جامعه الزهر(سلام اله علیها) برگزار شد.

   به استناد گزارش دریافت شده توسط روابط عمومی، در این نشست سرکار خانم ناهید طیبی پژوهشگر و استاد جامعه الزهرا(سلام اله علیها) به عنوان ارائه دهنده، دکتر منصور داداش نژاد دانشیار گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه دانشگاه و دکتر اعظم وفایی استادیار دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه قم این کتاب را مورد نقادی قرار دادند. دبیر علمی نشست سرکار خانم فرزانه حکیم زاده مدیر گروه علمی تاریخ و سیره جامعه الزهرا(سلام اله علیها) بود.

   خانم طیبی در ابتدای این نشست توضیحی در باره کتاب ارائه کردند و تاکید کردند که در این کتاب به دنبال بررسی سیر تطور تاریخی دو مفهوم ارهاص و معجزه در میان منابع و متون بوده اند و در صدد نقد و بررسی اخبار نبوده اند. طیبی اظهار کرد واژه ارهاص به مفهوم اصطلاحی آن که حوادث خارق عادت پیش از بعثت پیامبر است از قرن چهارم به بعد وارد متون شده و موارد و اخبار ارهاصی نیز به مرور ایام افزوده شده به گونه ای که 14 خبر ارهاصی که در منابع نخست یاد می شود به بیش از سیصد مورد در قرون بعد افزایش یافته است.

   در ادامه دکتر منصور داداش نژاد در جایگاه ناقد به نقد این کتاب پرداخت. داداش نژاد ابتدای ویژگی هایی همچون: روز آمدی این تحقیق و پاسخ به پرسش ها و شبهات مطرح، پرداختن به موضوع میان رشته ای، تتبع و کثرت منابع را به عنوان امتیازات کتاب یاد کرد. سپس کاستی های کتاب را در دو محور اشکالات کلی و اشکالات موردی طرح کرد. فاقد تز بودن، پرداخت کم رنگ به معجزات، تکرار مباحث ناشی از ساختار کتاب، غفلت از پی گیری تاثیر و تاثر کتاب ها از یکدیگر، نپرداختن کافی به زمینه های ارهاص و دلائل نگاری و بی توجهی به جریانات فکری این کتاب ها از جمله ایرادات کلی بر شمرده شد.                                    

  در ادامه بیش از 30 مورد از اشکالات جزئی یاد آوری شد.

آخرین ویرایش۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶

نظر شما :