پژوهشگاه حوزه و دانشگاه رویکرد معقولی نسبت به علوم انسانی دارد

۲۸ دی ۱۳۸۹ | ۱۳:۴۸ کد : ۲۵۶۰۷ اخبار
تعداد بازدید:۴۳۷
 
دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی بازدید از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در جریان فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در زمینه تولید علوم انسانی دینی و بومی قرار گرفت.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر علی لاریجانی پس از بازدید از مجموعه آثار و دستاوردهای پژوهشگاه حوزه ودانشگاه افزود: بعضی ازعناوین این کتاب‌ها نشان می‌دهد اندیشه‌ها و رویکردهای معقولی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه وجود دارد چرا که یک رویکرد حذفی نیست و گرایشی عقلی و انتقادی مبنا قرار گرفته است.
وی افزود: علوم انسانی یکیاز مسائل فکری جامعه است که تا کنون کمتر در جامعه به آن پرداخته شده استو کشور ما در این امور از یک حالت افراطی در یک طرف به حالت افراطی در طرف دیگر جست می‌زند که این برای جامعه علم و دانش بسیار مضر است زیرا معمولا مسایل علمی به لنگرگاه‌های آرامی نیاز دارد و اقدامات عجولانه و شتابزده در علوم انسانی همواره سوتفاهم‌برانگیز بوده است. بنابراین بسیار جای خوشحالی است که پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خط مشی و رویکردی را دنبال می‌کند که بسیار مورد نیاز جامعه علمی است.
دکتر لاریجانی بروز حوادث و رویدادهای مهم سیاسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تا حدی سهل‌انگاری در زمینه اصلاح و تولید علوم انسانی را دو عاملی دانست که موجب عدم دست‌یابی به وضعیت پیشرفته و کارآمد در این زمینه شده است و افزود: بحث اصلاح علوم انسانی و داشتن نگاهی عاقلانه بدان، موضوعی است که چندین سال به طور مستمر در بیانات مقام معظم رهبری وجود دارد اما به اندازه کافی و در حد مطلوب پیگیری نشده است.
وی علوم انسانی حاضر را انباشتی از تجربه بشری دانست که از آنجا که در برخی از مواقع زیربناهای متافیزیکی نیز در آن لحاظ شده است، حذف آن به یکباره، امری منطقی نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مبانی متافیزیکی در برخی از علوم، اظهار داشت: در برخی از جاها نظام‌های ارزشی در شکل‌گیری و تولید علوم انسانی نقش داشته و در برخی جاهای دیگر این‌گونه نیست و نمی‌توان همه جا را یکسان پنداشت.
وی با تاکید بر ضرورت وجود رویکرد نقادانه و بررسی معقول در امر علوم انسانی، افزود: از طرف دیگر کلیت تفکر اسلامی در برخی از امور پیشرفت‌هایی داشته که بخشی از سنت‌های بومی ما بوده و و در برخی از امور این پیشرفت دیده نمی‌شود زیرا  گاهی علیرغم وجود مبانی لازم، اقدامات مفید و کارهای اساسی انجام نشده است و نمی توانیم این کاستی‌ها را مبنایی برای تعطیلی فعالیت‌های دیگران در این عرصه، قرار دهیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اگر کار پژوهش همراه با آموزش باشد فایده و تأثیر بسیاری خواهد داشت، ادامه داد: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه باید بر روی بعضی از مسائل جامعه بیشتر کار کند و همچنین باید با افرادی که کارهای اجرایی فراوانی داشته‌اند در زمینه بعضی موضوعات مورد نیاز، نشست‌ها و تالارهای گفتگوی متعددی داشته باشد.
وی ضمن بیان اینکه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه باید خود را به جامعه علمی کشور  معرفی کند افزود: ضروری نیست که معرفی و تبلیغات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه حتماَ در تیزر‌ها و صدا و سیما باشد، بلکه می توان در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مکانیسم‌‌های کارآمد و مفید در شأن خود داشته باشد که بتواند این مجموعه را به جامعه بشناساند.
دکتر علی لاریجانی تاکید کرد: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برای مطرح و معرفی کردن خود باید پیوست رسانه‌ای، میزگرد و گفتمان تشکیل دهد زیرا چنین کاری تأثیر به‌سزایی در فضای مطرح جامعه می‌گذارد و افکار جامعه را از سطح عوام‌گرایی به سطوح بالا‌تر ارتقا خواهد داد.
وی اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها را یکی از نیازهای بسیار مهم کشور در حال حاضر دانست و افزود: رکن اصلی در رابطه با اسلامی شدن دانشگاه‌ها معلمی و استادی است که تربیت این افراد در جامعه تاثیرگذار است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک سطح پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان حرف عقلانی و علمی است و سطح دیگر آن رسانه و طرح موضوع است، گفت: اجرای این امر دو فایده برای جامعه دارد نخست اینست که سبب معرفی این پژوهشگاه به جامعه و آشنایی با رسالت ها و دستاوردهای آن می‌شود و دیگری بالا بردن سطح کشور در جهت حل مناقشات است.
نماینده مردم قم در مجلس‌ شورای اسلامی در ادامه اقتصاد را یکی از علومی دانست که باید بسیار بیشتر از همیشه مورد توجه و اصلاح قرار بگیرد و ضمن اینکه آن را یکی از نقاط آسیب‌پذیر کشورمان دانست، بیان کرد: هرچند که در امر اقتصاد برخی از مبانی تدوین و تهیه شده است اما یک تئوری پیشرفت یا سازوکار مهندسی‌گونه‌ای که بتواند کشور را از این جهت اداره کند، وجود ندارد، که به همین دلیل با آمدن هر شخص جدید، اقتصاد به سمتی کشیده خواهد شد.
وی گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به لحاظ ساختار اقتصادی، کشور دچار فضاحت بود و بی مبنایی و وابستگی در آن موج می‌زد. پس از انقلاب نیز این گرایش نیمه‌سوسیالیستی به کشور لطمه زد و اگرچه ممکن بود در برخی از جاها با نگاه عدالت‌گرایانه به این موضوع نگریسته می‌شد، اما در برخی موارد هم این گونه نبود.
دکتر لاریجانی ادامه داد: این امر دولت را بسیار فربه و به لحاظ بازدهی اقتصادی کم‌خاصیت کرد و بعدها نیز تلاش شد تا این امر تعدیل شود اما یک روان‌سازی اقتصادی که طی آن اقتصاد در دست توده مردم قرار بگیرد، به وجود نیامد، بلکه شرکت‌های واسطی به وجود آمدند که جنسیت دولتی داشتند اما در حقیقت گرداننده اصلی اقتصاد کشور بودند.
وی تاکید کرد: اتفاقا این اشتباه هم‌اکنون نیز صورت می‌گیرد، چرا که مفهوم بحث اصل 44 که بناست اجرا شود، این نیست که کارخانه‌هایی را بدون اساس تقسیم کنند. مفهوم درست اصل44  قانون اساسی آن است که راهکارهایی را تعریف کنیم که طی آن‌ها اقتصاد در دست مردم قرار بگیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: مساله سهام عدالت و بقیه امور نباید تبدیل به بنگاه‌های شبه دولتی شود زیرا اقتصاد ما را از حالت دولتی که برخوردار از سازوکارهای نظارتی نیز بوده، خارج ساخته و به اقتصاد شبه‌دولتی که ابزار و سازوکار نظارتی ندارد، سوق می‌دهد.
گفتنی است نشست یادشده با حضور ریاست، قائم‌مقام، معاونت پژوهش و آموزش، معاونت توسعه مدیریت و منابع، روسای دانشکده‌های علوم اجتماعی، علوم اسلامی و علوم رفتاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :