نشست علمی نقد کتاب «طبقه بندی علوم در تمدن اسلامی با تاکید بر نقش ایرانیان» برگزار شد

۲۱ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۹ کد : ۳۶۶۶۰ اخبار
تعداد بازدید:۸۶۶
نشست علمی نقد کتاب «طبقه بندی علوم در تمدن اسلامی با تاکید بر نقش ایرانیان» از آثار گروه تاریخ اسلام پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که با همکاری دانشگاه اصفهان انتشار یافته است در روز دوشنبه 19 شهریور از ساعت17-19در سرای اهل قلم برگزار شد .

   گفتنی است کتاب «طبقه بندی علوم در تمدن اسلامی با تاکید بر نقش ایرانیان» که توسط دکتر محمدباقر خزائیلی و دکتر اصغر منتظرالقائم استاد تاریخ دانشگاه اصفهان تألیف شده است در زمستان سال 95 به بازار نشر عرضه شده است.

image.aspx?t=bank&n=tabaghe%20bandi.jpg

   این نشست علمی با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مؤسسه خانه کتاب در سرای اهل قلم تدارک دیده شده بود و نقد آن را دکتر یونس کرامتی عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران بر عهده داشت.

   در ابتدای این جلسه، دکتر محمدباقر خزائیلی یکی از مؤلفان کتاب«طبقه بندی علوم در تمدن اسلامی با تاکید بر نقش ایرانیان» توضیحاتی را در خصوص کتاب و چیدمان فصول و ویژگی های آن بیان کرد.

   سپس در ادامه دکتر کرامتی ناقد اثر، ویژگی ها و برجستگی های کتاب را برشمرده و افزود: این اثر در نوع خود و موضوعی که پژوهش شده است از آثار گرانسنگ محسوب می شود.

   وی پیشنهاد ترجمه کتاب به زبان انگلیسی را داد و در عین حال مواردی را نیز در خصوص کاستی های کتاب بیان کرد.

   ناقد همچنین در خصوص استفاده از منابع، جایگاه این اثر را بالا دانسته ولی استفاده نویسنده از معدود منابع ترجمه شده را نپذیرفته و گفت: مؤلف می بایست از اصل منابع لاتین استفاده می کرد.

   وی همچنین در طبقه بندی و تقسیم علوم به خصوص تقسیم بندی علوم از منظر فلسفه اشراق و فلسفه مشایی به طور مجزا و استفاده از نمودار تمجید کرده و بیان کرد: آثاری که در این موضوع منتشر می شود کمتر از نمودار استفاده می کنند ولی در کتاب «طبقه بندی علوم در تمدن اسلامی با تاکید بر نقش ایرانیان» از نمودار جهت انتقال بهتر مطالب استفاده شده است که البته می شد نمودارها را شیوا تر ترسیم کرد.

   در پایان این جلسه دکتر خزائیلی یکی از نویسندگان کتاب «طبقه بندی علوم در تمدن اسلامی با تاکید بر نقش ایرانیان» به سؤالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

آخرین ویرایش۲۱ شهریور ۱۳۹۷

نظر شما :