آغاز همکاری‌های علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با نهاد حقوق بشر دانشگاه لوند سوئد

۱۰ خرداد ۱۳۹۶ | ۰۹:۵۵ کد : ۳۴۲۱۳ اخبار
تعداد بازدید:۲۱۶۰
اواخر هفته گذشته پروفسور مورتن کیِ رِم (Morten Kjaerum) رئیس نهاد حقوق بشر دانشگاه لوند سوئد به دعوت مشترک پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و کمیسیون حقوق بشر اسلامی به ایران سفرکرد. وی در روز چهارشنبه 3 خرداد با حضور در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ضمن بازدید از این مرکز طی دو جلسه با شورای علمی گروه حقوق و مسئولان پژوهشگاه در باره چگونگی همکارهای‌ علمی بین نهاد حقوق بشر دانشگاه لوند سوئد و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بحث و گفتگوکرد. همچنین پروفسور مورتن کیِ رِم در این سفر از برخی مراکز دانشگاهی و پژوهشی در تهران، قم و شیراز دیدار کرده و با مسئولان و اعضای هیأت علمی این مراکز جلساتی برگزار نمود.

   به گزارش واحد خبر روابط عمومی به نقل از گروه همکاری‌های علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پروفسور مورتن در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین نظری رئیس پژوهشگاه حوزه ودانشگاه با ابراز خرسندی از برگزاری جلسه مشترک با اعضای هیأت علمی گروه حقوق و مسئولان پژوهشگاه گفت: با توجه به شبکه گسترده ارتباطات نهاد حقوق بشر دانشگاه لوند سوئد در اروپا و سایر نقاط جهان به علت دفاتر متعدد نمایندگی در کشورهای مختلف این امکان هست تا زمینه ارتباط پژوهشگاه با نهادها و مؤسسات مرتبط فراهم شود. وی همچنین عنوان کرد: همواره تلاش دارم تا از حقوق مسلمانان دفاع کرده و در این راه تاکنون مکرراً  از طرف گروه های تندرو مورد تعرض قرار گرفته ام.

   دکتر مورتون کی رم با اشاره به وجود جریان‌های تندروی اسلامی در اروپا ارائه تصویری حقیقی از اسلام معتدل در این قاره را مهم برشمرده و بر ضرورت تعامل هر چه بیشتر اندیشمندان مسلمان با همتایان غربی به منظور ارائه چهره حقیقی اسلام و ارائه دیدگاه های دقیق علمی در موضوعات مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی از منظر اسلام تأکید کرد.

   رئیس نهاد حقوق بشر دانشگاه لوند سوئد توجه به دغدغه‌های موجود در انجام پروژه‌های مشترک با مؤسسات اروپایی و اندیشمندان این کشورها را در توسعه ارتباطات فی‌مابین مهم ارزیابی کرد.

   حجت الاسلام و المسلمین نظری رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز در این جلسه ضمن استقبال از اصل ارتباط با دانشگاه لوند و نهاد حقوق بشر آن دانشگاه بیان کرد: با توجه به ابعاد ملی و بین‌المللی پروژه همکاری دو کشور در زمینه حقوق بشر، باید از تمامی افراد متخصص در داخل و خارج از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این باره کمک گرفت. وی بر طراحی برنامه عملیاتی همکاری دو مرکز بر اساس واقعیت‌ها و ظرفیت‌های موجود و بهره‌مندی از توانمندی‌های سایر افراد متخصص در این زمینه تأکید کرد.

   انجام مذاکرات و بررسی‌های بیشتر درباره همکاری های پیشنهادی در دانشگاه لوند، تهیه پیش‌نویس یادداشت تفاهم (MOU) و برنامه اقدام مشترک یک ساله (Action Plan) از سوی نهاد حقوق بشر دانشگاه لوند و ارائه به پژوهشگاه، مبادله آثار و انجام پروژه‌های مشترک پژوهشی با هدف تبیین دیدگاه‌های اسلامی با رویکرد شیعی به منظور معرفی چهره حقیقی اسلام و شیعه در دانشگاه‌ها و مراکز مرتبط با طرف سوئدی از جمله برنامه های همکاری دو مرکز عنوان شد.

   همچنین ایجاد زمینه گفتگو میان اندیشمندان، دانشمندان و متخصصان دو مرکز با هدف بسترسازی انجام پروژه‌های پژوهشی مشترک، توسعه همکاری‌های آموزشی مشترک، تبادل استاد و دانشجو و برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی کوتاه مدت به منظور آشنایی اندیشمندان دو مرکز با رویکردها و رویه‌های دوجانبه، اعطای فرصت‌های مطالعاتی به دانشجویان و محققان وابسته به مؤسسات دو طرف و برگزاری نشست‌ها و سمینارهای مشترک در موضوعات مرتبط با مأموریت های دو مرکز نیز از اهم برنامه های همکاری دو مرکز یاد شده مطرح شد.

   همکاری در زمینه نشریات و ایجاد زمینه معرفی افکار اندیشمندان دو مرکز و انتشار مقالات مشترک، ایجاد زمینه‌های میزبانی هیأتی از پژوهشگاه در دانشگاه لوند سوئد و بررسی اعطای کرسی مطالعاتی حقوق بشر اسلامی به پژوهشگاه در دانشگاه لوند سوئد نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در همکاری دو مرکز بود.

   گفتنی است پروفسور مورتن کیِ رِم (دانمارکی الاصل ساکن سوئد) حدود ده سال رئیس نهاد ملی حقوق بشر دانمارک و هفت سال رئیس نهاد حقوق اساسی اروپا بوده و از ابتدای 2015 تاکنون رئیس نهاد حقوق بشر دانشگاه لوند سوئد است. وی چندین سال عضو کمیته منع تبعیض نژادی سازمان ملل بوده است.

از وی کتب متعددی در موضوعات مختلف حقوق بشر از منظر حقوق بین الملل تدوین و منتشر شده و بارها جوایز جهانی را به جهت تلاش های بشردوستانه دریافت نموده است.

نهادی که هم اینک پروفسور مورتن رئیس آن است در کشورهای مختلف آسیا و آفریقا وحتی عمان دارای دفاتر نمایندگی است و طرح های پژوهشی مختلفی را در دست اجرا دارد. حوزه هایی مانند مبارزه با فساد، حقوق بشر، دسترسی به عدالت، رفع تبعیضهای قومی، قبیله‌ای، نژادی، مذهبی و جنسیتی و ایجاد جامعه فارغ از تبعیضهای گوناگون، مباحث زیست محیطی، اقتصاد جهانی و ضرورتهای حقوق بشری از جمله اولویت های کنونی مؤسسه تحت اشراف وی است. توسعه آموزش و پرورش همگانی، ایجاد ارتباط میان مسائل اقتصادی و حقوق بشر و بررسی پرونده‌های حقوقی مرتبط با این موضوعات به لحاظ انطباق با قوانین بین‌المللی از دیگر حوزه‌های فعالیت نهاد حقوق بشر دانشگاه لوند سوئد است.

کلید واژه ها: همکاری علمی بین المللی دانشگاه لوند سوئد حقوق بشر

آخرین ویرایش۱۰ خرداد ۱۳۹۶

نظر شما :