پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خواستار اختصاص بخشی از جشنواره فارابی به پژوهش‌های علم دینی شد

۰۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۱:۱۵ کد : ۲۵۷۲۰ اخبار
تعداد بازدید:۵۳۲
مسئولان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی طی نشست مشترکی، علاوه بر بررسی راه‌های گسترش همکاری، پیشنهاد اختصاص بخشی از جشنواره فارابی به پژوهش‌های علم دینی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در ابتدای این نشست، معاون پژوهشی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی ضمن معرفی این پژوهشکده به بیان اهداف و برنامه‌های سال89 آن پرداخت.
دکترجمالی با اشاره به انجام بیش از یکصد پروژه تحقیقاتی در این پژوهشکده از انتشار 120جلد کتاب خبر داد و افزود:« 96درصد از آثار منتشر شده، حاصل پژوهش‌های پژوهشکده و یا ترجمه آثار است.»
وی انجام تحقیقات بنیادین در علوم میان رشته‌ای را مهم‌ترین هدف این پژوهشکده خواند گفت: «شناسایی میان رشته‌ای‌های علوم انسانی و اجتماعی، طراحی رشته‌‌های جدید دانشگاهی و تعریف برنامه درسی آنها در چارچوب روندها و استانداردهای جهانی متناسب با نیازهای بومی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه مطالعات میان رشته‌ای است.»
وی ادامه داد:« این پژوهشکده تاکنون بیش از 220 رشته در زمینه مطالعات میان‌رشته‌ای طراحی و تدوین نموده است که رویکرد غالب در آن‌ها همخوانی با نیازهای جامعه و کارآمدی است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکترحکیمیان معاون پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ضمن تاکید بر ضرورت گسترش همکاری‌های دو مرکز، انجام طرح‌های پژوهشی و نشر آثار مشترک را از جمله مهم‌‌ترین زمینه‌های فعالیت مشترک دانست.
در ادامه مدیر گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، بر لزوم دقیق‌تر شدن موضوعات بخش‌های دوازده‌گانه جشنواره فارابی و پرداختن به سایر حوزه‌ها و زمینه‌های فعالیت در علوم انسانی شد.
حجت الاسلام‌والمسلمین‌دکترحمیدرضاحسنی ضمن بیان این مطلب، افزودن بخش علم دینی به این جشنواره را امری مهم و مستلزم دقت‌نظر و برنامه‌ریزی کارآمد خواند و از آلوده شدن این بخش به مسائل و اغراض سیاسی ابراز نگرانی کرد.
وی سیاست‌زدگی این بخش از جشنواره را جفایی بزرگ به علوم انسانی و به ویژه علم دینی دانسته و تاکید کرد: افزودن بخش علم دینی به جشنواره فارابی بایستی معطوف به شناسایی و تجلیل از فعالیت ها و اقداماتی از جمله پژوهش در عرصه روش‌شناسی و شناسایی پارادایم‌های جدید، باشد که منجر به ایجاد، رشد و توسعه زیرساخت‌ها و ملزومات تولید علم دینی خواهد شد.
پس از آن دکتر موسی‌پور، عضو هیات علمیپژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی از بازنگری و بازتصویب شاخص‌های ارزیابی آثار وارده به دبیرخانه جشنواره فارابی در هر دوره، خبر داد و افزودن بخش علم دینی به این جشنواره را مستلزم تدوین معیارها و شاخص‌های ارزیابی در این بخش و نیز ارسال پیشنهادی مبنی بر آن، به شورای سیاستگذاری جشنواره دانست.
در پایان سایر شرکت کنندگان ضمن بیان نظرات خود به بررسی شیوه‌های اجرایی شدن مفاد تفاهم‌نامه همکاری میان دو مرکز پرداختند.
 
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :