اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر نیازمند نگاه کلان است

۰۸ دی ۱۳۸۸ | ۰۸:۳۷ کد : ۲۵۷۶۴ اخبار
تعداد بازدید:۴۴۴
در مقوله امر به معروف و نهی از منکر باید نگاه کلان داشته باشیم و آن را به لباس و مو خلاصه نکنیم.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه قم، حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر سعیدی روشن، مدیر گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نشست شورای امر به معروف و نهی از منکر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این مطلب تصریح کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید نگاه کلانی بر این موضوع داشته باشیم زیرا گاهی منکرات بزرگی به ویژه در عرصه اقتصادی اتفاق می افتد و نباید این امر مهم به لباس و مو ختم شود. 
وی افزود: نقش امر به معروف و نهی از منکر باید ایجاد تعقل و بصیرت و تفکر باشد و گرنه پرداختن به مو و لباس و ... امری سطحی است و اگر ایجاد بصیرت و معرفت کردیم مردم مسئولیت پذیر می شوند. 
این قرآن پژوه با بیان اینکه مسئولیت پذیری برای آحاد جامعه مهم است، عنوان کرد: باید در اجرای مقوله امر به معروف و نهی از منکر نگاه مثبت به جامعه داشته باشیم و نگاه کاملا منفی و سلبی به محیط باید اصلاح شود. 
وی با بیان اینکه بافت و فطرت مردم دینی است اما شیطان دائما آنان را تحریک می کند، افزود: قم مرکز مذهبی منحصر به فرد است و باید از ظرفیت علمی و معنوی این شهر با وجود علما و مراجع و ... استفاده کنیم. 
سعیدی روشن تاکیدکرد: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر قم باید متناسب با جایگاه و شان قم برای مناسب سازی فضای فرهنگی و تربیتی دستگاه ها و ادارات و نهادهای این شهر برنامه ریزی و نوعی نظارت غیر فیزیکی داشته باشد. 
همچنین در این نشست حجت الاسلام والمسلمین غروی، مدیر گروه روان شناسی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه طی سخنانی با بیان اینکه اجرای امر به معروف و نهی از منکر مستلزم عزم ملی و کاری عظیم و گسترده است، اظهارکرد: این کار به تنهایی از عهده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بر نمی آید و امکانات و تسکیلات وسیعی را می طلبد. 
وی افزود: اینکه وزارتخانه ای برای امر به معروف و نهی از منکر در کشور ایجاد نشده است، به علت مهجوریت این دو فریضه است. 
وی با بیان اینکه متاسفانه از در و دیوار رسانه ها منکر می بارد گفت: در این شرایط نمی توان از یک نهاد انتظار داشت به تنهایی به این موضوع بپردازد بلکه باید عزمی ملی شکل گیرد.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :