به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه:

امروز روش تولید علم باید براساس گفتمان محوری باشد

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه حوزه علوم انسانی از اثر گذاری و همراهی با انقلاب اسلامی جا مانده است گفت: در روش گفتمان محوری علم، خلاقیت و نوآوری بر قوانین و دستورالعمل های دست و پاگیر پژوهشی و علمی تقدم دارد
۲۷ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۸ کد : ۳۷۲۹۹ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۰۶
حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی محمد حکیمیان در نشست تخصصی «همکاری علمی حوزه و دانشگاه در راستای بازسازی و تحول علوم انسانی» با هدف تبیین و بررسی دستاوردهای پژوهشی دهه اخیر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به مناسبت هفته پژوهش و فناوری و همزمان با شهادت آیت الله مفتح و گرامیداشت روز وحدت و دانشگاه، رسالت ها و ماموریت های ۴ دهه اخیر پژوهشگاه در راستای تحول و بازسازی علوم را تبیین کرد.
امروز روش تولید علم باید براساس گفتمان محوری باشد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شکل گیری و نضج پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از سال 61 آغاز شده است گفت: از همان ابتدا یک تشکلی به نام دفتر همکاری حوزه و دانشگاه  با محوریت و مدیریت آیت الله مصباح یزدی شکل گرفت.

حجت الاسلام دکتر حکیمیان تاریخچه فعالیت پژوهشگاه در حدود 40 سال اخیر را به 4 دوره فرد محور، گروه محور، سازمان محور و گفتمان محور ترسیم کرد و گفت: از همان ابتدا نخبگان و برگزیدگان حوزه و دانشگاه با رویکرد تحول و بازسازی علوم انسانی با هدف اسلامی سازی،کارامد سازی،روزامد سازی و بومی سازی علوم انسانی کار خود را آغاز کردند.

وی با تاکید بر اینکه در دوران فرد محور اتکا پژوهشگران به یک شخص نخبه و سرآمد در علم است و لذا مباحث بیشتر با نقد و نظر و شکل گیری براساس تفکرات و اندوخته های آیت الله مصباح یزدی بود گفت: اما از دوره دوم که تقریبا از سال 63 تا 69 پی ریزی و تداوم یافت تغییر و تحول اندیشه ها و دستاوردهای پژوهشی علوم انسانی با تضارب آرا و مباحاث یک گروه اندیشمند متشکل از نخبگان حوزوی و دانشگاهی با مدیریت دفتر همکاری توسط مرحوم  حجت الاسلام حسینی شاهرودی ادامه یافت.

این استاد و پژوهشگر حوزه علوم انسانی گفت، از سال ۶۹ تا ۷۷ دفتر همکاری مرکز وابسته به سازمان سمت گردید و شروع به برنامه ریزی های آموزشی  آکادمیک برای طلاب فاضل و نخبه شد و در این دوره دفتر همکاری که با مدیریت آیت الله محمدی عراقی همراه بود اصطلاحات و ادبیات دانشگاهی و آکادمیک به ان مجموعه راه یافت.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دوران عطف و تحول اساسی درونی و برونی پژوهشگاه را از سال 77 اعلام کرد و گفت: از  آن سال که دفتر همکاری حوزه و دانشگاه زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت و با مجوز پژوهشکده حوزه و دانشگاه با 9 گروه علمی و پژوهشی علوم انسانی تغییر عنوان داد و با تلاش ها و خدمات بی شائبه آیت الله اعرافی روش تولید، سازمان محورانه شد.
وی با تاکید بر اینکه در دوره سوم از حیات، پژوهشگاه شاهد ورود استادان با تحصیلات توام حوزوی و دانشگاهی بود، گفت: در این دوره پژوهشگاه به عنوان یک سازمان شامل سه بخش مغز افزاری( اعضای هیات علمی و مدیران پژوهشی)، نرم افزار( چشم اندازها و برنامه های استراتژیک سازمانی) و سخت افزاری( توسعه عمرانی و نیروهای پشتیبانی) شد.

حجت الاسلام دکتر حکیمیان با اذعان به این نکته که در روش های سازمان محورانه به رغم سهولت در گزارش گیری، ارزیابی و امکان تنظیم و اجرای قانون و مقررات سازمانی افزود: متاسفانه در شرایط کنونی جامعه علمی کشور تکیه بیش از حد به دستورالعمل ها و قوانین بعضا دست و پا گیر راه را برای خلاقیت، نوآوری و توسعه علمی و پژوهشی پژوهشگران و نخبگان حوزوی و دانشگاهی بسته است.

وی با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت، پژوهشگاه به دنبال تعدیل و تغییر سازمان محوری به گفتمان محوری است گفت: در این گفتمان تولید علم باید بومی، اسلامی، کاربردی، روزآمد و با هدف پشتیبانی از اهداف انقلاب برای رسیدن به امت واحده اسلامی طراحی شود.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه چتر فرهنگ اسلامی بر جامعه امروز باز نشده است گفت: علما و پژوهشگران حوزه علوم انسانی – اسلامی باید نیازهای روز جامعه را شناسایی و تبیین کنند. حقیقت این است که علوم انسانی از براوردن نیازهای یک جامعه پویا، پرتحرک و انقلابی بازمانده است و نتوانسته انقلاب را همراهی کند. همراهی با آرمانهای انقلاب حوزه و دانشگاه را به گفتمان برای رسیدن به علوم انسانی سازگار با انقلاب اسلامی فراخوانده است و ما موظفیم ندای انقلاب را بشنویم.

 

 

 

آخرین ویرایش۰۶ دی ۱۳۹۹

نظر شما :