اخبار حوزه و دانشگاه 1/7/88

۳۱ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۱:۳۱ کد : ۲۵۸۰۳ اخبار
تعداد بازدید:۷۵۸
اولویت وزارت علوم در بازبینی و پالایش علوم انسانی/ تصفیه اساتید علوم انسانی کذب است/ وظیفه دانشگاه تولید علم، معرفت، آگاهی و عقلانیت است/طرح اسلامی کردن دانشگاه‌ها با تغییر محتوای کتب درسی اجرایی می‌شود/73 رشته بین‌رشته‌ای علوم‌انسانی امسال در دانشگاه‌های کشور دایر می‌شود/سرفصل‌های علوم‌انسانی متناسب با ویژگی‌های جامعه ایرانی بازنگری شود/ نشست وزیر علوم با رؤسای دانشگاه‌های کشور برگزار شد/تعامل استاد و دانشجو بر اساس رفتار دینی/نقشه جامع علمی کشور در روزهای آینده نهایی خواهد شد

پیام دانشجو درآغاز سال تحصیلی/ اولویت در بازبینی و پالایش علوم انسانی/ سال خط ‌شکنی علمی در دانشگاه
 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بازبینی در تدوین و پالایش علوم انسانی در اولویت برنامه‌های دانشگاه در دهه چهارم انقلاب است تا با همفکری حوزه‌های علمیه و استفاده از مبانی و ذخایر فکری دینی، امر بازسازی و بهسازی فضای معنوی علوم انسانی از مبتدا تا منتها با دقت و سرعت صورت پذیرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، کامران دانشجو در پیامی به مناسبت بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور گفت: پیوند علم و ایمان و محصول مبارک آن که عبارت است از رشد و توسعه و بهزیستی در همه شئون مادی و معنوی از جمله اصولی است که توجه به آن در دانشگاه به مثابه «اَصلُها ثابت و فرعُها فی السّماء» علی الداوم منشاء خیرات و برکات در سطوح مختلف اجتماعی خواهد شد و طبعاً دانشگاهی که به فرموده امام راحل (ره) «مبدأ همه تحولات است» با چنین هویتی قادر خواهد بود چشم بینا و چراغ راهنمای ملت خویش باشد واضح است که علم و معرفت فی حد ذاته مطلوب و ارزشمند است: «هل یستوی الذین یعلمون والذین لایعلمون» اما همین اکسیر دانایی در قلوب شیطانی، آتش برمی ‌افروزد و فتنه برمی‌ انگیزد بنابراین اهتمام به دانش‌ اندوزی باید هماهنگ با فطرت خداجوی آدمی و قرین با دین ‌باوری و ایمان باشد.
وی دانش و ارزش، علم و ایمان را دو بال برای پیشرفت و تعالی همزمان انسان در جهان مادی و معنوی دانست.
وزیر علوم در این پیام آورده است: جهان مادی امروز در پیوند با معنویت پایدار می ‌ماند و این مسئولیت مشخصاً متوجه دانشگاهیان است که در کنار فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی از دیانت خود نیز صیانت کنند و با بهره ‌گیری از تعالیم دینی و معارف قرآنی و نیز رشد ارزش‌های معنوی، توسعه دستاوردهای علمی را در جهت خدمتگزاری به بشریت عموما و هموطنان خود خصوصاً بیمه کنید.
دانشجو در ادامه پیام خود به مناسبت آغاز سال تحصیلی آورده است: جهت ‌گیری نظام تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه به ویژه در ارزشیابی مقالات علمی و تدوین پایان ‌نامه‌ها باید بیش از پیش به سمت رفع مشکلات و نیازهای اساسی کشور در عرصه‌های مختلف، هدف‌ گذاری و بازنگری شود و در این زمینه هرگونه اقدامی که لازم است از ایجاد ارتباط بین صنعت و سایر حوزه ‌های حیاتی کشور با دانشگاه و نیز تخصیص بودجه و اعتبار، به فوریت عملیاتی شود تا جهش علمی و تحولات صنعتی در کشور توأمان، اتفاق افتد.
بدیهی است که دین اسلام فارغ از جامعه و اجتماع جدای از سیاست نیست دانشگاه نیز همواره و در همه جوامع پیشتاز در تحولات اجتماعی است و در کشور ما که سیاست عین دیانت است، اهتمام به امور سیاسی ضروری است، لیکن صحت و سلامت تحرکات سیاسی در دانشگاه اقتضا می‌ کند ضمن التزام به مبانی انقلاب و نظام، همسو و هماهنگ با مردم در پیشبرد آرمان‌های انقلاب اسلامی مشارکت فعال و ادای وظیفه شود. این رسالت به ویژه در مقطع فعلی و با طراحی جنگ نرم از سوی بیگانگان بیش از گذشته متوجه دانشگاهیان اعم از استادان و دانشجویان است تا به تعبیر پر معنای مقام معظم رهبری مدظله العالی به عنوان فرماندهان و افسران جوان وارد صحنه شوند و با روشن ‌بینی و روشنگری خود، پیشتاز دفاع از کیان و منافع ملی کشور خویش باشند.
وی در پایان پیام، ضمن توصیه دانشگاهیان به تهذیب و تحصیل آورده است: شروع سال تحصیلی جدید به نام خداوند بخشنده و مهربان، توفیق در ایفای وظیفه خطیر و تاریخی ‌تان را به ویژه در پیشبرد علم، تحقیقات و فناوری در نخستین سال دهه پیشرفت و عدالت که سال خط ‌شکنی علمی در دانشگاه نامیده شده است از درگاه خداوند متعال مسألت می‌ کنم.
***************************************

زاهدی :
 تصفیه اساتید علوم انسانی کذب است/ تدوین طرح توانمندسازی اساتید
 وزیر سابق علوم  در واکنش به اخبار برخی رسانه ها مبنی بر برنامه دولت برای تصفیه اساتید علوم انسانی گفت: وزارت علوم دولت نهم اقدامات قابل توجهی در حوزه علوم انسانی اسلامی داشته که پیگیری آن در دولت جدید می تواند در این حوزه تحول آفرین باشد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، محمد مهدی زاهدی درباره مشکلات علوم انسانی در کشور گفت: آموزش عالی برای تربیت کسانی که بتوانند به عنوان استاد در رشته های مختلف علوم انسانی فعالیت کنند مشکلاتی دارد.
وی اضافه کرد: در بسیاری از شاخه های علوم انسانی اعضای هیئت علمی فارغ التحصیل سایر کشورها به خصوص کشورهای اروپایی هستند و علیرغم اینکه اکثر آنها انسان‌های متعهد و مومنی هستند اما بینش علمی آنها آنگونه که باید با بینش اسلامی آمیخته نشده و هماهنگی ندارد.
وزیر علوم دولت نهم تصریح کرد: بهتر است صراحتا بگویم افرادی هستند که در حوزه اقتصاد کار کرده اند و کاملا مدافع اقتصاد اسلامی هم هستند و اتفاقا انسان‌هایی معتقد به نظام و انقلاب اسلامی هستند وقتی بحث رویکردهای علمی‌آنها مطرح می شود و مباحث آنها را بررسی و مطالعه می کنیم یا می شنویم متوجه می شویم که پشتوانه افکار اقتصادی آنها مبتنی بر غرب و شرق است. مشابه این مورد را در جامعه شناسی نیز داریم. در حقوق هم دیده می شود.
زاهدی ادامه داد: برای رفع این نقیصه کارهای بزرگی را آغاز کرده ایم که در ابتدای راه قرار داریم و دولت دهم با سرمایه گذاری می تواند آن را به طور کامل محقق سازد.
وی افزود: ایجاد دوره های دکتری با رویکردهای اسلامی اقدامی است که وزارت علوم در دولت نهم آغاز کرد. تاریخ و تمدن اسلامی، هنر اسلامی، معماری اسلامی، اقتصاد اسلامی، زیبا شناسی، تاریخ تطبیقی  تحلیلی، ادبیات مقاومت و ... بخشی از رشته هایی است که در این زمینه ایجاد شده اند.
زاهدی با بیان اینکه اقدامات وزارت علوم خوشبختانه در راستای دغدغه های مقام معظم رهبری در بخش علوم انسانی بوده است گفت: امیدوارم اقدامات بسیار خوبی که در وزارت علوم دولت نهم آغاز شد در دوره جدید نیز پیگیری شود.
زاهدی در پاسخ به شایعاتی مبنی بر تعطیلی دانشگاه‌ها برای تصفیه اساتید علوم انسانی گفت: اخباری که در این زمینه به خصوص از سوی بیگانگان به آن دامن زده می شود شایعاتی است که قصد از طرح آن قرار دادن اعضای هیئت علمی در مقابل دولت است.
وی افزود: تعطیلی دانشگاه‌ها و تصفیه اساتید علوم انسانی یک خبر غیر واقعی است که اصلا صحت ندارد و مسئولان نیز به دنبال چنین موردی نیستند.
زاهدی ادامه داد: خوشبختانه آیین نامه ای تحت عنوان توانمندسازی اعضای هیئت علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست بررسی است که در آنجا پیش بینی لازم برای افزایش اطلاعات علمی اعضای هیئت علمی که موفق نشده اند مراتب ارتقاء را کسب کنند دیده شده است.
او همچنین گفت: این آیین نامه سبب می شود دانش و علم اساتیدی که نتوانسته اند مراتب ارتقاء را کسب کنند به روز باشد. اتفاقا این طرح و آیین نامه می تواند در حوزه علوم انسانی اسلامی نیز به کار گرفته شود و با در نظر گرفتن امتیازات خاص برای اعضای هیئت علمی حوزه های علوم انسانی آنها را به بازنگری متون درسی و تالیف کتب درسی در این حوزه تشویق کنند.
***************************************

پیام جاسبی در آغاز سال تحصیلی:
 وظیفه دانشگاه تولید علم، معرفت، آگاهی و عقلانیت است
 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، دانشگاه‌ها را مهمترین مراکز تولید علم، دانش و معرفت و کانون امید، پیشرفت و تعالی جامعه برشمرد و گفت: وظیفه دانشگاهیان تولید علم، معرفت، آگاهی و عقلانیت است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر عبدالله جاسبی در این پیام تاکید کرد: در این زمینه باید فرصت‌های تحصیل و تحقیق در کشور توسعه یابد و امکان پژوهش و آموزش برای هر جوان ایرانی در هر زمان فراهم شود.
وی اضافه کرد: نبض پیشرفت و تعالی جامعه به دست اساتید مبرز و دانشجویان آگاه و سخت کوشی رقم می ‌خورد که با پشتکار و جدیت، زمینه عزت و ترقی کشور را فراهم می ‌سازند و این مهم زمانی امکان ‌پذیر است که دانشجویان با بهره ‌گیری از خلاقیت، نو‌آوری و استعداد خود و تعامل، همراهی و سعه‌ صدر مسئولان و استفاده از رهنمودهای اساتید و توانایی ‌ها و امکانات دانشگاهی را برای ارتقای منزلت دانشجو، کیان دانشگاه‌ و اعتلای علمی، آموزشی و پژوهشی بکار گیرند.
جاسبی در این پیام با اشاره به برنامه های دانشگاه آزاد در زمینه ارتقای کیفیت آموزشی، پژوهش محوری و استفاده مجدانه از تمام ظرفیت‌های موجود در راستای تحقق اهداف سند چشم ‌انداز 20 ساله نظام جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: رشد چشمگیر مقالات علمی استادان و دانشجویان این دانشگاه، مندرج در نشریات معتبر بین‌المللی و حضور آنها در مجامع علمی جهانی از اهمیت فراوانی برخوردار است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این پیام تاکید کرد: سرمایه ‌گذاری در زمینه تولید علم، جنبش نرم افزاری و ایجاد کرسی ‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و تاسیس مرکز فناوری‌های نوین در جهت رشد و توسعه رشته های فناوری های نوین را در دستور کار خود قرار داده است.
توسعه کتابخانه‌های الکترونیکی، گسترش آموزش مجازی، ایجاد مرکز مطالعات بین رشته ‌ای، راه ‌اندازی سیستم جامع اطلاع ‌رسانی، تاسیس مدرسه مدیریت و توسعه و گسترش فعالیت‌های باشگاه پژوهشگران جوان با 10 هزار عضو از دیگر اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی است که در این پیام به آن اشاره شده است.
دانشگاه آزاد اسلامی دارای دو میلیون و 800 هزار فارغ ‌التحصیل، یک میلیون و 600 هزار دانشجو، 30 هزار عضو هیئت علمی و 31 هزار پرسنل و 357 واحد دانشگاهی و مرکز آموزشی است.
***************************************

طرح اسلامی کردن دانشگاه‌ها با تغییر محتوای کتب درسی اجرایی می‌شود
 نائب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در راستای اسلامی شدن دانشگاه‌ها باید اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و محتوای کتب درسی مورد بررسی قرار گیرند تا مشخص شود آیا بر اساس متون اسلامی و همزمان با طرح اسلامی شدن پیش می رویم یا خیر؟
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، طیبه صفایی اظهار داشت: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در دولت نهم و دهم به شدت پیگیر این طرح بوده و یکی از سئوال‌های اصلی از وزرای پیشنهادی وزارت علوم برنامه های آنها برای اجرای این طرح بوده است.
وی با بیان اینکه امام راحل (ره) دانشگاه‌ها را "کارخانه آدم سازی عنوان کردند گفت: این مسئله با شعار دادن حل نمی شود بلکه اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها و محتوای کتب درسی باید مورد بررسی قرار گیرند تا مشخص شود آیا بر اساس متون اسلامی و همزمان با طرح اسلامی شدن پیش می رویم یا خیر؟
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر باید دغدغه جامعه دانشگاهی باورپذیری طرح اسلامی کردن دانشگاه‌ها باشد. در این راستا امیدوارم با برنامه ریزی شورای عالی انقلاب، بازسازی و تحولات اساسی در سرفصل های کتب درسی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه محتوای کتب دانشگاه‌ها با نیاز جامعه ما منطبق نیست گفت: در حال حاضر هر استادی با توجه به سلیقه خود، محتوا و سرفصل دروس را تغییر می دهد و هیچ‌گونه نظارتی هم بر روی این مسئله انجام نمی شود. امیدوارم وزیر جدید علوم به شعارهای خود در این زمینه عمل کند.
صفایی درباره طرح اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: این کمیسیون دو بار از دکتر جاسبی دعوت کرد تا در این باره به گفتگو بنشینیم که متاسفانه هنوز تغییری مشاهده نشده است. البته این مسئله بیشتر به عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وی یکی از بحث‌های مطرح شده در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را ادغام وزارت علوم با آموزش و پرورش دانست و گفت: متاسفانه در حال حاضر هدف از این طرح را کاهش هزینه عنوان کرده اند که باید توجه داشت همیشه تاکید ما بر کیفیت گرایی بوده است.
نائب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری تحول بنیادین در آموزش و پرورش را خواستار شده اند اظهار داشت: هدف از این ادغام اگر برای کاهش هزینه ها باشد مطلوب نیست و با این مسئله به شدت مخالفم.
وی تاکید کرد: در رسالت کاری آموزش وپرورش و آموزش عالی نباید هزینه را پیش کشید زیرا این مسئله سرمایه گذاری است که در آینده ای نه چندان دور به جامعه باز می گردد. آموزش و پرورش و وزارت علوم آنقدر گسترده است که با کاهش هزینه ها نمی توان موفقیت لازم را به دست آورد و اجرایی کردن این طرح فقط ما را از اهدافمان دور می کند.
صفایی سیاست گذاری و تعاملات این دو وزارتخانه را ضروری دانست و اظهار داشت: خروجی آموزش و پرورش ورودی آموزش عالی است و من تصور می کنم با کوچک سازی این دو نهاد و توجه ویژه به مقاصد متعالی این دو وزارتخانه به اهداف خود برسیم.
***************************************

مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم:
73 رشته بین‌رشته‌ای علوم‌انسانی امسال در دانشگاه‌های کشور دایر می‌شود

مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تصویب نهایی و راه‌اندازی 73 رشته بین‌رشته‌ای علوم‌انسانی در شورای برنامه‌ریزی و گسترش آموزش عالی، گفت: این رشته‌ها با پیشنهاد دانشگاه‌ها و گروه‌های برنامه ریزی علوم‌انسانی، علوم اجتماعی و ادبیات فارسی تصویب شده و از سال جاری در دانشگاه‌های کشور اجرا می‌شوند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر برزویی با اشاره به رشته‌های جدید بین ‌رشته‌ای علوم‌انسانی در دانشگاه‌های کشور، از تصویب رشته‌های کارشناسی ارشد مطالعات آمریکای شمالی گرایش مطالعات فرهنگی، تبلیغ و ارتباطات فرهنگی، مدیریت بحران، فقه و مقارن و حقوق اسلامی، آموزش زبان ژاپنی، فقه اقتصادی، ادبیات مقاومت (پایداری)، ادببیات تطبیقی، فقه و حقوق جزای اسلامی، فقه مقارن و حقوق عمومی اسلامی،‌ فقه خانواده، فقه قضایی، مطالعات روسیه، مطالعات فرانسه، مطالعات بریتانیا، فقه سیاسی در 4 گرایش (امنیت، جامعه شناسی، روابط بین الملل و سیاسی تطبیقی)، آموزش محیط زیست، تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش روا‌ن‌شناسی ورزشی، معارف اسلامی و حقوق گرایش حقوق خانواده، ‌ادبیات مقاومت، ‌زبان و ادبیات عربی گرایش ادبیات عربی، زیست اخلاق اسلامی، مطالعات تاریخ تشیع، مذاهب فقهی، فرق تشیع، اقتصاد نفت و گاز، تاریخ با سه گرایش مطالعات خلیج فارس، مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، اسناد و مدارک آرشیوی و نسخه شناسی خبر داد.
وی با بیان اینکه این رشته‌ها در گروه‌های برنامه ریزی علوم‌انسانی، علوم اجتماعی و ادبیات فارسی تصویب شده‌اند، گفت: رشته‌های کارشناسی ارشد فقه عبادی، مدیریت و برنامه ریزی انرژی، مطالعات آمریکای شمالی گرایش مطالعات فرهنگی، حقوق شرکتهای تجاری،‌ کاداستر در نظام اطلاعات ثبت املاک، حقوق مالی اقتصادی، سر دفتری اسناد رسمی، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق کیفری اطفال و نوجوانان، علوم قانونی اطلاعاتی با گرایش‌های زیستی اطلاعاتی و شیمی اطلاعاتی، مدیریت سازمان‌های مردم نهاد، مدیریت روابط کار، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری منطقه‌ای، مدیریت منابع انسانی با گرایش‌های( بین الملل، عملکرد و بهره وری منابع انسانی و مدیریت استراتژیک)، جامعه شناسی ورزشی، حقوق تجاری اقتصادی بین المللی، شناخت اندیشه‌های امام خمینی (ره)، کلام تطبیقی، عرفان تطبیقی، اقتصاد اسلامی، فرهنگ پژوهی، مدیریت دادگستری، مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی (مدیریت جزاء و کنترل‌های قضایی)، ‌مدیریت نظارت و بازرسی، آموزش زبان فرانسه، مطالعات زنان گرایش حقوق زن در اسلام، مطالعات شبه قاره هند،‌ آمریکای لاتین، مطالعات سیاسی جهان اسلام، معارف اسلامی و روابط بین‌الملل، مطالعات زنان گرایش زن در خانواده، ‌مدیریت منابع انسانی در صنایع نفت و گاز، دانشنامه نگاری، مدیریت خطرپذیری لرزه‌ای، زبان و ادبیات انگلیسی، مدیریت خدمات اجتماعی، مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت بازرگانی با گرایش حقوق تجارت بین الملل، مدیریت پلیس قضایی، مدیریت ثبت اسناد و املاک، حقوق تجارت الکترونیکی، حقوق فناوری‌های زیستی، حقوق مالکیت فکری، حقوق خانواده و تاریخ اسلام نیز در این راستا تصویب شده‌اند.
دکتر برزویی با اشاره به اسامی رشته های مصوب بین رشته‌ای در مقطع دکتری تخصصی، اظهار کرد: علوم اقتصادی گرایش اقتصاد مالی، اقتصاد نفت و گاز، تاریخ گرایش تاریخ محلی، ‌تکنولوژی آموزشی، تاریخ اهل بیت (ع)، تاریخ تشیع، ‌آموزش زبان فرانسه، ‌مددکاری اجتماعی، مدیریت فناوری اطلاعات، تصوف و عرفان اسلامی، ‌فلسفه گرایش فلسفه دین، تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش مدیریت ورزشی،‌ تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش مدیریت حرکتی، تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش بیومکانیک ورزشی، مدیریت استراتژیک، مدیریت استراتژیک نظامی، کلام اسلامی، اقتصاد گرایش اقتصاد سلامت، تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی، ‌تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی، علوم حدیث تطبیقی، سیاستگذاری علم و فنآوری، زبان روسی، فلسفه علم و فناوری، اقتصاد گرایش نفت و گاز، فلسفه علم،‌ تاریخ علم دوره اسلامی، ‌تاریخ انقلاب اسلامی، قرآن و علوم با 10 گرایش، مطالعات علم، زبان روسی، تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، روان‌شناسی ورزشی، تاریخ گرایش تاریخ ملی، فلسفه تحلیلی، دکتری حرفه‌ای مدیریت گرایش تصمیم گیری و سیاستگذاری در این راستا تصویب و راه اندازی شده‌اند.
***************************************

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم‌انسانی:
سرفصل‌های علوم‌انسانی متناسب با ویژگی‌های جامعه ایرانی بازنگری شود
محسن خلیجی تأکید کرد: با توجه به پیشرفت‌های علوم در حوزه علوم‌انسانی، بازنگری در سرفصل‌های دانشگاهی این حوزه ضروری است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری فارس، محسن خلیجی، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار داشت: در دانشگاه‌ها نمی‌توان سرفصل‌های درسی را برای همیشه تمام شده تلقی کرد، بلکه همواره لازم است با توجه به پیشرفت‌های جدید در حوزه‌های علوم مختلف، سرفصل‌های تدوین شده مورد بازنگری قرار گیرند.
وی با اشاره به ویژگی‌های علوم‌انسانی اظهار داشت: علوم‌انسانی به زندگی انسان‌ها در جامعه مربوط است و این ویژگی با توجه به اینکه تحولات در زندگی اجتماعی انسان‌ها بسیار وسیع و پیچیده است، موجب می‌شود تغییرات در حوزه علوم‌انسانی نسبت به سایر علوم با سرعت بیشتری صورت گیرد و بر همین مبنا لازم است بازنگری در سرفصل‌های درسی حوزه علوم‌انسانی در فواصل کوتاه‌تری نسبت به سایر علوم انجام شود.
خلیجی تصریح کرد: جامعه ایران جامعه‌ای در حال گذار است و در عین حال جامعه‌ای است دینی، تاریخی، فرهنگی و دارای تمدنی کهن، ریشه‌دار و غنی که این ویژگی‌ها ایجاب می‌کند بازنگری سرفصل‌ها در حوزه علوم‌انسانی که مرتبط با زندگی افراد است، با حساسیت بیشتری در کشور صورت گیرد.
معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی با تأکید بر وارداتی بودن قسمت اعظم سرفصل‌های کنونی حوزه علوم‌انسانی در کشور اظهار داشت: سرفصل‌هایی که در 50 سال گذشته در دانشگاه‌های ما برای حوزه علوم‌انسانی برنامه‌ریزی شده است، اغلب وارداتی است و با شرایط اقلیمی، فرهنگی، تمدنی و دینی ما انطباق ندارد و در شرایط کنونی بازنگری در سرفصل‌ها متناسب با ویژگی‌های جامعه ایرانی ضرورت دارد.
وی با اشاره به واگذاری مسؤولیت بازنگری سرفصل‌های علوم‌انسانی از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، گفت: انتشار بیش از 2 هزار عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف علوم‌انسانی و همکاری شورای بررسی متون علوم‌انسانی که در این پژوهشگاه مستقر است- با بیش از 3 هزار استاد دانشگاه در حوزه علوم‌انسانی در کنار بهره‌گیری پژوهشگاه از اساتید سرشناس علوم‌انسانی در حوزه‌های مختلف توانایی مناسبی را در اختیار پژوهشگاه علوم‌انسانی قرار داده است تا بازنگری سرفصل‌های علوم‌انسانی را به دقت و اعتبار بالایی انجام دهد.
***************************************

برخی مباحث علوم‌انسانی دنیا افراد را در برابر خدا بی مسوولیت می کند
استاد دانشگاه‌های کرمان با اشاره به اینکه بسیاری از مباحث علوم‌انسانی دنیا در کشور ما تدریس می شود، گفت: این علوم با اساس مادی گرایی، نگاه مادی به انسان و حیوان انگاشتن او، افراد را در برابر خدا بی مسوولیت می کند. 
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایرنا، مسعود کاظمی مقدم گفت: نبود نگاه معنوی به انسان و جهان فجایعی را ایجاد می کند که موجب تردید در اعتقادات دینی و مبانی اسلامی جوانان می شود.
وی تاکید کرد: پیش از تغییر محتوای علوم‌انسانی تدریس شده در دانشگاه‌ها باید در میان اساتید و دانشگاهیان جرات ایجاد این تحول وجود داشته باشد.
کاظمی مقدم افزود: متاسفانه درمیان برخی اساتید و دانشجویان این باور وجود ندارد که می توان بسیاری از نظریه‌های علوم‌انسانی را تغییر داد.
وی با اشاره به اینکه برخی اساتید به نوعی دچار روزمرگی و استفاده چشم و گوش بسته از نظریات مختلف علوم‌انسانی غرب شده اند، تاکید کرد: عزم و همت جدی می تواند در برخی دروس و بخش ها تحولاتی را ایجاد کند.
کاظمی مقدم با بیان اینکه تغییر دیدگاه ها و نگرش ها بسیار سخت است گفت: در 30 سال گذشته در پرداختن به تولید علوم‌انسانی کوتاهی شده و صحبت های اخیر مقام معظم رهبری باید برای همگان تلنگری اساسی باشد.
استاد دانشگاه‌های کرمان ادامه داد: برخی ناهنجاری های سیاسی و انحرافات عده ای از خواص در تحصیلات و دیدگاه های آن ها سبب جایگزینی مبانی غربی به جای مبانی اسلامی شده است.
وی ابراز امیدواری کرد: عزم جدی اساتید، دانشجویان، دانشگاه‌ها و حوزه های علمیه در تحول علوم‌انسانی صورت گیرد که بیشترین نمود آن در دانشگاه‌ها و سپس در مباحث ادبی و هنری خواهد بود.
***************************************

پیگیری طرح اسلامی شدن دانشگاه‌ها / تأکید بر پایبندی دانشجو به اصول اسلامی
 رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح اسلامی کردن دانشگاه‌ها را کماکان پیگیری می کنیم، گفت: در حال حاضر دانشگاه‌ها نیازمند دانشجویان متخصص و متعهد و پایبند به اصول ملی و اسلامی هستند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، علی عباسپور تهرانی فرد اظهار داشت: یکی از محورهای اصلی درباره این بحث این است که بپذیریم که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باید دانشگاه‌های اسلامی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: دانشگاه‌ها در حال حاضر نیازمند دانشجویانی هستند که علاوه بر تخصص و تعهد به اصول ملی اسلامی نیز معتقد باشند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث اسلامی شدن دانشگاه‌ها را پیگیری می کند، باید توجه داشت که این مسئله به برنامه ریزی، شناخت دانشجو و خصوصیات جوان ارتباط پیدا می کند که در این مسیر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسالت بزرگی را بر عهده دارند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره ادغام وزارت علوم و آموزش و پرورش نیز خاطرنشان کرد: این طرح برای یکپارچگی آموزش و پرورش و در سطح پایین تر برای کاهش هزینه ها صورت می گیرد که در این زمینه مرکز پژوهش‌های مجلس همراه با کمیته تحقیقات آموزش و پرورش مطالعات عمیقی را انجام داده که در اولین فرصت به کمیسیون آموزش و تحقیقات برای تصمیم گیری ارجاع می دهند.
***************************************

نشست وزیر علوم با رؤسای دانشگاه‌های کشور برگزار شد
 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز سه شنبه طی نشستی با روسای دانشگاه‌های کشور دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، کامران دانشجو طی نشستی یکروزه به تشریح و توضیح سیاست و اهداف خود در وزارت علوم و آموزش عالی کشور پرداخت.
روسای دانشگاه‌های کشور نیز طی این مراسم نظرات و عقاید خود را با وزیر علوم در میان گذاشته و به بحث و گفتگو پرداختند.
اصلی ترین برنامه ارائه شده توسط دانشجو در جلسه با روسای دانشگاه‌ها بحث دین مداری و اهمیت و جایگاه دین در آموزش عالی بوده و اساسی ترین خواسته روسای دانشگاه‌ها نیز تبیین و ارتقای جایگاه وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور بوده است.
***************************************

دانشجو تاکید کرد:
تعامل استاد و دانشجو بر اساس رفتار دینی/ تحول در فضای فرهنگی دانشگاه‌ها
 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه اساتید دانشگاه‌ها عموما دین مدار هستند، گفت: اگر اساتید دانشگاه علاوه بر وظیفه تدریس به تعامل بیشتر با دانشجویان بر اساس اخلاق و رفتار دینی بپردازند می توانند فضای فرهنگی دانشگاه را متحول کنند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، کامران دانشجو در دیدار با هیئت رئیسه و مدیران دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در نظام آموزشی ما ارتباط اخلاقی و معنوی با دانشجویان جزء وظایف اساتید تلقی نشده است گفت: در صورت لحاظ جنبه های اخلاقی و تربیتی در روابط اساتید با دانشجویان فضای دانشگاه به شکل گسترده ای تلطیف می شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به حضور طیف وسیع جوانان در دانشگاه‌ها گفت: وجود روحیه آزادگی، استقلال و آرمان‌خواهی دانشجویان در دانشگاه‌ها را نباید تهدید تلقی کرد بلکه در صورت برنامه ریزی مناسب این روحیه می تواند فرصت بی بدیعی را برای رشد و توسعه همه جانبه کشور فراهم آورد.
وی با تاکید براینکه گسترش فضای معنوی و اخلاقی در دانشگاه‌ها یک ضرورت است، گفت: تلاش برای ایجاد دانشگاه ارزش مدار هیچ‌گونه منافاتی با تلاش همه جانبه برای کسب دستاوردهای علمی و پژوهشی و فناوری نوین ندارد بلکه صرفا جهت گیری‌های علمی و آموزشی را هدفمند می سازد.
دانشجو افزود: بازنگری در آیین نامه های ارتقاء اساتید، تدوین دروسی نظیر" آینده پژوهی" و "تجاری سازی علم" از برنامه های پیش روی وزارت علوم در دوره جدید است.
وی با اشاره به پیشرفت‌های علمی و پژوهشی کشور در چند ساله اخیر گفت: حمایت و ایجاد تسهیلات برای توسعه تحقیقات و فناوری از جدی ترین برنامه های این وزارتخانه برای جهش علمی است.
***************************************

نقشه جامع علمی کشور در روزهای آینده نهایی خواهد شد
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران از نهایی شدن نقشه جامع علمی کشور در روزهای آینده خبر داد و گفت: علاوه بر نقشه جامع علمی کشور این دانشگاه نیز نقشه جامع علمی خود را تهیه کرده است که در ماه‌های آتی سال تحصیلی جدید نهایی می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر باقر لاریجانی در مراسم آغاز سال تحصیلی 89 - 88 دانشگاه علوم پزشکی تهران در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی افزود: معتقدیم اگر دانشگاه بخواهد مسیر توسعه خود را ادامه دهد باید بتواند نقشه جامع علمی کشور را اجرایی کند تا راه جدیدی برای آموزش و پژوهش دانشگاه باز شود.
وی با اشاره به سابقه کهن دانشگاه علوم پزشکی تهران و حفظ بالندگی این دانشگاه در سال‌های طولانی گفت: بیش از 200 برنامه آموزشی تخصصی و فوق تخصصی و بیش از 50 درصد دانشجویان دکتری تخصصی و رتبه های برجسته کنکور در این دانشگاه حضور دارند و این دانشگاه در ارزیابی‌های آموزشی و پژوهشی کشور توانسته رتبه اول را کسب کند.
لاریجانی با اشاره به رشد علمی دانشگاه در طی پنج سال اخیر و حضور 12 درصد اعضای هیئت علمی کشور در این دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران 43 درصد انتشارات خارجی علوم پزشکی کشور را در اختیار دارد.
وی اضافه کرد: نقشه جامع علمی در مقطع چهار سال آینده به طراحی پیشرفت آموزشی و تحولات جدید در پژوهش کشور می انجامد، این موضوع در رسیدن به چشم انداز 20 ساله کشور و اول شدن در منطقه نیز به دانشگاه و کشور کمک می کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران با 16 بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی دیگر سعی دارد در چهار سال آینده در عرصه خدمات بهداشتی و درمانی علاوه بر ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی بتواند منشور حقوق بیمار را نیز رعایت کند.
وی یادآور شد: دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران باید در توسعه گفتمان علمی کشور جایگاه خود را بیابد. دانشگاه برای گسترش دانش، تعلیم و تعلم پایه گذاری شده و باید هشیار باشیم تا موضوعاتی که می تواند به این موضوع کمک کند را به‌کار گیریم.
***************************************

حمایت مالی از پایان نامه‌های دانشجویی با موضوع دفاع مقدس
مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پایان نامه های دانشجویی با موضوعات مربوط به دفاع مقدس با همکاری بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس حمایت می شوند.
م به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حسن اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: پایان نامه هایی در حوزه ادبیات داستانی دفاع مقدس با موضوعاتی نظیر پژوهش در حوزه شعر دفاع مقدس، خاطرات دفاع مقدس، زندگینامه داستانی دفاع مقدس، وصیت نامه ها، نوحه های دفاع مقدس، مزارنگاشته ها و تابلونوشته ها مورد حمایت مالی قرار می گیرند.
وی اظهار داشت: برای بررسی پایان نامه ها کمیته فنی در بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس شکل می گیرد و در صورت تأیید علمی علاوه بر حمایت مالی، پایان نامه به صورت کتاب نیز منتشر می شود.
مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم گفت: این حمایت تنها پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را در بر می گیرد.
***************************************

بررسی مجدد طرح به‌کارگیری القاب علمی در کمیسیون آموزش مجلس
 طرح قانونمند کردن به‌کارگیری القاب علمی هفته آینده مجددا در دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار می گیرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این طرح که در مرحله اول از مجلس نتوانست کسب رأی کند با رأی مجدد نمایندگان قرار شد دوباره در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مورد بررسی قرار گیرد و موارد ابهام آن برطرف شود. پس از رفع ابهامات، طرح در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت.
طرح قانونمند کردن به‌کارگیری القاب طرحی بازدانده برای جلوگیری از سوء استفاده های علمی است که در آن تلاش می شود افرادی که از این القاب به عمد و نادرست استفاده می کنند مجازات شوند.
***************************************

تجربیات جهانی ترویج علم بررسی می‌شوند
 مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نشست «تجربیات جهانی علم » را با سخنرانی اکرم قدیمی برگزار می‌کند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این نشست که با حضور صاحب‌نظران و اندیشمندان تشکیل می‌شود به تحلیل پیرامون تجربیات جهانی علم می‌پردازد.
این نشست از ساعت 16 تا 18 روز چهارشنبه هشتم مهرماه در خیابان ملاصدرا ، خیابان شیرازی جنوبی ، خیابان سهیل ، پلاک 9 طبقه چهارم سالن اجتماعات مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار خواهد شد.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :