منزلت امام علی(ع) در نگاه پیامبر(ص)/ هدف از غدیرخم، تحقق دستور الهی بود

۰۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۰:۱۷ کد : ۳۷۵۰۷ اخبار
تعداد بازدید:۹۷۴
حجت الاسلام و المسلمین محمدی گفت: واقعه غدیر از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر اسلام(ص) هنگام بازگشت از حجة الوداع در ۱۸ ذی‌الحجه، امام علی(ع) را جانشین خود معرفی کرد.
منزلت امام علی(ع) در نگاه پیامبر(ص)/ هدف از غدیرخم، تحقق دستور الهی بود

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از شبستان؛ واقعه غدیر از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر اسلام(ص) هنگام بازگشت از حجة الوداع در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم قمری در غدیر خم، امام علی(ع) را جانشین خود معرفی کرد. حاضران در آن واقعه که بزرگان صحابه نیز در میان‌شان بودند، با امام علی(ع) بیعت کردند.

این معرفی بنا به دستور خدا در آیه تبلیغ بود. این آیه به پیامبر(ص) دستور می‌داد آنچه خداوند بر او نازل کرده، ابلاغ کند و اگر این کار را نکند، رسالتش را انجام نداده است. پس از واقعه غدیر آیه اکمال نازل شد که می‌گفت: «امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.»

معصومان(ع) به حدیث غدیر استناد کرده‌اند و شاعران بسیاری از دوران امام علی(ع) درباره آن شعر سروده‌اند. از مهم‌ترین آثار درباره این واقعه، کتاب الغدیر از علامه امینی است. پیامبر(ص) و دیگر معصومان این روز را عید خوانده‌اند و مسلمانان، به‌ویژه شیعیان این روز را جشن می‌گیرند.

بنابراین گزارش حجت الاسلام و المسلمین رمضان محمدی، تاریخ پژوه و عضو هیات علمی گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به واقعه تاریخی غدیرخم گفت: همزمان با حج پایانی پیامبر(ص) در مسیر برگشت از مکه به مدینه از تاریخ 18 ذی الحجه خداوند متعال به پیامبر (ص) ماموریت مهمی را ابلاغ نمود.

وی افزود:  از این رو رسول اکرم (ص) مامور شد تا جانشین خود را به مسلمانان معرفی کند. گفتنی است، پیامبر (ص) از همان ابتدای رسالت و مبعوث شدن خود همانند تاکید بر توحید بر مسئله جانشینی خود سفارش و تاکید داشتند تا جایی که نقل است که پیامبر زمانی که به قومی از مردم حجاز رسید تا اسلام بیاورند، آنها به پیامبر گفتند که ما به شرطی اسلام می آوریم که تعیین جانشینی تو با ما باشد. پیامبر در پاسخ فرمودند تعیین جانشینی من با خداوند است.

مدیر گروه تاریخ اسلام عنوان کرد: پیامبر (ص) در تمام دوران نبوت خود بر ولایت حضرت علی (ع) نسبت به تمام مومنان تاکید داشتند و منزلت ایشان در سخنان رسول اکرم مانند منزلت هارون به موسی بود.

تمام منابع و کتب تاریخی در میان اهل سنت و شیعه اجماع نظر در خصوص واقعه غدیر خم دارند و همه تاکید می کنند که پیامبر در این واقعه اعلام کرد که "من کنت مولا فهذا علی المولی" یعنی هر کس که من سرپرست او هستم از این پس علی (ع) سرپرست اوست اما بعدها به خاطر مسایل سیاسی برخی از اهل سنت واژه ولی را به معنای دوستی گرفتند؛

 این تاریخ پژوه تصریح کرد: این در حالی است که بسیاری از منابع و کتب شیعی در این خصوص بحث و گفت و گو کرده و با منطق علمی اثبات کردند که ولی به معنای سرپرست است. از طرفی نیز همه مورخین شان نزول آیه " یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ  وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ  إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ" سوره مائده را به واقعه غدیر خم نسبت می دهند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بسیاری از روایات اهل بیت (ع) تاکید دارند که پیامبر (ص) در واقعه حج الوداع درصدد معرفی جانشین خود بود. از طرفی نیز هیچ عقل و منطقی قبول نمی کند که دین اسلام با این همه تکامل جانشینی برای پیامبر خود نداشته باشد اما مهمترین نگرانی رسول اکرم (ص) عدم پذیرش ولایت امام علی (ع) از سوی مردم بود.

حجت الاسلام محمدی عنوان کرد: از این رو آیه 67 سوره مبارکه مائده پیامبر را مامور کرد تا جانشین اش را به همگان معرفی کند که این مهم در تاریخ 18 ذی الحجه سال دهم هجری قمری در مکانی به نام غدیر خم محقق شد. در واقع اعلام جانشینی امام علی (ع) واکنشی به دستور الهی و در پی آیه نازل شده در سوره مائده بود. پس از این ابلاغ خداوند در آیه الیوم اکمل من دینکم تاکید کرد که دین اسلام به تکامل رسیده چرا که پیامبر (ص) جانشین خود را معرفی کرده است؛

کلید واژه ها: غدیر تاریخ اسلام رمضان محمدی

آخرین ویرایش۰۶ مرداد ۱۴۰۰

نظر شما :