کرسی علمی ترویجی «تعیینات اجتماعی معرفت دینی با تأکید بر علم فقه» برگزار شد

۱۴ دی ۱۳۹۶ | ۱۰:۲۹ کد : ۳۵۵۰۹ اخبار
تعداد بازدید:۱۴۸۶
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک کرسی علمی ترویجی «تعیینات اجتماعی معرفت دینی با تأکید بر علم فقه » را در روز سه شنبه 12 دی ماه در دانشگاه آزاد اسلامی اراک برگزار کردند.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی به نقل از سایت دانشگاه آزاد اسلامی اراک، دکتر مجید کافی استادیار و مدیر گروه جامعه شناسی پژوهشگimage.aspx?t=bank&n=kafi1.JPGاه حوزه و دانشگاه به عنوان ارائه کننده و دکتر حسین هادوی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین اژدری زاده از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان ناقد در جلسه فو ق حضور داشتند همچنین  دکتر حفیظ اله فولادی به عنوان مدیر این کرسی علمی ترویجی حضور داشت.  

دکتر مجید کافی علاوه بر بیان توضیحاتی در خصوصی تاریخچه ی جامعه شناسی معرفت و اهمیت این موضوع گفت:   «تاثیر عوامل اجتماعی بر شکل گیری جامعه شناسی دارای 4 لایه است و هم چنین جامعه شناسی معرفت در شکل گیری علوم مختلف و نظریه ها تاثیر به سزایی داشته است.»

مجید کافی در ادامه افزود : «امروزه دنیای معاصر در مقابل یک سری تغییرات و تحولات است و علوم با سرعت بسیار بالایی در حال تحول و رشد هستند و این سوال مطرح می شود که آیا با فقه ساده ای که قبلا داشتیم که پاسخگویی نیازهای یک جامعه کشاورزی و نو پا بوده است می تواند  پاسخگویی نیاز انسان امروز هم باشد ؟»

 دکتر کافی ضمن بیان مثال های فقهی که در دنیای امروزه مطرح است در گذشته خبری از آنها نبوده  ازجمله :قوانین مضاربه ,دیه , تغییر جنسیت و...گفت :«آیا درست است مرجعی طبق فقه گذشته به این مسائل پاسخ دهد ؟ وی عوامل مختلف اجتماعی ,تاریخی و حتی جغرافیای را در نظرات فقها موثر دانست ودر دامه افزود : سبک زندگی فقیه در استنباط وی موثر است همانطور که نگرش حضرت امام خمینی «ره»بر مسائل جامعه بعد از انقلاب با رویکردهای متفاوتی بوده است.»   image.aspx?t=bank&n=kafi2.JPG

دکتر کافی تصریح کرد : «در واقع علم فقه و مسائل اجتماعی دو سویه است و لزوما بحث ارزشی در این دو مورد صورت نمی گیرد وگاهی این رابطه عادی و گاهی نا آرام است .و در نتیجه بحث این است که : علم فقه باید با انواع جوامع متناسب باشد و همان طور که جوامع مختلفی داریم باید فقه الاجتماعات متفاوتی داشته باشیم و همچنین فقیه باید مسائل اجتماعی را عمیق بشناسد.»

 

در ادامه این همایش منتقدین به نقد بحث مطرح شده پرداختند و دکتر هادوی به عنوان منتقد اول ضمن بیان اینکه  رشد زمینه های آزاد اندیشی در دانشگاه  وظیفه ی دولت نیست و کرسی های آزاد اندیشی به رشد این مسایل کمک میکنند گفت : «آیا فقه و معرفت دینی شهر و تمدن را می سازد و یا شهر و تمدن است که فقه بر مبنای آن شکل میگیرد ؟ در واقع وی تکنو لوژی را مولد تمدن دانست ودر ادامه گفت : هر علمی زاییده اجتماع است و پدیده های اجتماعی»

دکتر هادوی ضمن بیان اینکه جامعه شناسان بر این موضوع تاکید دارند که معرفت زاییده عوامل اجتماعی است و عوامل اجتماعی خود حاصل معرفت دینی است گفت : «در واقع ما دو قطب رو به روی هم نداریم و هر دو موضوع یکی   هستند و زمانی می توانیم فقه را پویا کنیم که ازدانش سیاسی استفاده کنیم .در واقع اگر فقه با اندیشه ها و حوزه های دیگر توانست گفتگو کند می تو اند موثر باشد و اگر بخواهد در عرض سایر مسائل قرار گیرد نا کار آمد است.»

حجت الاسلام و المسلمین دکتر  اژدری زاده به عنوان دومین منتقد ضمن بیان ویژگی های معرفت واینکه آیا تمام معرفتها ریشه در جامعه دارند گفت : «در واقع تاثیر تحولات اجتماعی بر معرفت بر هیچ کس پوشیده نیست  ولی این تاثیر در تمام. بخش های معرفت و جود ندارد و فقیه متولی تمام مسائل مربوط به زندگی انسان است.»

حجت الا سلام   اژدری زاده  در ادامه ضمن تاکید بر مراجعه به قرآن و احادیث و نظر ائمه در خصوص مسائل مختلف افزود : «در واقع مسیر حذف مسائل علوم انسانی از فقه درست نیست و ما بیاد به دنبال حل پرسش های خود بویسله ی استنباط از قرآن باشیم و پویای فقه بسیار مهم است و باید الگوهای امروزی و تغییرات زمانه راهم در نظر گرفت.»

در پایان همایش از بین حاضران در سالن هم نظر خواهی شد و موافقان و مخالفان در جمع به طر ح سوالات خود پرداختند .

آخرین ویرایش۱۹ دی ۱۳۹۶

نظر شما :