عامل مسلط در تمدن، انسان است

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۶ کد : ۳۶۸۵۸ اخبار
تعداد بازدید:۸۸۷
دکتر مجید کافی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در همایش مناسبات فلسفه و تمدن در جهان اسلام درباره موضوع انسان شناسی، خواستگاه شکل گیری و تنوع تمدن سخنرانی کرد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبر گزاری مهر، مجید کافی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در همایش مناسبات فلسفه و تمدن در جهان اسلام درباره موضوع انسان شناسی، خواستگاه شکل گیری و تنوع تمدن سخنرانی کرد.

وی سخنان خود را با طرح این پرسش که چرا ما با تنوع فرهنگ‌ها مواجه هستیم و شکل گیری تمدن امر اختیاری است یا نه، آغاز کرد و گفت: بحث تمدن شناسی در سطوح مختلف مطرح می‌شود. اگر ما سطح بحث را تعیین نکنیم، مخاطب متوجه آن نمی‌شود. به همین دلیل لازم است که بنده ذکر کنم سطح بحث من پارادایمی است و قصد دارم رابطه بین تمدن و پارادایم را بررسی کنم.

وی افزود: عامل مسلط در تمدن، انسان است. به بیان دیگر، انسان منشأ و خاستگاه تمدن و ویژگی اراده گرایی انسان هم از منشأ های شکل گیری تمدن است. ما دارای ۳ ساحت درونی و ۲ ساحت بیرونی با عنوان رفتار و گفتار هستیم. ساحت‌های بیرونی ما برخاسته از ساحت‌های درونیمان است. خیلی‌ها تمدن را معادل جامعه و فرهنگ قرار می‌دهند، در حالی که اصلاً این‌طور نیست. منظور من از تمدن به فرهنگ برمیگردد و فرهنگ هم یک پدیده انسانی است. هر جامعه‌ای در درون خودش یک فرهنگی دارد. به عقیده من آن بخشی از فرهنگ که به مرور زمان ته نشین و ماندگار می‌شود، تمدن نام دارد. لذا تمدن اسلامی بخشی از فرهنگ‌های اسلامی است که جغرافیای خاصی ندارد و می‌تواند در هر کشوری باشد. به همین دلیل منحصر به فرهنگ، جغرافیا و یا نسل خاصی نیست.

کافی در پایان به مباحث دیلتای پرداخت و گفت: دیلتای در مقابل علوم تجری طبیعی از علم دیگری با عنوان علم روحی یا معنوی که به اصطلاح امروز علوم انسانی نامیده می‌شود، سخن گفت. او رابطه انسان و تمدن را از هم جدا نمی‌داند. هم دیلتای و هم زبر خاستگاه شکل گیری تمدن را بینش می‌دانند

همایش مناسبات فلسفه و تمدن در جهان اسلام  9 اردیبهشت 1398 در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

آخرین ویرایش۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

نظر شما :