دو کتاب جدید از گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه انتشار یافت

۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۰:۵۲ کد : ۲۵۷۱۶ اخبار
تعداد بازدید:۵۸۳
گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه کتاب‌های «روان‌شناسی علم» و «ساختار نظریه‌های علمی در علوم طبیعی و علوم اجتماعی» را تدوین و با مشارکت هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی چاپ و منتشر ساخت.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، کتاب روان‌شناسی علم نوشته آرش موسوی است که به بررسی تاثیرات خانواده و محیط پیرامون دانشمندان بر خصوصیات شخصیتی و تاثیرپذیری رفتار علمی از محیط زندگی و کار آنان است.
نویسنده این کتاب معتقد است که: دانشمندان همچون تمام انسان‌های دیگر در یک متن زیستی، روان‌شناختی و اجتماعی کار می‌کنند. آن‌ها شجرنامه دارند و خصوصیات و صفات زیستی خود را از خانواده خویش به ارث می‌برند، در محیط خانواده رشد می‌کنند، هیجان و انگیزش‌ها بر آن‌ها تاثیرات عمیقی بر جای می‌گذاردو حتی هنگامی که به عنوان دانشمند صاحب‌نام و باتجربه در آزمایشگاه‌هایشان به فعالیت علمی مشغول می‌شوند، موجوداتی متاثر از حضور همکاران و رفتارهای ارزیابانه آن‌ها هستند. محیط زیستی، روان‌شناختی و اجتماعی احاطه‌کننده دانشمند به وضوح رفتار علمی او را مشروط می‌سازد و تحت تاثیر قرار می‌دهد.
هدف اصلی روان‌شناسی علم، شناخت دقیق این تاثیرات و مکانیزم‌های تاثیرگذاری است.
این کتاب مروری نقادانه از این عضو نوظهور در خانواده علم‌پژوهی به دست می‌دهد.
کتاب روان‌شناسی علم زمستان1388 در 124 صفحه و با قمیت 1600تومان، روانه بازار نشر شده است.
دومین کتاب جدید گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه «ساختار نظریه‌های علمی در علوم طبیعی و علوم اجتماعی» نام دارد و نوشته هادی صمدی است.
این کتاب هدف اصلی علم را دست‌یابی به روایت‌هایی هرچه صادق‌تر از واقعیت می‌داند که این روایت‌ها در قالب نظریه‌های علمی ارائه می‌شود.
در سه فصل نخست این کتاب نویسنده تلاش کرده است تا گزارشی از مهم‌ترین کارهای انجام شده در فلسفه علم برای معرفی ساختار نظریه‌های علمی، ارائه دهد.
فصل چهارم این کتاب به رابطه میان آزمایش و نظریه پرداخته و فصل پنجم نیز به بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های علوم طبیعی و علوم اجتماعی اختصاص یافته است. پرسش اصلی این فصل این است که آیا نظریه‌های موجود در علوم طبیعی تن به محک آزمایش می‌دهند؟ و یا تفاوت‌های اساسی در آزمایش‌های موجود در این دو حیطه وجود دارد؟
در این فصل برای پاسخگویی به این قبیل سوالات، گفتگویی میان یک مخالف و یک موافق این نظر که علوم طبیعی و علوم اجتماعی تفاوت‌های اساسی دارند، ترتیب داده شده است.
کتاب «ساختار نظریه‌های علمی در علوم طبیعی و علوم اجتماعی»، بهار 1389 در 161صفحه و با قیمت 2200تومان چاپ و منتشر شده است.
گفتنی است؛ دوکتاب یادشده به همراه سایر آثار قدیمی و جدید انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سالن 16، غرفه33 در معرض نمایش و فروش قرار گرفته است.
 
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :