نشست علمی «غربت در غرب» برگزار شد

۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۰:۵۴ کد : ۳۶۶۶۲ اخبار
تعداد بازدید:۱۳۰۳
گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نشست علمی «غربت در غرب؛ دایاسپورای مسلمان ساکن اروپای غربی و آمریکای شمالی» را در روز سه شنبه 20 شهریور برگزار کرد.

براساس این گزارش، دکتر محمد شجاعیان، استادیار و مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دبیر این نشست علمی، با معرفی دکتر مهدی بهمنی مدرس دانشگاه تهران و فارغ التحصیل دانشگاه یو سی دی ایرلند به عنوان سخنران، به سابقه پژوهش های وی در این موضوع پرداخت.

image.aspx?t=bank&n=diaspofa.JPG

   دکتر شجاعیان گفت: دکتر بهمنی در موضوع مهاجرت بویژه «دایاسپورای مسلمانان» تحقیقات بسیاری انجام داده است از جلمه پایان نامه های دروه کارشناسی ارشد و دکترای وی در همین زمینه است.

   سپس در ادامه جلسه، دکتر بهمنی با طرح این سؤال اساسی که «اساساً ما چه برداشتی از دایاسپورای مسلمانان در غرب» داریم؟» به موضوع نشست ورود پیدا کرد.

   ایشان، باطرح سوالات فرعی، دایاسپورای مسلمان ساکن غرب یعنی چه؟ منظور ما از غرب چیست؟ آیا غرب به منطقه جغرافیایی خاص یا به محدوده تمدنی ویژه ای اطلاق می شود ؟ تاریخچه حضور مسلمانان در غرب چیست؟ و رابطه مسلمانان در غرب با هم چگونه است؟ و نهایتاَ اینکه رابطه مسلمانان با سرزمین مادری شان چگونه است؟ به تبیین ساختار موضوع نشست پرداخت.

   ارائه کننده نشست، با اشاره به چهار مفهوم اصلی غربت، مهاجرت، جهانی شدن. به تقسیم بندی انواع مهاجرت پرداخت.

   

image.aspx?t=bank&n=diaspora.JPG

وی پناهندگی، مهاجرت تحصیلی، شغلی، تبلیغ مذهبی و دایاسپورا را از انواع مهاجرت برشمرده و دایاسپورا یا همان مهاجرتی که در آن مهاجر رابطه اش را با سرزمین مادری قطع نمی کند را مهمترین وجه تمایز مهاجران غربی و مسلمان دانست.

   سخنران نشست در ادامه گفت: اگر مهاجرت را از نظر رابطه با سرزمین مادری به دو دسته داشتن رابطه با سرزمین مادری و قطع رابطه با سرزمین مادری تقسیم بندی کنیم مهاجران مسلمان به اروپای غربی و آمریکای شمالی پس از مهاجرت همچنان رابطه خود را با سرزمین مادری حفظ می کنند برخلاف اروپایی هایی که به آمریکا یا کانادا مهاجرت کرده اند.

   دکتر مهدی بهمنی با اشاره به تاریخچه حضور مسلمانان در غرب، ورود مسلمانان به غرب را در زمان بنی امیه ذکر کرده و ماهیت آن را گفتمان منازعه ای بیان کرد.

   وی گسترش اسلام به غرب با نسخه بنی امیه، که تسلط همراه با گفتمان منازعه ای بود را شروع مناسبی برای حضور مسلمانان در غرب ندانسته و این نحوه حضور را دارای تأثیرات نامطلوب در تعامل غربیان با مسلمان عنوان کرد.

   ایشان در ادامه به 750 سال حضور مسلمانان در اسپانیا و نحوه حکومت داری آنان پرداخت و سپس به چگونگی تسلط دوباره مسیحیان و کلسیا بر منطقه اندلس اشاره کرد.

   در پایان این جلسه علمی دکتر شجاعیان دبیر نشست با جمع بندی نکات مطرح شده، به ظرفیت موضوع نشست برای ادامه بحث اشاره کرد و موضوعاتی نظیر فقه مهاجرت و وجوه سیاسی و امنیتی حضور مسلمانان در غرب را از جمله مسائلی عنوان کرد که می توان در آینده بدان ها پرداخت.

آخرین ویرایش۲۴ شهریور ۱۳۹۷

نظر شما :