برگزاری نمایشگاه‌های قرآن مشترک با فعالان قرآنی شیعه و سنی نیازی است که به شدت احساس می‌شود

۱۴ شهریور ۱۳۸۹ | ۰۸:۴۲ کد : ۲۵۶۷۱ اخبار
تعداد بازدید:۴۵۲
رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در مراسم اختتامیه بخش حوزوی هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تهران گفت: برگزاری نمایشگاه‌های قرآن مشترک با فعالان قرآنی شیعه و سنی در جهان اسلام نیازی است که به شدت احساس می‌شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا اعرافی در این  مراسم با بیان کمبودهای موجود پیرامون فعالیت‌های قرآنی، گفت: قرآن این پتانسیل را دارد تا در قلمرو تمامی دانش ها قرار بگیرد و بدون تردید در تمامی حوزه‌های علمی می‌تواند حضور داشته باشد، به خصوص در حوزه علوم و معارف انسانی که در این خصوص کارهای کمی انجام شده است.
رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه(ص) افزود: باید پیرامون حوزه‌های تفسیر روانشناختی و تفسیر با نگاه‌های سیاسی، جامعه‌شناسی، باستان‌شناسی، اخلاقی و تربیتی ورود و فعالیت کنیم.
وی به کمبودهای موجود در حوزه علمیه پیرامون فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد و اظهار داشت: ورود حوزه به مباحث قرآن، علوم و دانش‌ها بسیار اندک بوده است حال آنکه قرآن کریم این ظرفیت را دارد تا در قلمرو تمام دانش‌ها قرار بگیرد و بدون تردید در تمام حوزه‌های علمی به ویژه علوم و معارف انسانی می‌تواند کم یا زیاد حضور داشته باشد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا اعرافی ادامه داد: حوزه باید پیرامون حوزه‌های تفسیر روانشناختی و تفسیر با نگاه‌های سیاسی، جامعه شناسی، باستان شناسی، اخلاقی و تربیتی ورود و فعالیت کند.
وی با بیان اینکه قرآن و استشراق محور دیگری است که حوزه باید در آن فعالیت کند، تصریح کرد: در دهه اخیر غیرمسلمانان به شکل جدی وارد قرآن پژوهی شدند و ما نمی‌توانیم بی‌توجه به نگاه‌هایی باشیم که از بیرون به قرآن می‌شود.
رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین به جایگاه فرهنگ نامه‌های قرآنی اشاره کرد و خاطرنشان کرد:باید به تالیف فرهنگ‌ها و دانش نامه‌های قرآنی و منظومه‌سازی قرآن و حدیث و تطبیق دهی منابع حدیثی با قرآن پرداخت، همچنین انجام منظومه‌سازی قرآن و حدیث و تطبیق‌دهی منابع حدیثی با قرآن امری ضروری است.
اعرافی با بیان اینکه تشکیل شورای قرآنی یکی از موارد ضروری در حوزه علمیه است، اظهار داشت: همچنین باید یک منشور و نظام جامع و چشم انداز قرآن پژوهشی تعریف کرد تا کمبود فعالیت‌های قرآنی با همکاری نهادهای حوزوی برطرف شود.
وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه قرآن کار اولیه‌ای است که نهادها را باید به بازشناسی ضعف هایشان برساند، گفت: انقلاب اسلامی فعالیت‌های قرآنی را به شدت بالا برده و ما در حال رسیدن به جایگاه برتر در حوزه قرآن در جهان اسلامی هستیم.
در این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید محمدی رییس مرکز هماهنگی، توسعه، ترویج وهماهنگی فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارشاد و رییس هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن به نمایندگی از بخش حوزوی لوح تقدیری رابه حجت الاسلام و المسلمین اعرافی رییس جامعه المصطفی العالمیه و رییس پژوهشگاهحوزه و دانشگاه اعطا کرد.
 
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :