کتاب بازشناسی نظام سلطه به زودی منتشر می شود

۰۹ دی ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۳ کد : ۳۷۰۲۴ اخبار
تعداد بازدید:۷۵۵
کتاب «بازشناسی نظام سلطه: ساختار و کارکرد سلطه در نظام بین‌الملل» به زودی توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر می شود

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، کتاب «بازشناسی نظام سلطه: ساختار و کارکرد سلطه در نظام بین‌الملل» که توسط دکتر محمدرضا دهشیری و زهرا بهرامی در گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نگاشته شده است، به زودی روانه بازار نشر خواهد شد.

روابط بین­ الملل از دیرباز متأثر از ساختار، نحوه توزیع قدرت و نوع تعامل میان کنشگران در نظام بین الملل بوده است که به نوبه خود از اقدامات استعماری قدرتهای استیلاجو تاثیر پذیرفته است. مناسبات مبتنی بر سلطه از زمان توسعه طلبی قدرت­های اروپایی در قرن 15 میلادی تاکنون که دوران گذار یا انتقالی در روابط بین الملل نامیده می­شود، کماکان تداوم داشته است. طی این قرون، نظام سلطه متناسب با تحولات ساختاری و معنایی به وقوع پیوسته در محیط بین­ المللی، در تلاش بوده ساختار و کارکرد خود را هم­آهنگ با تحولات بین­ المللی بازتعریف کند. در حال حاضر، نظام سلطه در صدد آن است که اهداف خود را از راه­های هنجاری و ارزشی بر طیف وسیعی از بازیگران بین­ المللی اعم از دولت­ها، سازمان­های بین­ المللی و نهادهای غیردولتی تحمیل نماید. انقلاب اسلامی ایران بر اساس نفی نظام سلطه، انسجام بخشی به رویکردهای مستقل با محوریت  مقاومت و مقابله در برابر نظام سلطه را در دستور کار نظری و عملی خود قرار داده است.

هفدهمین اثر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه که توسط دکتر دهشیری دانشیار دانشکده روابط بین الملل و همکارانشان تدوین شده است به صورت مشترک (سه جانبه) توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سازمان سمت و شورای تحول ارتقاء علوم انسانی، چاپ خواهد شد.

آخرین ویرایش۰۹ دی ۱۳۹۸

نظر شما :