مروری بر کتاب سه جلدی «تاریخ اسلام»
کد خبر: 3969976
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵

مروری بر کتاب سه جلدی «تاریخ اسلام»

مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: کتاب سه جلدی «تاریخ اسلام» به‌منظور ترویج سبک زندگی اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) نگارش شده و به بخش‌هایی از زندگی اهل بیت(ع) که کمتر توجه شده، پرداخته است.

نگارش کتاب سه جلدی «تاریخ اسلام» به منظور ترویج سبک زندگی اهل بیت(ع) و پیامبر(ص)حجت‌الاسلام والمسلمین رمضان محمدی، مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ایکنا از قم، اظهار کرد: بهره‌گیری از سنت و سیره رسول خدا(ص) به‌عنوان یکی از متقن‌ترین آموزه‌های وحیانی و از اساسی‌ترین مؤلفه فرهنگ اسلامی در گرو آگاهی دقیق و عمیق از تاریخ زندگانی آن حضرت است. طبیعی است که درک عظمت تلاش رسول خدا(ص) در گرو ترسیم چهره و سیمای صحیح سیره و تاریخ آن حضرت است؛ با اینکه نوشته‌های زیادی در تاریخ زندگانی رسول خدا(ص) تألیف شده است، اما هنوز این آثار نتوانسته‌اند جایگاه و عظمت رسول خدا(ص) را به شایستگی ترسیم کنند.

وی ادامه داد: کتاب سه جلدی «تاریخ اسلام» در حد بضاعت کم خود می‌کوشد با بررسی و بهره‌گیری از نخستین منابع مربوط به زندگانی آن حضرت و با نگاهی جامع‌تر، سطح مطالعات مربوط به‌ تاریخ زندگانی آن حضرت را ارتقا و زمینه دستیابی طلاب و دانشجویان را به متنی جامع و مختصر در شرح حال زندگانی رسول خدا(ص) فراهم کند.

مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به نگارش کتاب سه جلدی «تاریخ اسلام» در زمینه زندگانی پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)، بیان کرد: جلد نخست کتاب تاریخ اسلام به سیره رسول خدا(ص)، جلد دوم تاریخ اسلام به سیره اهل بیت(س) از امام علی(ع) تا امام صادق(ع) و جلد سوم تاریخ اسلام به سیره اهل بیت(ع) از امام کاظم(ع) تا امام زمان(عج) می‌پردازد.

وی ادامه داد: این کتاب به منظور استفاده طلاب سطح ۲ و سطح سه حوزه و همچنین تدریس در مقطع کارشناسی ارشد نگارش یافته و در آن به سرفصل‌های مصوب آموزش عالی نیز توجه شده است.

مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، این کتاب را برای عموم مخاطبان ارزشمند دانست و بیان کرد: در این کتاب در زمینه مسائلی از قبیل ولادت معصومین(ع)، القاب معصومین(ع) و ریشه‌یابی آن‌ها، فضایل اهل بیت(ع)، سیره‌های رفتاری و خانوادگی، فعالیت‌های فرهنگی و علمی اهل بیت(ع)، سیره‌های اقتصادی اهل بیت(ع)، شیوه‌های تقابلی و غیره سخن‌ گفته شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه مجموع اطلاعات مربوط به اهل بیت(ع) بسیار است، در این کتاب علاوه بر اینکه مباحثی از سیره اهل بیت(ع) آورده شده، سرفصل‌هایی نیز برای استفاده عموم مخاطبان و همچنین برای ارائه آموزش‌های لازم آورده شده است.

محمدی تصریح کرد: کتاب تاریخ اسلام به‌منظور ترویج سبک زندگی اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) نگارش یافته و به بخش‌هایی از زندگی اهل بیت(ع) که کمتر توجه شده، پرداخته است.

مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ابراز کرد: هر جلد کتاب حدود ۳۰۰ صفحه است و در پاییز سال ۱۳۹۸ به چاپ رسیده است.

وی گفت: در سایر کتاب‌ها به برخی از جنبه‌های زندگی ائمه(ع) از جمله سیره اجتماعی، اخلاقی، عبادی، اقتصادی و اجتماعی به‌طور کامل توجه نشده اما در این کتاب با توجه به منابع کهن این بخش‌ها ار فضاهای زندگی اهل بیت(ع) مورد توجه قرار گرفته است.

یادآور می‌شود، این کتاب از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین رمضان محمدی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین حسینیان‌مقدم و منصور داداش‏‌نژاد تألیف شده است و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید این کتاب می‌توانند به فروشگاه اینترنتی کتاب پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به آدرس https://rihu.ac.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha