عضو مجلس خبرگان رهبری:

پژوهشگاه باید خاستگاه اسلامی سازی علوم انسانی باشد

آیت الله محمود محمدی عراقی مبدا پژوهشگاه را دفتر همکاری حوزه و دانشگاه دانست و گفت: ریشه غنی حوزوی پژوهشگاه می تواند در احیای علوم انسانی اسلامی موثر باشد.
۱۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۱ کد : ۳۷۲۱۰ اخبار
تعداد بازدید:۹۵۹
آیت الله محمود محمدی عراقی یکی از طراحان و موسسان دفتر همکاری های حوزه و دانشگاه بعد از انقلاب فرهنگی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و از روسای اسبق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هستند و در ورود منویات و ارزش های دینی و حوزوی به دانشگاه ها زحمات بسیاری کشیده اند. ایشان در دیدار اخیر با مدیران و اساتید پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن تمجید از دستاوردهای چشمگیر پژوهشگاه، دغدغه و راهکارهای اسلامی سازی علوم انسانی را تبیین کرد و ضرورت توجه بیشتر به نقش حوزوی پژوهشگاه را مورد تاکید قرار داد.
پژوهشگاه باید خاستگاه اسلامی سازی علوم انسانی باشد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  با اشاره به اینکه حضور در پژوهشگاه خاطرات فعالیت و خدمت گزاری در این مکان را زنده کرده است گفت: در اوایل انقلاب اسلامی در سال 60 تنها کسی که از طرح همکاری حوزه و دانشگاه مجدانه حمایت کرد حضرت آیت الله مصباح یزدی بود.
آیت الله محمدی عراقی گفت: در همان دوران امکان هم افزایی و هم اندیشی اساتید برجسته دانشگاهی با حوزویان را فراهم کردیم و دانش آموختگان زبده علوم انسانی دانشگاهی به ظرفیت ها و گستردگی و غنی بودن منویات حوزوی اعتراف کردند.
 مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم با اشاره به تاریخچه شکل گیری و راه اندازی دفتر همکاری حوزه و دانشگاه که منجر به تاسیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه شد ادامه داد: هدف از راه اندازی و ایجاد هم افزایی میان حوزه و دانشگاه اصلاح و ارتقای علوم انسانی مطابق با اهداف کلان و مهم انقلاب اسلامی بود.
آیت الله محمدی عراقی با تاکید بر جایگاه و خاستگاه مهم پژوهشگاه در توسعه ارزش های اسلامی در علوم انسانی گفت: معارف و ذخایر پژوهشی پژوهشگاه می تواند در ایجاد یک راهبرد اساسی برای توسعه معارف دینی در انقلاب اسلامی مهم باشد.
وی با تاکید بر برجسته سازی و توسعه بخش معارف حوزوی پژوهشگاه گفت: پژوهشگاه باید منبع و محفل کسانی باشد که در زمینه علوم انسانی اسلامی نقد و نظر دارند.
این عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان با تاکید بر حمایت از برنامه ها و اهداف پژوهشگاه گفت: با توجه به اینکه دولت در زمینه اقتصادی دچار چالش شده باید به دنبال منابع پایدار و غیر دولتی برای تامین هزینه های مراکز علمی و پژوهشی حوزه باشیم.
در بخش دیگری از این نشست که با حضور روسای پژوهشکده ها و مدیران گروه های علمی پژوهشگاه برگزار شد، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به پیشرفت های چشمگیر علمی و پژوهشی گفت: خوشبختانه  گروههای علمی و پژوهشی ما توانسته اند در ارتباط با سازمان ها و نهادهای مربوطه دستاوردهای پژوهشی خود را انتقال و ترویج دهند.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی محمد حکیمیان با اشاره به محدودیت های بودجه و امکانات پژوهشگاه گفت: برای توسعه و تکمیل عمرانی پژوهشگاه نیازمند حداقل 3.5 میلیارد تومان هستیم.
وی با بیان اینکه متاسفانه دولت ها به علوم انسانی توجه کمی دارند گفت: این در حالی است که با توجه و سرمایه گذاری در علوم انسانی می توانیم کشور خود را در تمام زمینه ها قوی و بی نیاز کنیم.

آخرین ویرایش۱۹ مهر ۱۳۹۹

نظر شما :