توصیه استاد روانشناسی

یک پدر چگونه می تواند قهرمان فرزندانش باشد؟

۲۳ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۲ کد : ۳۷۵۸۵ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۰۳
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بابیان اینکه کتاب «پدر، قهرمان من» وظایف، جایگاه و نقش‌هایی که یک پدر در خانه دارد را معرفی کرده است، گفت: در این کتاب یک پدر را به عنوان یک پدر تمام عیار که می‌تواند نقش خودش را به درستی و کامل ایفا کند را معرفی می‌کند.
یک پدر چگونه می تواند قهرمان فرزندانش باشد؟

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با کتاب «پدر، قهرمان من» عنوان کرد: این کتاب تألیف دکتر «مگ میکر» بوده و شهناز نوحی آن را ترجمه کرده و دکتر مسعود جان‌بزرگی نیز برای آن مقدمه‌ای نوشته‌ و در پاییز ۱۴۰۰ توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.

وی بابیان اینکه این کتاب وظایف، جایگاه و نقش‌هایی که یک پدر در خانه دارد را معرفی کرده است، اظهار کرد: در این کتاب یک پدر تمام عیار که می‌تواند نقش خودش را به درستی و کامل ایفا کند را معرفی می‌کند.

وی بیان کرد: «کتاب پدر، قهرمان من» به صورت داستانی از زبان یک دختر است که پدرش را در شرایط مختلف زندگی توصیف می‌کند.

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در رابطه با فصول این کتاب گفت: این کتاب بیان می‌کند که پدر شما یک قهرمان هستید، در جایگاه عالی قرار دارید و شما صرفا یک مربی نیستید بلکه رهبر هستید.

وی افزود: در فصول دیگر به سوال‌هایی که به پاسخ نیاز دارند مانند اینکه پدر در رابطه با من چه فکری می‌کند؟ برای من چه آرزویی دارد؟ و... پاسخ داده شده و در رابطه با بازی‌هایی که با فرزندان انجام می‌دهند، دعاهایی که دارند، از چه واژه‌هایی در روابط استفاده کنند و شجاعت و راستگویی باید محور ارتباط باشد نیز توضیحاتی داده شده است.

وی ادامه داد: در این کتاب بیان می‌شود که پدر می‌تواند جایگاهی مشابه خداوند در زندگی داشته باشد؛ یعنی همان گونه که خداوند ولی انسان‌ها است پدر نیز ولی فرزند است و در فصل آخر نیز در یک الگوی سه ضلعی مشارکت، بخشندگی و استقامت پدر را معرفی می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آذربایجانی بیان کرد: با توجه به اینکه در زمینه معرفی نقش‌های پدر کتاب مناسبی در بازار ایران و به زبان فارسی وجود ندارد این کتاب در نوع خود کم نظیری است.

وی اظهار کرد: پدر تعریف شده در این کتاب تشابه بالایی با پدر ایرانی دارد؛ زیرا یک نگاه هنجاری و توصیه‌ای دارد و جایگاهی که یک پدر در ایران و خانواده ایرانی باید داشته باشد در این کتاب ترسیم شده است؛ البته تفاوت‌های جزئی وجود دارد.

وی عنوان کرد: مطالعه این کتاب به مردانی که شوهر یا پدر هستند توصیه می‌شود تا از نقش‌های برجسته‌ای که در این کتاب است الگوگیری کنند همچنین پدر و مادرانی که فرزند پسر دارند نیز این  کتاب را بخوانند تا فرزند خود را با الگوی پدری که در آینده نقش قهرمان را ایفا می‌کند تربیت کنند؛ البته این کتاب برای معلمین نیز مناسب است.

وی بابیان اینکه یکی از عوامل مهم در ساختن یک پدر قهرمان تربیت است، گفت: کسی که قرار است در آینده پدر باشد باید در زمان تربیت در خانواده و مدرسه نقش‌های یک پدر قهرمان یعنی کسی که مادر و فرزندان به او تکیه می‌کنند، در مشکلات و سختی‌ها زمانی که مادر و فرزندان کم می آورند مقاوم است و... به خوبی به او آموزش داده شود.

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه عامل دوم در شکل گیری پدر قهرمان همسر است، تصریح کرد: خانم‌هایی که می‌خواهند همسرشان یک نقش برجسته و قهرمان برای فرزندان باشد و باید شوهر قهرمان داشته باشند؛ یعنی جایگاه اقتدار را برای  شوهرشان به وجود بیاورند.

وی ادامه داد: متاسفانه در چند دهه اخیر به دلیل فیلم‌هایی که در صدا و سیما و سینما پخش می‌شود نقش پدر کم ‌رنگ شده و این عقلانیت به مادر خانواده انتقال داده شده است و می‌بینیم که عملکرد و تصمیم‌گیری پدرها باید توسط همسرشان تصحیح شود؛ نمی‌گوییم که نقش بانوان را کم رنگ کنند؛ زیرا می‌توانند هر دو به موازات هم باشند و در عین حال نقش پدر پر رنگ شود.  

حجت‌الاسلام والمسلمین آذربایجانی بیان کرد: عامل سوم نهادهای اجتماعی مانند صدا و سیما و رسانه‌های جمعی هستند که باید نقش پدر را برجسته کنند و پدر را به عنوان نقش بی بدیل که دارای اقتدار کافی در خانواده است، در مقابل مشکلات و سختی‌ها به راحتی خم نمی‌ شود و احساس کمبود نمی‌کند در خانواده ها تقویت کنند.

وی با تاکید براینکه مادرها نمی‌توانند نقش و جایگاه پدر را ایفا کند؛ زیرا دچار تعارضات درونی می‌شوند، اظهار کرد: اگر مادر که از نظر فطری و ژنتیک بخش عاطفی قوی‌ تری دارد بخواهد هر دو نقش را هم‌ زمان ایفا کند دچار تعارض و مشکلاتی می‌شود به همین علت توصیه می‌شود که نقش‌های پدر و مادر مکمل باشد و هر کدام نقش خودشان را ایفا کنند.

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یادآور شد: مهم ترین نقش مادر نقش عاطفی است و معمولا پدر به منزله قانون و مادر در حقیقت اخلاق و نقش تعدیل کننده این قانون است و اگر پدر سخت‌گیری می‌کند مادر باید باعواطف سعی کند قوانین اجرا شود و در عین حال نیز سخت‌گیری بیش از حد نباشد تا فرزندان را به واکنش وادار کند.

کلید واژه ها: پدر کتاب توصیه روان‌شناسی

آخرین ویرایش۲۹ آبان ۱۴۰۰

نظر شما :